Affärsliv

Blekinges största bygge

Kallinge Artikeln publicerades
Projektledaren Ola Bergljung vid glaspartiet med utsikt mot hangarerna och helikopterplattan.
Foto:Maths Olsson
Projektledaren Ola Bergljung vid glaspartiet med utsikt mot hangarerna och helikopterplattan.

Nya helikopterhangaren på flygflottiljen i Kallinge är det största bygge som pågår i Blekinge.

Det ska bli hangarer för 17 helikoptrar och arbetsplats för ett par hundra personer - sammanlagt 21 000 kvadratmeter till en kostnad av 300 miljoner kronor.

Men det första som slår en med bygget är en golfbil.

Det är i en sådan byggets projektledare Ola Bergljung kommer farande när vi anmält oss i vakten hos F17.

Han kör före och lotsar oss genom flygflottiljens område, och ger oss skjuts sista biten ner från parkeringsplatsen till byggbarackerna.

– Det här är en grön arbetsplats. Varenda lastbil som kommer hit måste lotsas genom området från vakten, och det blir en väldig massa bilkörande fram och tillbaka. Därför kom vi på idén med golfbilen, berättar Ola Bergljung.

När man kommer på plats ser man hur stort bygget är.

Det är byggt i L-form, med hangarer för stora helikoptrar (hkp 14) i den långa stapeln och en för små (hkp 15) i den korta. På baksidanav hangarerna ligger en rad med serviceverkstäder.

Och i mitten av L:et ligger en kontorsdel, med konferensrum, kök och matsal.

– Det är väldigt kul att bygga detta. Det är verkligen inte varje dag man får bygga helikopterhangarer, säger Ola Bergljung.

Det är Skanska som leder bygget, med sju tjänstemän plats. Men de tio egna yrkesarbetarna är en klar minoritet ute på bygget:

– Det allra mesta görs av olika underleverantörer. Varje dag har vi 100-120 man på plats.

Det är fortifikationsverket som är beställare. Men Ola Bergljung berättar att de har täta kontakter med helikopterfolket som ska använda byggnaden.

Enligt tidsplanen - som hållit hittills - ska bygget vara klart i maj 2017 efter nära två års byggtid.

Dags att lämna byggbaracken och gå ut och titta på bygget. Men först omklädning: skyddsskor, hjälm, väst, skyddsglasögon och handskar.

– Vi håller hårt på säkerheten. Inom Skanska har vem som helst rätt att avbryta ett arbete. Vi har dagliga genomgångar av säkerheten och skyddsrond en gång i veckan.

– Detta gäller alla på arbetsplatsen. Våra underleverantörer har lärt sig det här, och de flesta tycker att det är bra, säger Ola Bergljung.

Vi går in genom den blivande entrén och in i en stor öppen ljusgård mitt i byggnaden, med tre våningar upp till det stora glastaket.

– Här ska det vara matsal. Att få glastaket tätt har varit en av de stora utmaningarna med bygget.

Vi går vidare i kontorsdelen. Ola Bergljung berättar att just nu pågår mycket installationsarbeten.

– Så det gäller att samordna leverantörerna så att de inte går i vägen för varandra.

På en del ställen som vi passerar jobbar elektriker för fullt med att installera kablar i korridortaken. I andra korridorer är det alldeles tomt.

– Ibland när man går här får man känslan att det inte är något folk här, fastän man vet att det är hundra personer på bygget. Det är så stort.

Precis där L-ets skänklar möts på insidan är det en glasvägg hela vägen upp i tre våningar. Där har man en alldeles utmärkt utsikt över de båda hangarflyglarna och den stora hangarplattan utanför, där NCC är i full gång med markberedningen.

Vi tar oss ner i de stora helikopterhangarerna , med en takhöjd kring tolv meter.

– Innan vi göt betonggolvet var det en väldig massa rör att ordna med. Dels är det golvvärme i hangarerna och en bit utanför för att inte dörrarna ska frysa fast, och dels har vi ett nytt släckningssystem med vattendimma.

Med PFAS-skandalen i färskt minne vill man undvika brandskum. Istället släcker man med rent vatten som kan sprutas ut med högt tryck från golvet under helikoptrarna och från taket så att det bildar en tät vattendimma.

En tysk firma tillverkar och monterar de stora portarna till hangarerna. De som är uppe glider nästan ljudlöst åt sidan.

– Det är ett precisionsarbete. Portarna kommer hit i delar och byggs ihop på plats. Tyskarna är väldigt noggranna, men vi försöker skynda på dem lite.

– Vi vill kunna stänga alla öppningar i bygget innan kylan och vintern kommer, säger Ola Bergljung.

Han berättar att bygget nyligen hade besök av 100 medarbetare från helikopterskvadronen, som ville kolla in sin kommande arbetsplats.

– De verkade väldigt nöjda, och såg fram mot att flytta in.