Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Brevbäraren som blev pilot på Europas största flygbolag

Brevbäraren Alexander Ekwall, 24, Karlskrona, är det levande beviset på att man kan om man vill. Han har mått målet för all sin strävan. I konkurrens med tusentals andra piloter från hela Europa har han fått jobb som styrman på Ryanair.
Nyheter • Publicerad 29 juni 2012
Foto: Franz Feldmanis
Foto: Franz Feldmanis
Foto: Franz Feldmanis
Foto: Franz Feldmanis
Foto: Franz Feldmanis
Foto: Franz Feldmanis

– Vi var åtta tusen sökande från olika länder till de 400 jobb som var lediga på flygbolaget, berättar Alexander Ekwall.

För en vecka sedan sade han upp sig från jobbet på Posten i Karlskrona där han varit anställd sedan 2007. Under hela tiden han utbildat sig till pilot har han samtidigt arbetat halvtid som brevbärare.

Annons

– Det har gjort att jag inte behövt ta så stora lån. Utbildningen kostade 370 000 kronor och så mycket hade jag inte fått låna via CSN. Men det är inte lika mycket som flera av mina konkurrenter om jobbet, de hade skulder på en miljon kronor.

Alexander Ekwall är ordförande i ungdomsavdelning Young Pilots som tillhör FFK (Frivilliga Flygkåren). FFK hyr i sin tur flygplan av flygklubben.

– FFK har hjälpt och stöttat mig på vägen mot mitt mål, säger Alexander

Det finns olika vägar för den som vill bli pilot. Man kan gå Trafikflyghögskolan i Lund, men man kan också göra som Alexander Ekwall som fullbordat sin utbildning i fyra olika steg, så kallade moduler. I Ronneby fick han sin Private Pilot License som ledde honom vidare till en påbyggnadskurs i Stockholm där han läste teori på distans.

Därpå följer tre månader i Kalmar innan han fick sin Commercial Pilot License. Avslutningen genomfördes på Arlanda i Stockholm. Där fick han bland annat lära sig att styra en Boeing 737 i simulator.

För utbildningen i Kalmar krävdes 100 timmar som befälhavare och drygt 150 total tid.

– Merparten av dessa timmar fick jag av flygklubben, resten genom att flyga familj och vänner.

Sedan var det dags att söka jobb. På internet såg han att Ryanair sökte piloter. Det snabbt växande flygbolaget har ibland dåligt rykte, men för Alexander var det drömjobbet.

– Det är ett flygbolag som växer snabbt och där man har möjlighet att göra snabb karriär. Du kan avancera till kapten inom fyra-fem år.

Anställningsvillkoren hos det irländska flygbolaget – med sina största baser i England – kan lämna en del att önska, men Alexander får en rejäl löneökning när han byter jobb. Blir han dessutom kapten så ökar den ytterligare.

Annons

– När jag fick veta att jag fått jobbet som styrman blev jag nästan chockad. Det var drömmen att få jobb där. Piloterna på Ryanair har gott rykte hos andra bolag eftersom de är vana vid att arbeta under strikta former och press.

Åtta tusen piloter från hela Europa konkurrerade om de fyra hundra jobben.

– Några av dem som jag träffade kom från Holland, Schweiz och Frankrike, berättar Alexander som under anställningsintervjun fick redogöra för tekniska moment – som att beskriva elsystemet i sitt gamla plan – på engelska.

I höst vidareutbildas han innan han får möjlighet att köra en riktig Boeing 737 med nästan två hundra passagerare ombord.

– Jag ser fram emot det. Ansvaret för alla människor är något som lockar mig i jobbet. Det och friheten att flyga.

Men först ska han ta farväl av arbetskamraterna i Karlskrona.

– Utan Posten hade det blivit svårt att klara utbildningen rent ekonomiskt. De har stöttat mig hela vägen så det kommer kännas vemodigt den sista dagen.

drömjobbet. De senaste åren har Alexander Ekwall från Karlskrona haft siktet klart för sig: att bli pilot. Snart är det dags att byta postsäcken mot cockpiten för gott.

Lottie Håkansson
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons