Ingenjörer tänker på alger

Karlskrona Artikeln publicerades
Simon Lefvert vill få ingenjörerna att tänka fritt och stort.
Foto:Maths Olsson
Simon Lefvert vill få ingenjörerna att tänka fritt och stort.

Vad kan man göra med alger?

Den frågan har 15 ingenjörer och teknikstudenter jobbat med under onsdagen.

Det hela ingår i Sveriges ingenjörers turné Idélandet, där ingenjörer på 15 ställen runt om i landet ställs inför tekniska utmaningar med uppgiften att tänka nytt.

Sveriges ingenjörer är ett fackförbund, men jobbar också mycket med yrkesfrågor och samhällspolitiska frågor

– Vi vill visa på hur viktiga ingenjörerna är för samhällsutvecklingen.

– Ska vi nå till ett fossilfritt samhälle räcker det inte med politiskt tyckande. Det krävs en massa tekniska förbättringar och uppfinningar som vi ingenjörer kan göra, säger Simon Lefvert, som är projektledare för Idélandet.

– Det är också givande för våra egna medlemmar att komma ifrån det vanliga och få sitta i grupp med andra ingenjörer och studenter och tänka fritt inom ett helt annat område.

Det har varit olika teman på de ställen de besökt på Idélandsturnén.

Alger valdes i Karlskrona för havsnärheten och för att marin teknik är ett profilområde både på BTH och Blue Science Park.

– I Sverige med vår långa kust använder i nästan inte alls alger. På sin höjd ser man dem i sushi, säger Simon Lefvert.

På Österlen finns en algfabrik i Hammenhög, Simrisalg, som använder alger för framställning av Omega 3-medel i stället för fisk.

– Men alger är också mycket användbara som biomassa i rötning eller bränning, säger Simon Lefvert, och berättar om kommunen som rensar sina badstränder från tång och rötar tången till biogas. Det blir dubbel nytta.

– Det ingenjörerna här tittar på är bland annat hur man kan odla alger i vatten eller på land och sen ta hand om dem i olika former av bioreaktorer.

– Det är många i Karlskrona som är kunniga i marin teknik, som vilka material som kan användas under vattenytan eller i våta miljöer.

– Det kan vara små för privat bruk eller stora anläggningar. I dag är algodling inte lönsamt, så det är viktigt att de skalas upp så att man kan får fördelar vid serietillverkning eller stordrift, säger Simon Lefvert.

I slutredovisningen ska både BHTs prorektor Henric Johnsson Karlskronas kommunchef JKarl-Martin Lanér vara med för att höra om det finns något som kan vidareutvecklas.

Simon Lefvert berättar att på de tidigare ställena de varit på har ingenjörerna bland annat fått fundera på vård och belysning.

En av vårdgrupperna föreslog en batteridriven rollator med gps som kan komma på kommando.

Och en belysningsgrupp föreslog att om man ska gå genom ett mörkt område skulle man kunna kalla till sig en drönare som flyger ovanför en och lyser upp omgivningen.

Läs fler ideer från Idélandet.