Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Kronofogden tömde hennes bankkonto

KARLSKRONA · För 16 år sedan gick Lisbeths företag i konkurs. Sedan dess har hon efter en överenskommelse med Kronofogdemyndigheten levt på existensminimum. Till månadsskiftet hade hon sett till att spara ihop till de räkningar som skulle betalas, men när hon skulle hämta besparingarna från sitt konto var pengarna borta – de hade Kronofogden tagit.
Nyheter • Publicerad 5 december 2004

– Avtalet med Kronofogdemyndigheten innebär att jag varje månad får behålla ett förbehållsbelopp av pensionen, berättar Lisbeth. Det ska täcka det allra nödvändigaste. Jag har vant mig vid att leva knapert, så det gör inget, bara jag kan betala mina räkningar.

När för fyra månader sedan en elräkning från Rödeby Elverk damp ned i brevlådan var den dyrare än väntat.

Annons

– De förklarade att de tidigare under året tagit för lite betalt, säger Lisbeth. Därför hade den här räkningen blivit större.

Med en telefonräkning som samtidigt skulle, betalas hade Lisbeth inte tillräckligt med pengar och kontaktade därför socialen.

– De sa att de inget kunde göra, och att jag skulle ha sparat pengar för den här typen av oförutsedda utgifter. Och det skulle mitt förbehållsbelopp räcka till. På Kronofogden sa de likadant.

Lisbeth kontaktade Telia och Rödeby Elverk för att be om uppskov med inbetalningarna.

– De var väldigt förstående och tillmötesgående, berättar hon. Särskilt Rödeby Elverk, eftersom min situation till viss del berodde på att de gjort fel. Så jag fick respit med räkningarna till den sista november, och började spara pengar precis som Kronofogdemyndigheten och Socialen uppmanat mig att göra.

Räkningarna från elverket och från Telia uppgick totalt till nästan 9 000 kronor. Lisbeth lyckades spara ihop summan och skulle häromdagen göra sina inbetalningar.

– Då fanns plötsligt inga pengar på kontot, berättar hon. Kronofogden hade tagit dem.

När Lisbeth kontaktade Kronofogdemyndigheten förklarade de att hon i sitt senaste avtal fyllt i att hon inte hade några banktillgångar, och att de likväl hittat pengar på hennes konto.

– De sa att jag ljugit, säger Lisbeth. Men pengarna var inte mina utan besparingar jag skulle betala till Rödeby Elverk och till Telia – pengar jag sparat ihop, precis som Kronofogdemyndigheten uppmanat mig att göra.

Rödeby Elverk har skickat papper till Kronofogdemyndigheten och intygat att de begått ett fel som bidragit till Lisbeths situation. Men Kronofogden ger sig inte.

Annons

– Jag har bara mötts av tjurigheter och spydigheter när jag pratat med dem, säger Lisbeth. Det är skit att bli behandlad så här.

När Lisbeth frågade vad hon skulle ta sig till blev det enda svaret att hon ju alltid kunde överklaga utmätningen.

– Så det ska jag göra, säger Lisbeth. Men den processen tar tid, och nu stänger de väl snart av min telefon och min el eftersom jag inte kunnat betala. Min bostad är eluppvärmd, så jag får väl frysa. Det värsta är att jag har djur som behöver mat och värme.

Nu har Lisbeth 29 öre på sitt bankkonto.

– Jag känner mig så fruktansvärt ledsen och liten, säger hon. Uppenbarligen ska man inte spara sina pengar på banken, för då tar Kronofogden dem, så jag måste varna alla som är i min situation – ha pengarna hemma i madrassen i stället.

Fotnot: Lisbeth är ett fingerat namn.

Håkan Kjellgren
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons