Sydöstran: Plus 100 ex!

Blekinge Artikeln publicerades
Så många tidningar har vi ökat med visar chefredaktören Gunnar Svensson.
Foto:Mattias Mattisson
Så många tidningar har vi ökat med visar chefredaktören Gunnar Svensson.

Sydöstran ökar med 100 exemplar - efter att tidigare ha hållit upplagan i två år.

Det gör oss unika i svensk dagspress.

Upplagesiffrorna från Tidningsstatistik AB, som kommer varje år vid den här tiden, är ingen glad läsning i de flesta tidningshus. De senaste åren har det varit minskningar i upplagan över nästan hela linjen. Vår konkurrent och kollega BLT, till exempel, minskar med 700 exemplar i år.

Det är faktiskt enbart två sexdagarstidningar i hela Sverige som ökar upplagan i år: Sydöstran i Blekinge och Nya Wermlandstidningen i Karlstad.

– Det här bevisar min tes att om en produkt inte säljer är det inte köparen det är fel på, utan produkten, säger Sydöstrans chefredaktör Gunnar Svensson.

Så hur gör man en bra tidningsprodukt?

– Vi har ansträngt oss för att presentera lokala nyheter som är intressanta för folk. För ett par år sen gjorde vi en stor undersökning både bland läsare och icke läsare där vi frågade vad de ville läsa i tidningen. Det gjorde att vi delvis styrde om innehållet.

Tidningen bytte till en ny form i höstas - har det haft betydelse?

– Det har inte slagit igenom än i upplagan. Men den nya formen är uppskattad. De flesta verkar tycka att tidningen blivit tydligare och mer lättläst.

Finns det fler skäl till ökningen?

– Vi har marknadsfört oss väldigt aktivt och jobbat med att sälja in tidningen.

– Men framför allt vill jag lyfta fram att vi har otroligt engagerade och flitiga medarbetare. Alla, men kanske särskilt våra lokalredaktörer, som både hittar egna nyheter, skriver och dessutom redigerar sina sidor. Det är ett enträget och hårt arbete som gett resultat. Vi på Sydöstran brinner för vår tidning, säger Gunnar Svensson.