Connie Nilsson: Skumpastrålen som väckte så starka reaktioner

Blekingesport ,
Lewis Hamilton skakade champagneflaskan och riktade sedan strålen rakt i ansiktet på Liu Siying. Hamiltons beteende väckte starka reaktioner, inte minst i hemlandet Storbritannien där man kallade det ”en skam för Storbritannien”.
Foto:

Lewis Hamilton skakade champagneflaskan och riktade strålen mot Liu Siying.

Med det agerandet blev det än en gång fokus på motorsportens, i många fall, förnedrande kvinnosyn.

Artikeln publicerades 20 september 2017.

Paraplyflickor, paddock girls, pitbabes eller grid girls, namnen är många. I samband med motortävlingar är de en vanlig företeelse och syns oftast i närheten av start- och målområdet. Uppgifterna kan vara skiftande, allt från att visa rätt bana till att hålla upp ett paraply ovanför förarna om det är varmt, till att göra reklam och till att finnas med på segerpodiet som blickfång.

På speedway-VM:s officiella sajt finns inte bara videon Miss Monster Energy Speedway 2017, du kan också rösta på Miss Monster Girl. Kristyna från Tjeckien, Abi från England, Weronika från Polen och danska Vikki i klädsel så långt från Hancocks, Lindgrens, Lindbäcks, Woffindens och Pedersens det går att komma. Som tack erbjuds en nedladdningsbar bild på tjejen du ger din röst.

Ofta är det modeller. Unga, vackra, långa ben, dekolletage och sängkammarblick. Vi kan prata produktplacering och marknadsföring, men för mig är det gammaldags manschauvinism eller om man så vill, könsrasism. Det är förlegat, patriarkaliskt och otidsenligt.

Ska jag var ärlig så reagerade jag inte först när Lewis Hamilton gjorde som alla gör där de står på segerpodiet efter ett Formel 1-lopp. Det är så vanligt förekommande att vi slutat bry oss. Det är show och paraplyflickorna tillhör showen.

Hamilton hade besegrat tvåan Nico Rosberg och trean Sebastian Vettel i Kinas Grand Prix i Shanghai 2015. Traditionsenligt fick han sitt pris och den lika traditionella magnumflaskan. Hamilton greppade flaskan, skakade den och riktade strålen mot 22-åriga Liu Siying.

Liu Siying, med en examen från Shanghai Institute och Visual Art och som jobbar på ett fastighetsbolag, är kanske inte själva sinnebilden för det vi anser vara en grid girl. I en vacker rödvit klänning stod Liu Siying ändå där och log blygt. Ditplacerad med ett enda syfte: Att vara ett blickfång och helt oförberedd på vad som skulle hända.

Det var sättet Hamilton gjorde det på som väckte irritation.

En hård skumpastråle rakt i ansiktet.

Inte bara globalt var reaktionerna starka. I Storbritannien kallades Hamiltons beteende ”en skam för Storbritannien”.

Object, en framstående kvinnorättsorganisation som jobbar mot sexism, kallade Hamiltons firande för ett typexempel på en ”kultur med sexobjekt”.

Ordföranden Roz Hardie:

”För de flesta människor var det uppenbart att hon inte gillade det. Hon hade med all säkerhet inget val förutom att stå där och ta emot. Han verkar ha utnyttjat hennes situation och det befäster en bild av motorsport som verkar porträttera kvinnor som sexobjekt och det gör det förmodligen svårare för kvinnorna att stå upp för sig själva.”

I Sverige reagerades det också, men jag kan tycka att vi också hamnar i frågor om hyckleri och dubbelmoral. Vi svenskar, precis som britterna, reagerar över ett uppträdande från Lewis Hamilton som uppfattas som sexistiskt. Samtidigt har vi ett samhälle med en sexköpslag där Sverige visserligen var först i världen med att kriminalisera köp, men försäljning av sex är fortfarande inte kriminellt.

Vi kan ifrågasätta fenomenet grid girls och paraplyflickor, men vad är det egentligen för unga damer som tackar ja till jobbet att vara ett männens objekt? Jag antar att de finns där av egen fri vilja och att de får betalt för det. Då är det kanske deras ensak och vi ska inte bry oss.

Men det går att ifrågasätta Honda, Ferrari, Mercedes och Renault, de stora motorleverantörerna i Formel 1. Vad säger de till feministerna och kvinnosakskvinnorna, de som går i bilköpartankar? Har de råd att negligera den gruppen? Uppenbarligen anser de det eftersom de medvetet accepterar förlegade könsroller.

Nu reagerade i alla fall VM för långlopp när man 2015 förbjöd grid girls. Inga grid girls på varken Silverstone, Nürburgring eller i lika klassiska 24-timmarsloppet Le Mans.

”För mig tillhör paraplyflickorna det förgångna. Kvinnors situation är lite annorlunda i dag”, sa chefen för FIA World Endurance Championship, Gerard Neveau då.

För många var det ett banbrytande och välkommet beslut som säger att motorsporten gör rätt som inte halkar efter den moderna världen och att beslutet kanske kan locka både fler sponsorer och kvinnor till racen.

Andra har kritiserat och menat att kombinationen vackra och lättkläda kvinnor/motorsport är en del av racingen.

Likt en av de sista kämparna för makt, förtryck och en förnedrande kvinnosyn ställde sig en av Sverige gamla motorstjärnor, Stefan ”Lill-Lövis” Johansson, på barrikaderna och beklagade beslutet sportvagns-VM tagit.

I en lång utläggning sa ”Lill-Lövis” bland mycket annat:

”Har man inte viktigare frågor både vad gäller tävling och det kommersiella att ta hänsyn till? Det är trist att den politiska korrektheten, som krupit in i alla aspekter i samhället i dag, nu också hittat till motorsporten. Någon måste ha varit tvungen att spendera mycket tid på att tänka: Vad kan vi göra för att ta mer socialt ansvar. Om detta var det bästa de kunde komma med… jag tycker det är patetiskt och sorgligt.”