ABB Arena sämst på att engagera i sociala medier

Karlskrona Artikeln publicerades
Foto:

I en undersökning från SHL så visar det sig att ABB Arena i Karlskrona är sämst på att engagera i sociala medier.

I ett pressmeddelande berättar forskningsledare Christofer Laurell så här:

– Arenorna i SHL blir allt mer digitala, och ABB Arena Karlskrona är en utav de arenor som inte lyckats engagera i sociala medier, säger forskningsledare Christofer Laurell, ekonomie doktor, med anledning av en ny studie där 62 061 publika inlägg om SHL-arenorna i sociala medier har analyserats under seriespelet.

Studien visar att ABB Arena Karlskrona misslyckas i förhållande till de andra SHL-arenorna, och de huvudsakliga resultaten är följande:

*Totalt publicerades 372 publika inlägg kring ABB Arena Karlskrona i sociala medier under seriespelet i SHL, vilket var lägst bland samtliga arenor.

*Hemmalaget Karlskrona driver engagemang till sin arena under sina hemmamatcher. Totalt 69,6% av inläggen i sociala medier publicerades i samband med hemmamatch.

– ABB Arena Karlskrona har skapat ett relativt obetydelsefullt digitalt engagemang under seriespelen. Dock finns det en relativt stark koppling mellan arenan och hemmalaget Karlskrona. Detta då 7 av 10 inlägg kring arenan publicerades i samband med hemmamatcherna”, försätter Laurell.

– I takt med sociala mediers framväxt blir arenaupplevelser allt mer digitaliserade. Det här innebär nya utmaningar för såväl arenor, evenemangsarrangörer som kommuner”, fortsätter Laurell.

Bakgrunden till studiens tillkomst är ett pågående treårigt forskningsprojekt som studerar konsekvenserna av digitaliserade evenemangsupplevelser över en rad sektorer inom upplevelseindustrin.