”Kunde gått mycket värre”

Karlskrona ,
Joakim Karlsson och Jonas Åkesson lider med team-kollegorna i Team Nybe. Den otäcka smällen under SM-tävlingarna är en påminnelse om hur tajta marginaler som råder inom motorsporten och hur utlämnad man är till att utrustningen fungerar.
Foto:

Riskerna är stora inom motorsporten.

Jonas Åkesson vet och blev påmind om det efter team-kamraternas otäcka krasch.

– Det finns inga marginaler på den här nivån.

Artikeln publicerades 21 september 2017.

Robin Sandberg och Mathias Bengtsson voltade rakt ut i terrängen och landade med taket före i en stor sten i samband med SM-tävlingarna för ett par veckor sedan.

Sandberg slogs medvetslös och bröt såväl vänsterarmen som höger handled. Bengtsson vårdas fortfarande på sjukhus och spräckte en nackkota i samband med olyckan, punkterade en lunga och sargade en axel.

Se delar av den otäcka kraschen här.

– Det var bromspedalen som gick av, berättar Åkesson. Det får inte hända. Datorn hade loggat hastigheten till 144 km/h precis innan ett uppförslut och de flyttade stenen fem meter. Hade den varit bergfast så...

– Det kunde ha gått mycket värre.

Åkesson och kartläsaren Joakim Karlsson startade tre minuter efter team-kompisarna.

– Vi satte oss vid bilen när vi kom fram och jag hade nytta av allt som jag har lärt mig från jobbet, berättar den försvarsanställde 37-åringen.

Ambulansen var framme på en kvart, men det dröjde ytterligare en halvtimme innan räddningstjänsten hade sågat upp vraket och hjälpte Bengtsson och den avsvimmade Sandberg ut ur bilen.

Hur vanligt är det med sådana här smällar?

– Tack och lov är det ovanligt. Statistiken är låg för sådana här skador. Man kan väl säga att det går riktigt illa var tionde år i rallysporten.

Jonas Åkesson prisar säkerheten i Sverige.

– Den är hög. I sydeuropa ser man skräckbilder ibland, säger han och tänker på åskådarleden som står en backspegelslängd från svängarna.

Har du själv varit med om några olyckor?

– Jag har frontalkrockat med träd två gånger, men inte rullat så mycket. Ena gången blev bilen totalskrot, men jag klarade mig bra. Kartläsaren fick problem med nacken.

Jonas Åkesson och Joakim Karlsson nådde en slutlig femteplats i årets SM-tävlingar utan att vara med på vintertävlingarna. Planerna inför kommande säsong innehåller starter i samtliga lopp.

– Vi var den snabbaste bakhjulsdrivna bilen i vår klass.

Varför är ni inte med i Rally Blekinge (se artikeln bredvid)?

– Tanken var att vi skulle vara det, berättar Åkesson som missar rallyt på grund av att arbetet kallar – militärövningen Aurora 17.

– Synd. Det hade varit kul att testa Volvon på de vägarna.