Feature

Björn för broderns arv vidare på "strippen"

Kallinge ,
Björns bror Stefan gick bort i cancer 2011. Björn för traditionen vidare och åker varje år till "En dag på strippen" i Emmaboda och ser till att broderns gröna Amazon får bränna lite gummi.
Foto:
Björn Winkler driver företaget Björns Bilinredning i Kallinge. Här är han framför dagens uppdrag, en Volkswagen camper som bland annat fått ett nytt överdrag till reservhjulet. "När kunderna får veta att jag är elektriker också så blir det ofta lite eljobb också" berättar Björn.
Foto:
För ett par år sedan lyckades Björn Winkler lägga vantarna på sin drömbil, en custombyggd Ford Mercury från 1950.
Foto:

Björn och Stefan var två bröder som delade ett stort intresse för bilar.

Sedan Stefan gick bort har Björn sett till att broderns favoritbil, en trimmad grön Volvo Amazon, år efter år framförs inför jublande publik på en gammal flybana i Emmaboda.

Björn Winkler berättar om minnet av brodern, bilarna och hur det kom sig att han vid 45 års ålder satte sig vid symaskinen.

Den gamla verkstaden på Djupaforsvägen i Kallinge byggdes från början av ett företag som sålde djurfoder. Därefter avlöste mattfirma och blomsterhandel varandra i lokalen innan den 2011 fick en ny ägare.

Björn Winkler började nästan direkt efter skolgången jobba som elektriker på Tarkett. Nu har han snart hunnit fylla 58 och jobbar fortfarande kvar. Men bara varannan vecka. När han inte löser problem i mattfabriken i Ronneby hamn sitter han vid symaskinen i verkstaden och ger gamla slitna bilar ny inredning på enmansföretaget Björns Bilinredning.

– Många säger att de skulle vilja ha två yrken, men de vet inte vad de skulle vilja syssla med den andra halvan, säger Björn och menar att han har dragit rätt lott i livet när han kan variera mellan att vara anställd och driva eget.

– Nu har jag två riktigt intressanta jobb, och ingen dag är den andra lik. Variationen är det bästa med att jobba med bilinredning, men det tar mycket tid att driva eget och det blir alltid mer än 40 timmar i veckan. Nu är det roligare att komma tillbaka till Tarkett på måndagsmorgonen.

Det hela började 2004 när Björn bestämde sig för att söka in på en Komvuxutbildning för möbeltapetsering i Ljungby. Även om utbildningen hade fokus på möbler var han på det klara med att det var bilar som skulle vara huvudfokus.

– Jag var runt mycket på bilutställningar och fick se jättefina bilar, men när man tittade in så var inredningen katastrof. Det var något som växte fram med åren, jag hade inte hållit på med det innan jag kom in på utbildningen.

– Det var en jättebra utbildning, och det bästa var att man fick vara kvar när skolan var slut och kunde jobba med egna projekt. Jag fick upp handlaget och fick tid att träna på symaskinen, det är något som tar lång tid att lära sig.

Björn växte upp i Bräkne-Hoby i en familj med 13 barn, och bilintresset delade han framför allt med sin yngsta broder, Stefan.

– Stefan trimmade och körde fort och jag var mer intresserad av veteranbilar, så vi var nästan varandras motsatser där.

Brodern Stefan Lindqvist gjorde sig med åren ett namn i bilkretsar och var en mästare på att kräma ut så mycket effekt som möjligt ur en gammal B20-motor. Bilarna som han byggde om, och som gjorde succé på tävlingar i Emmaboda, Mantorp och Hultsfred, var oftast av modellen Volvo Amazon.

– Många säger att han var värst i Sverige, och han slog många av de stora trimningsfirmorna. Han höll inte till i flotta verkstäder utan använde bara enkla hjälpmedel och stod hemma i garaget.

– Han höll på med det här på hobbynivå men fick mycket uppmärksamhet och byggde och sålde motorer.

En av Stefans ögonstenar var en grön Amazon som han köpte till säsongen 2002, och med den åkte han varje år till många bilentusiasters högtidsdag, "En dag på strippen" på Emmaboda flygbana. Ett evenemang där muskelpaket i olika klasser gör upp om vem som kör fortast på en lång raksträcka.

– Jag följde ofta med Stefan dit, men bara som passagerare. Jag var aldrig sugen på att köra, berättar Björn där vi sitter i det lilla köket i verkstaden.

2011 gick Stefan bort i cancer.

– Det gick så snabbt det där med cancern så man fattade knappt vad som hände. Det gick på bara några veckor och det tog lång tid innan jag accepterade det.

Men efter några år bestämde sig Björn för att föra broderns arv och stora intresse vidare och han fick låna den gröna Amazonen av Stefans familj. 2013 gjorde Björn sin debut på strippen i Emmaboda.

– Det första året satte jag mig inte ens i bilen, jag tyckte att det kändes helt fel.

– Men sen när jag väl körde så var det en väldigt häftig grej. Det var en speciell känsla med tanke på bilens historia och att man vet att det är Stefan som har byggt den.

– Jag kör inte för att vinna utan det är framför allt för att hålla i gång Stefans grejer och visa upp vad han höll på med. Och hans familj tycker att det är kul att bilen är på banan igen. Det är många som känner igen bilen och vill komma fram och prata B20-motorer.

I morgon är det återigen dags att lasta Amazonen och åka upp till Emmaboda, men det blir sista gången som Björn kör med broderns Amazon.

– Nu ska jag lämna tillbaka den till familjen. Stefans son är 17 år och nu vill han ta hand om den, vilket är jättekul.

– Jag har köpt en egen Amazon som jag får börja bygga på nu.

I verkstadens garage står förutom broderns gröna Amazon även Björns egen ögonsten och drömbil, en lila Ford Mercury från 1950. Ett custombygge med sänkt tak, nyare motor och andra klassiska tricks som är valiga på ombyggda bilar.

– Det hade länge varit min drömbil och dagen efter att jag hade fyllt 55, för 2,5 år sedan, dök det upp en på Blocket utanför Kalmar.

– Då kände jag att det är nu eller aldrig och jag sålde av lite andra bilar för att ha råd.

Inredningen i bilen har Björn så klart gjort själv och i år gör bilen premiär på Nostalgia Festival i Brunnsparken där Björns Bilinredning ska ha en monter.

– Jag har planer på att jag ska taksänka min nya Amazon och lackera den lila. Sen får jag sätta dragkrok på Mercuryn och så har jag ett häftigt ekipage.

Efter utbildningen i Ljungby fick Björn ett friår från Tarkett och en verkstad byggdes hemma i Korsanäs, där Björn bodde då, och Björns Bilinredning drogs i gång. 2011 flyttade företaget till Kallinge.

– Det gick väldigt smidigt faktiskt och allt rullade på från allra första början. Jag är själv i Blekinge om att ha inriktning på bilinredning, även om det finns andra som också syr till bilar.

Företaget går bra och Björn hade kunnat jobba med bilinredning på heltid, men han trivs för bra med upplägget att dela sin tid mellan två jobb.

– Så småningom är tanken att det här ska bli på heltid, men om det blir om tre eller sex år vet jag inte.

Mycket av jobbet handlar om att inreda klassiska bilar från 50- till 70-talet, men det händer att det trillar in mer udda uppdrag. När vi är på besök visar Björn upp några bilstolar som har byggts om för att få plats i ett flygplan.

– I morgon får jag sätta symaskinen på släpet och åka till Kristianstad där jag ska klä hela flygplanet invändigt, både tak väggar och golv.

Det blir även mycket försäkringsärenden och flera nyare bilmodeller har problem med säten som spricker.

– Volvo V70 är en sån bil, de spricker under ryggstödet. Jag har nog sytt ett 70-tal såna bilar.

Vi lämnar Björn i verkstaden där han jobbar med sina flygplansstolar och en rad andra projekt. Han har även lite att förbereda inför lördagens tripp med Amazonen till Emmaboda. Bilen med den 270 hästkrafter starka motorn har en rekordtid på 11,69 sekunder på flygbanans cirka 400 meter långa bana.

– Det är små marginaler, du ska växla i exakt rätt hundradels sekund. Missar du så är det kört.

Profil

Björn Winkler

Ålder: 58 år.

Uppväxt: Bräkne-Hoby.

Bor: Backaryd.

Familj: Sambo och två vuxna barn från ett tidigare äktenskap.

Lyssnar på: "Rockabilly och över till hårdrock, hela den skalan."

Favoritresmål: "Reser jag åker jag ner till värmen och tar det lugnt och bara slappar. Det är så skönt att bara stänga av, hemma är det alltid något man ska göra."

Min dag

06.00

Klockan ringer. Stiger upp och äter frukost.

07.00

Åker till jobbet, och sätter i gång. På förmiddagen är det mycket telefonsamtal.

09.00

Dagens andra frukost.

12.00

Lunch. Ofta på Chaplin i Kallinge.

12.40

Kör vidare på jobbet.

14.30

Kafferast.

19.30

Slutar för dagen. Väldigt olika när jag slutar, men ofta blir det framåt klockan 20. Åker hem och äter, kollar på tv.

22.00

Släcker lampan och somnar.

Visa mer...