Blekingesport

Sydöstran
Fick du ingen tidning i morse?Ingen tidning?
Sydöstran FREDAGEN DEN 3 SEPTEMBER 2010
BLEKINGES NYHETASTE WEBBTIDNING

NYHETER
TELEGRAM
SPORT
LEDARE
KRÖNIKA
INSÄNDARE
BLOGGAR
BILDSPEL
VIDEO
VÄDER
ARKIV
LÄSARNAS...
KOMMENTARER
MEST LÄSTA
GRATULERA!
RECEPT
VARDAGSTIPS

SKICKA IN...
INSÄNDARE
KALENDARIET
NOTISER


ANNONSERA
FÖRETAG
BOKA PRIVAT
JAG FYLLER 18
SYDÖGRAM



Sök i arkiv
LOGGA IN
ABONNEMANG
MEDARBETARE
SYDÖSTRAN
0455-33 46 00

KVÄLLSTID
0455-33 46 11

TELEFAX
0455-124 03

SPORTEN
0455-33 46 23
50-åringen släppt i väntan på dom

Foto: Mattias Mattisson/arkiv
KARLSKRONA Tingsrätten beslöt i eftermidsdag att den mordmisstänkte 50-åringen från Hollstorpsdramat skall försättas på fri fot.



16.20 Rätten meddelar att 50-åringen skall släppas ur häktet och invänta sin dom i frihet.
Dom kommer att meddelas klockan 14 onsdagen den 7 maj.

15.20 Domaren Pia Johansson berättar att man, strax efter klockan 16 idag, kommer att meddela besked huruvida 50-åringen försätts på fri fot eller ska förbli häktad.

Vad kommer du att göra då? frågar domaren 50-åringen. "Min bror ska försöka få in mig på psykavdelningen på Blekingesjukhuset", svarar den mordåtalade.

15.12 Rödebyrättegången lider mot sitt slut. Just nu lämnar målsägarbiträdena och advokaten in sina kostnadsräkningar till Domaren.

Simon Söderbergs målsägarbiträde Per Swahn yrkar en ersättning på 170 000 kronor, 17-åringens målsägarbiträde, Christer Holmqvist 253 000 kronor, och Vidar Wahlestedt 628 000 kronor.

15.12 Domare Pia Johansson tar över ordet och frågar 17-åringen om det är något han vill säga till rätten. Han blir tyst en stund men säger att det inte finns något som han kommer på nu. 50-åringen får samma fråga och svarar direkt att han är ledsen för att det gick som det gick. Okej, säger domaren då har du fått framföra det.


15.05 Vidar Wahlestedt avslutar sin plädering med att läsa upp den nya rättsliga argumentation som advokaten tog del av i förmiddags. Advokat Vidar Wahlestedt begär även att hans klient ska försättas på fri fot. Åklagaren vill däremot att den mordåtalade ska sitta kvar i häktet fram till dess att dom faller.

15.00 "Det kan te sig underligt, det är möjligt. Men ska vi följa lagen och gå efter vad de experter som träffat min klient i hela åtta veckor säger, så ska min klient dömas till villkorlig dom och frivillig vård. Min klient är mycket väl medveten om att han måste ha vård, men jag anser inte att den behöver vara inom tvång."

14.55 "Om vi nu börjar tala om påföljden i det fall tingsrätten inte accepterar min inställning att min klient ska gå helt fri från ansvar, ska det stanna vid dråp.

Jag är förvånad att mina kollegor här på andra sidan helt kör över vad flera experter säger. Vi talar om jurister som helt och hållet kör över de här experterna som träffat min klient i åtta veckor. Vad ska vi ha de här experterna till om vi bara struntar i vad de säger? Samtliga är överens om att min klient led av en allvarlig psykisk störning vid själva händelsen. Det råder då fängelseförbud.

Vidare ligger de väldigt nära varandra när det gäller den psykiska status som min klient har idag. De är båda överens om att han inte är frisk idag. De är däremot inte överens huruvida min klient är riskbenägen att hamna i återfall. Tuck finner en liten risk att min klient skulle kunna göra samma sak igen om han utsätts för liknande press. Den sannolikheten är väl ändå ganska liten och definitivt inget som min klient kan påverka. Och i Tucks team är han den ende som anser att det finns någon risk för återfall."

14.52 "När vi talar om nödvärn så har man ju i vissa fall rätt att ta till våld för att skydda sig. Jag har ställt mig frågan flera gånger, vad hade hänt om inte min klient inte agerat? Kan någon tala om det för mig? Jag är rädd att det skulle inträffa något förskräckligt och någon annan hade suttit här än min klient."

14.46 "När det gäller uppsåtet att döda menar vi att min klient inte varit medveten om sitt handlande. Han har erkänt att han skjutit men inte varit medveten om konsekvenserna. Jag menar att den utredning som finns är så klar, från experternas sida, att jag skulle kunna stanna här. Det förekom inget uppsåt."

14.42 Advokaten fortsätter med att ta upp den extrema stressituation som hans klient utsatts för. "I detta läge, säger samtliga läkare vi träffat i den här rättegången att alkoholen inte har någon betydelse.

Båda dessa läkare har också sagt dessa ord som jag nu räknar upp: En övervägande paniksituation, klienten har varit psykotisk, oerhört hotad, måste försvara sig, ej verklighetsanpassad, primitivt, rädda familjen, fatta inte vad han gjorde, inte hans avsikt att skjuta eller döda, inte kan tänka normalt, ärlig, omedveten om konsekvenserna, alkohol ej av betydelse. Jag har ordagrannt skrivit av vad som sades i måndags av de båda läkarna."

14.40 "Vidare har vi haft förmånen att i den här rättegången stöta på olika experter i psykologi. Sven-Åke Christiansson, Peter Andine och James Richard Tuck.

En av dem, den första i raden, talade om hur människor, under tragedin den 11 september i USA, har sprungit ur askan in i elden just för att deras hem låg åt det hållet. Om hur människor brunnit inne på grund av att de inte fattat att de skulle dra dörren utåt. Eller när råttan blir jagad av katten runt och runt, men när den inte orkar längre går till anfall. Precis så har min klient handlat. Han har gått till anfall när han inte sett någon som helst annan utväg."

14.38 Vidar Wahlestedt talar nu, i juridiska termer, om olika sätt att tolka ordet medvetenhet. Advokaten anser att man ska ha "tillräcklig medvetenhet" för att kunna ställas till svars för ordet uppsåt.

14.35 "Det har även talats om att man inte kan undå ansvar bara för att man blir rasande. Men det är väl ändå inte det som det här handlar om", säger Vidar Wahlestedt.

14.28 "Det har sagts en del från åklagarsidan som min klient har reagerat på. När det gäller alkoholpåverkan måste jag ändå säga en del. Det låter här i rätten som om det vore förbjudet att ta sig en sup en fredagskväll. Det är det naturligtvis inte. Hade han däremot kört bil eller gett sig ut i byn och skrikit hade även jag reagerat. Men min klient har aldrig sökt upp någon. Han har tagit en sup för att döva sin ångest. Det borde vem som helst få göra."


14.25 "Vidare", fortsätter advokaten, "har försvaret talat om att det tog en och en halv minut för min klient att noggrannt sikta på och skjuta de här pojkarna. Men det finns även uppgifter, som kommit fram genom att flera tekniker lyssnat av bandet från själva larmsamtalet, där det finns tekniker som säger att det tog 12 sekunder för min kient att ladda om 4 gånger. Tolv sekunder, det visar väl hur snabbt det här gick."

14.20 "Sedan går allt väldigt fort. Min klient går in och hämtar ett vapen och mycket snabbt ut på trappan. Här infinner sig den andra fas som expertläkaren berättar om. medvetandegraden sjunker från att ha varit låg till väldigt låg", säger advokaten.

"Vad som sker sedan har min klient haft svårt att komma ihåg. Det är inte fullständigt svart utan det finns små korn av minnen. Att han springer ut på gården är ett av dem.
Detta styrks av professor Sven-Åke Christiansson", säger advokaten. "Att man kan minnas små små korn."

"Min klient är i fullständig panik och har bara tanken i huvudet att han måste avvärja hotet från pojkarna."

14.10 "Vad händer då inne i huset där min klient finns tillsammans med två förståndshandikappade pojkar. Där finns den 20-åringa sonen som av mamma fått uppmaningen att låsa dörren och ringa polisen om något skulle hända. Precis så gör sonen. I det läget telefonerar han med polisen. Men innan dess har han tagit så illa vid sig att han ramlat till golvet och nästintill kräkts.

Samtidigt som sonen pratar med polisen ser kompisen pojkar i trädgården med huvor på huvudet vilket han berättar för sonen: Nu är de här allihopa, vilket sonen berättar för polisen. De ska döda oss."

"I det läget", hävdar advokaten, "har min klient inte hunnit somna. Han hade nämligen inte druckit mer än ett par klunkar whiskey... Det han hörde när han gick upp för att gå på toaletten är att "de ska döda oss, de är här allihopa".

Min klient går då ut i hallen och tittar ut i fönstret. Han ser då att det är beväpnade människor, fullt med folk säger han, i sin egen trädgård.

Min klient säger att han aldrig varit så rädd i hela sitt liv och kopplade givetvis ihop allt elände som hänt fram tills nu. Paniken infinner sig, en enda tanke infinner sig, jag måste rädda pojkarna."


14.10 Advokaten fortsätter att berätta om händelseförloppet den 6 oktober. Hur frun i huset varit mycket rädd när hon kommit hem och upptäckt flera personer i trädgården och hur hon tvingas bege sig hemifrån och i bilen ringa 112.

14.04 Vidar Wahlestedts slutplädering intresserar många. Längst bak i salen sitter en del av de, i en annan rättegång åtalade ungdomarna och lyssnar. Ibland sitter de bara helt stilla och lyssnar, ibland ler de mot varandra. Den skottskadade 17-åringen lyssnar dock noga och stillsamt på vad advokaten säger. Han har hört många av de här orden förut, eftersom han är åtalad för flera brott som har med tiden före själva dödskjutningen att göra.

Vidar Wahlestedt fortsätter med att förklara att han inte anser att de här killarna var uppbjudna till gården för att snacka. Det handlade om att man skulle göra upp, fysiskt. Ingen av dem kunde hävda något annat, säger advokaten.

Men... om det skulle röra sig om någon inbjudan hade de ju lång tid på sig att omvärdera om de verkligen skulle komma upp till gården.

14.01 "Samtidigt", säger advokaten, "så finns en del ungdomar nere i Rödeby - där var det nog ingen som mådde dåligt. Lite mer klackarna i taket. 17-åringen får efter ett tag en ölburk och ett slag i huvudet och han blir mycket arg och bestämmer sig för att åka upp till gården. Han hade valet att ringa till polisen som många av oss andra hade gjort. Men istället valde han att ringa upp till gården och uttala dödshot", säger advokaten, "och man beger sig upp till gården, trots att flera ungdomar i Rödeby, försökte stoppa dem.

Men så blev det inte, sex personer gav sig istället upp till gården på två mopeder."

13.58 "Så var vi framme vid den 5 oktober då min klient hade blivit utsatt för en av de här händelserna. Han hade ångest och kunde inte äta ordentligt, höll sig för sig själv."

Advokaten berättar om hur 50-åringen berättat om sina upplevelser för sin fru som i sin tur berättar att hon varit med om liknande saker, vilket väckte stor oro och ångest hos min klient", säger Vidar Wahlestedt.

"Min klient hade då inte medicinerat eller druckit alkohol på flera veckor men då mådde han så pass dåligt att han kände sig tvingad att göra detta."

13.56 Vidar Wahlestedt tar upp alla de händelser som familjen blivit utsatt för. Han vidhåller, precis som tidigare, att det är 17-åringen som varit den ledande kraften bakom killarna.

13.52 Advokaten berättar om sonen i familjen, hur han älskar att köra moped, men hur han tvingats hålla sig inne på grund av att han varit rädd för att bli trakasserad och mobbad även efter händelsen.

"Jag har sagt det tidigare. Vad har de här personerna för hjärta och hjärna som utsätter den här pojken för ngtsådant som han utsatts för? Man kan kalla det pojkstreck och trakasserier, visst, men det har eskalerat att bli kriminella handlingar vilket framkommer då de här pojkarna faktiskt är åtalade för vissa av de här gärningarna. Domen kommer ju på fredag.

Det är allvarliga handlingar, olaga hot, rattfylleri och hermfridsbrott."

13.50 Wahlestedt fortsätter med att berätta vem han anser att hans klient är: En lugn och sansad person som aldrig sökt några konflikter. Hur hans familj ser ut och hur man trots en del neuropsykiska problem, före händelsen, klarat av livet och allt vad det innebär. "Man har lyckats och faktiskt ganska bra", säger advokaten.

13.43 Vidar Wahlestedt fortsätter med att påpeka alla de effekter, positiva sådana, som faktiskt kommit efter den här händelsen. Han hävdar också att han anser att pressen, som skrivit och rapporterat mkt om händelsen, har gjort det på ett sansat sätt och att han anser att många personer i ledande ställning tagit händelsen på stort allvar och agerat därefter.

13.43 Man bestämmer sig för att advokaten får påbörja sin plädering för att sedan kanske komma in lite på de nya uppgifterna.

"När jag tänkte på hur den här pläderingen skulle kunna låta kom jag fram till att den skulle kunna vara rätt kort. Det har rätt klart kommit fram vad som verkligen har hänt.

Jag vill också inleda med att säga att jag har stor respekt för alla inblandade och jag och min klient vill berätta vårt djupa deltagande i alla inblandades olika känslor.

13.41 Rätten är nu samlad och det ska avgöras om huruvida advokat Vidar Wahlestedt får läsa upp en ny rättslig argumentation från ytterligare en expert.

12.05 Rätten gör uppehåll för lunch till 13.30.
Därefter följer 50-åringens advokat Vidar Wahlestedts slutplädering.

11.47 Per Swahn anser precis som tidigare talare att gärningen ska anses som mord och ingenting annat. En stor anledning är att 50-åringen i Simons fall sköt en helt försvarslös person som förmodligen redan dött av det första skottet. Därför kan det aldrig bli tal om dråp som en del menar, säger Per Swahn.

Även Per Swahn tar upp 50-åringens psykiska hälsa. Att det är ett mycket svårbedömt fall men att när det handlar om en kortvarig panikreaktion där det är mediciner och alkohol inblandade, kan man aldrig tala om allvarlig psykisk störning. "Jag anser att 50-åringen ska dömas till fängelse i tio år."

11.43 Per Swahn fortsätter nu sin slutplädering med att säga att han håller med föregående talare, åklagare Tommy Clevenhult och målsägarbiträde Christer Holmqvist.

Hotet måste bort har 50-åringen sagt, fortsätter Per Swahn: "I detta läge fattar han ett beslut att gå ut för att möta det här hotet. Och han gör en mängd komplicerade handlingar innan han skjuter pojkarna."

"Det finns dessutom flera experter som jag anser talar för att det har funnits en medvetenhet. En expert säger att man måste vara medveten om man kan hantera ett vapen.

11.40 Hur mår ni familjen idag? "Jag har sagt till mig själv att för Simons skull ska vi försöka leva så normalt som möjligt. Jag älskar ju mina andra barn lika mycket. Men det är ju ingenting som känns någon glädje i. Allt man brukade tycka om... Jag vet inte vad jag ska säga mer."

Simons mamma sätter sig åter på sin stol bredvid Simons pappa.

11.30 Det är en lättnad för Simon Söderbergs mamma och pappa att höra att det var en ytterst stor tllfällighet att Simon Söderberg fanns på platsen den 6 oktober förra året.

50-åringen har skjutit Simon Söderberg på mycket nära håll då han stod på knä. Simons mamma och pappa önskar att det hade gått till på ett annat sätt men det har det inte. "Man kan föreställa sig vilken dödsångest Simon hade. Han bad om att inte bli skjuten."

Man kan aldrig föreställa sig för hur detta kan kännas därför tänkte jag att du xxx kanske vill sätta dig här framme och berätta hur detta känns för dig (Simons mamma berättar)

Simons mamma faller gråt och berättar om hur hon får reda på att två pojkar bivit skjutna och att en är död. "Vi åker in till sjukhuset och när vi kommer in får vi sitta i ett anhörigrum. När jag kommer in ser jag 17-åringens anhöriga. Jag förstår på dem att det inte är deras son som är död." Mamman berättar hur hon får se Simon i bårbilen och hur hon ser blodet på hans kropp och hans armar. Bakom Simons mamma sitter pappan med händerna i knät.

"Jag får gå fram till Simon berättar mamman, jag säger att jag måste få röra honom, det får jag. Sedan pratar jag med läkarna och polisen sedan åker jag hem och pratar med Simons syskon."

"På sjukhuset sade de", berättar mamman, "att de skulle ringa hem till Simons pappa och berätta att Simon var död. Men vid niotiden så ringer Simons pappa och berättar att ha hört på radio att de skjutit ihjäl en 15-åring. Jag får berätta för honom att Simon är död."

Mamman gråter hela tiden och pappan sitter med händerna hårt knutna mot sina öron. Det är en sorgsen tingsrätt som lyssnar på den gripande berättelsen från mamman.

Per Swahn frågar nu vad för slags hjälp familjen fått med att bearbeta sin sorg. "Vi har fått hjälp av olika läkare som vi pratar med och vi pratar mycket hemma."

11.28 Rätten är åter samlad efter pausen. Det är nu Simon Söderbergs familjs målsägarbiträde Per Swahn som ska framställa sin slutplädering.

10.50 Rätten tar en halvtimmes paus. Rättegången beräknas fortsätta 11.20.

10.46 Vidare instämmer Holmqvist i åklagarens inställning till att 50-åringen bör dömas för mord och försök till mord och att påföljden ska vara fängelse. "Hur långt detta straff bör vara har jag ingen uppfattning om", säger han.

10.40 Holmqvist går nu in på 50-åringens psykiska hälsa och säger att han inte heller kan komma fram till att 50-åringen inte lider av en allvarligt psykiskt störning idag och att han grundar det på vad Göteborgsteamet med Peter Andine hävdar. Han var trots allt i Göteborg under åtta hela veckor och de borde ha en bra bild av 50-åringen. "Dessutom tycker jag att man ska beakta det som 50-åringens egna läkare har sagt, att hon inte anser att hennes patient är sjuk nog att inte inneha vapen. Hon har uppenbarligen ansett att han är frisk nog att ha vapen."

10.35 Christer Holmqvist fortsätter med att påpeka att 50-åringen har haft många tillfällen under kvällen att träda tillbaka när han kände sig hotad av killarna i gänget. "Han hade ju kunnat skjuta i luften eller i marken istället. Men det gjorde han inte, han valde att skjuta på pojkarna, noga övervägt", säger Holmqvist. "Det kan därför inte komma att handla om nödvärn", fortsätter han.

10.35 När det gäller föräldrarnas skadestånd ska man beakta vad mamman berättat om sin oro och ängslan, om ångestkänslan som gör att hon börjar gråta för nästan ingenting. Pappan har även han berättat att det är mycket psykiskt påfrestande att utstå att ens son legat för döden i ett par veckor plus allt det som familjen tvingats utstå efter själva händelsen. Mycket svårt att sätta sig in i, säger Christer Holmqvist.

"När det gäller ansvarsfrågan så håller jag med åklagaren till 100 procent att 50-åringen ska ställas till ansvar för det han gjort. Har det någon betydelse om 50-åringen varit medveten eller ej? Ska man kunna undgå ansvar om man tappar besinningen och hamnar i raseri? Jag tycker inte heller att killarna hade på gården att göra. Det handlar om många olyckliga omständigheter. Men var skulle vi hamna någonstans om man bara kan säga att man inte varit medveten. Det händer i många rättegångar att man inte minns. Det kan inte vara tänkt så att man kan undgå ansvar när man hamnar i en situation där man inte kommer ihåg något."

10.21 När Christer Holmqvist redogör för de skadeståndsanspråk som 17-åringen har mot 50-åringen, kommer det fram att man valt att dra tillbaka en del av ersättnignsanspråket då man tänker försöka få igenom detta via föräkringsbolaget.

Han fortsätter dock med att berätta att man begär 25 000 kronor för de fysiska skadorna samt 120000 kronor för den kränkning det inebär att bli skjuten i ryggen på mycket nära håll.

Holmqvist menar att det handlar om grovt våld som 17-åringen utsatts för.

10.14 Åklagaren lämnar nu över ordet till 17-åringens försvarare Christer Holmqvist som inleder med att redogöra för samtliga skador som 17-åringen åsamkats av skotten från 50-åringen. "Mot alla odds överlevde min klient alla de här skadorna. Och med de här skadorna i bakhuvudet vill jag att rätten ska försöka sätta sig in hur det kan vara som anhöring att bli utsatt för något sådant här. Ett barn man fött, sovit med i sängen, kramat, varit i skolan med och gått på kalas med. Ett barn som man fortsätter att följa hela livet upp. Tänk er in i situationen att någon ringer hem och säger att just den här personen är skottskadad och att det är osäkert om att den här personen kommer att överleva. Det är precis det här som min klients föräldrar fick vara med om."

10.11 "För mig hade det varit hur enkelt som helst att säga att 50-åringen ska överlämnas till rättspsykiatrisk vård precis som alla andra säger. Jag är inte övertygad av vad de här läkarna säger.

Jag kommer därför att yrka en annan påföljd. Jag kommer inte att yrka på livstids fängelse. Däremot för tio års fängelse för mordet på Simon Söderberg."

10.06 När det gäller påföljden så är läkarna, som vanligt, oense om 50-åringens psykiska hälsa vid gärningen och efter gärningen.

Åklagren hänvisar till tre olika mål: Mattias Flink, Anna Lindh och ett mål i Jönköping där dom kom så sent som för en månad sedan.

"Jag bestämde mig så sent som i måndags när Peter Andine uttryckte sig att 50-åringen inte har något behov av vård. Detta gör att varken Peter Andine eller rättsliga rådets uppfattning övertygar mig på någtot sätt. Jag anser inte att 50-åringern lidit av en allvarlig psykiskt störning vid tillfället då han sköt. Han gör det inte heller nu, säger jag."

10.03 "Slutligen till vad jag anser att gärningen är. Jag har funderat på många olika saker, men jag kan inte få fram i min sinnevärld. För mig är att det ett uppsåtligt livsberövande. Och jag fann då att det borde åtalas för mord men att det är upp till rätten att avgöra om det kan komma att bli dråp. Men i min värld är det mord och försök till mord gällande 17-åringen."


09.58 "När det handlar om minnet så reser jag ett stort frågetecken hur 50-åringen inte kan minnas själva händelsen. En detalj i detta är att 50-åringen, i ett första förhör med polisen, berättar att han direkt efter händelsen går ner i källaren och häller ut all sprit som fanns i huset. Men denna, spontana uppgift, har han tagit tillbaka. Detta mindes han dock direkt efter, men inte att han skjutit något. Spriten kommer han ihåg men inte hur han skjutit. En detalj men viktigt nog."

09.58 "För att få till ett nödvärn genom att "varna någon med en hagelbössa" anser jag att det måste till ett skjutavstånd på 20 meter. Inte den meter som vi talar om när Simon Söderberg skjuts till döds. Och vi har ju alla härinner sett de fruktansvärda bilderna på Simon söderberg. Hur hagelsvärmnen träffat honom och stannat i kroppen. Och hur döden varit omedelbar."

09.55 Enligt Clevenhult finns det inget tvivel om att 50-åringen var medveten om vad han gjorde, och att han "varit likgiltig gentemot konsekvenserna av sitt handlande".

09.45 Tommy Clevenhult kommer nu in på frågan gällande uppsåtet till gärningen. Huruvida 50-åringen varit medveten om vad han gjort eller inte. "Hur medveten är 50-åringen egentligen", frågar sig Clevenhult, "och hur kan jag komma fram till detta?"

"Ja, läkarna vill ju att det ska se ut som om han varit något slags sovandemedvetande.

Men nyckeln för mig är att försöka ta reda på vad som försiggått i hans huvud.

Det är ju klart att han fullföljt flera moment innan han sköt pojkarna. Han har öppnat vapenskåpet, valt vapen, ratat älgstudsaren, valt patroner och gått ut på trappan med laddad bössa. Han hade till och med patronbältet i handen.

Hur medveten är man då, om man lyckas utföra detta? I min sinnevärld tyder inte detta på något osammanhängade tillstånd.

Han skjuter sedan flera skott, laddar om, skjuter, laddar om och träffar Simon Söderbeg. Jag är övertygad om att det sista skottet träffar Simon Söderberg. Därefter går han in och tar över telefonen och pratar med polisen.

Och detta föregicks av en helt vanlig dag för 50-åringen. Med medicinering och whiskey för att, som vanligt, lugna sig.

Till detta vill jag lägga det som kom fram i måndags när jag talade med läkaren Peter Andiné. Tycker du att det är en paradox att han är panikslagen och kunde ta hand och rädda sin familj och samtidigt inte veta vad han gjorde?

Jag menar att 50-åringern väldigt noga, van jägare som han är, måste valt ut pojkarna och träffar dem med alla fyra skott, tre av dem livshotande. Då är man inte sovande eller halvt medvestlös. Enligt mitt sätt att se det."

09.43 Åklagaren tar nu upp ytterligare anledningar till att den begångna gärningen inte borde kallas för nödvärn. Han jämför med flera tidigare rättsfall.

09.35 Tommy Clevenhult trycker nu på att 50-åringen faktiskt är en vuxen man, gift, har tre barn, stor gård och vapenlicens. "Herregud, han är ju den som var vuxen där på kvällen. Inte barnen."

09.33 "Min fråga är nu", säger åklagaren, "är det här frågan om ett nödvärn? Visst det skreks en del på gården på kvällen, och visst, 17-åringen slog sönder några saker. Men familjen hade redan kontakt med polisen i det skedet. Jag anser att 50-åringen skulle hållt sig inne, till och med är jag beredd att säga att han kunde gå ut på trappen med sitt vapen och skrämma pojkarna. Han kunde till och med avlossa ett skott. Då hade pojkarna gett sig av, det kan jag lova. Det här handlar inte om nödvärn."

09.28 Clevenhult säger nu att han tycker att själva målet har handlat lite för mycket om själva 50-åringens familj och inte lika mycket om de familjer som drabbats av själva dödsskjutningen. Simon Söderbergs familj och 17-åringen och hans familj har fått betala ett högt pris för ungdomars kaxighet och dumhet. "Och Simon Söderberg fick inte bara betala ett högt pris. Han fick betala det ultimata priset. Han finns inte mer ibland oss.

Och hans dödsångest kan i alla fall jag föreställa mig efter det att han fick skottet i armen."

"Förtjänade dessa barn detta…", frågar sig åklagare Tommy Clevenhult. "De hade inte där att göra, det säger jag inget om. Men förtjänade de detta…

Mitt svar är ett rungande nej."

09.25 Tommy clevenhult fortsätter nu med bakgrunden till själva händelsen. att den föregicks av "trakasserier" och annat bus som han kallar det. "Men att det handlar om barn som gjort detta, små barn på 15-16 år. Det gör det inte mindre obehagligt för familjen, jag försöker inte tona ner deras handlingar."

"Det jag vet är att Simon Söderberg inte varit med om något sådant. Jag är övertygad om att han inte hade en aning om vem han mötte på gården. Inte heller visste 50-åringen vem han sköt på."

09.22 Tommy clevenhult läser nu direkt ur den tekniska undersöknig som gjorts av 50-åringens vapen. Att fyra skott avlossats, att det har laddats om minst tre gånger och hur man hittat de båda pojkarnas DNA på brottsplatsen.

Skottets som träffat Simon Söderbergs arm har inte understigit tre meter, skottet som träffade Simon Söderbergs bröst avlossades från cirka en meters avstånd, likaså det skott som träffade 17-åringen.

09.20 Åklagaren redogör för hur polisen genomförde en teknisk undersökning och att man då hittade flera patronhylsor och att en senare vapenundersöknig visar att fyra skott avlossats och att 50-åringen laddat om minst tre gånger.

09.17 Åklagaren fortsätter med att berätta hur det såg ut på platsen när polisen gripit 50-åringen. Hur de två pojkarna ligger skjutna på marken och att det inte råder något tvivel om vem som skjutit de här pojkarna. Att det är 50-åringen, det har han själv berättat, även att han tittat till pojkarna och att en av dem rör sig lite och att han även hunnit med att låsa in sitt vapen i vapenskåpet.

09.10 Tingsrätten är nu samlad. Likt tidigare sitter Simon Söderbergs familj framför, till höger, om domaren Pia Johansson och hennes nämndemän. Bredvid dem sitter 17-åringens mamma och pappa och framför dem åklagaren Tommy Clevenhult, 17-åringen och hans målsägarbiträde Christer Holmqvist samt Simon Söderbergs målsägarbiträde Per Swahn.

Lite längre bak sitter 50-åringens familj med fru och två döttrar. Den 20-årige, förståndshandikappade sonen, är dock inte på plats.

Ännu längre bak sitter några vänner till 17-åringen och den dödade Simon Söderberg.

Till vänster om domaren sitter den mordåtalade 50-åringen och hans försvarare Vidar Wahlestedt samt den stödperson från Röda Korset som funnits vid 50-åringens sida under hela rättegången.

Åklagaren Tommy Clevenhult inleder nu dagens förhandlingar som är de sista i Rödebyrättegången. Han gör det genom att vrida klockan tillbaka till den 6 oktober klockan 02.03 då polisen griper 50-åringen. Han har då pratat med polisen i telefon i drygt 20 minuter. 50-åringen ligger på marken när han grips, berättar Clevenhult. En början på slutppläderingen som förmodligen ska stödja att 50-åringen var vid ett ganska gott medvetande under kvällen. Vilket försvaret och experter i psykologi inte anser.

Emma Söderbom
Publicerad 2008-04-23 08:48. Senast uppdaterad 2008-04-23 18:15

Tipsa en kompis Utskriftsversion


(2008-04-23 10:06)
Ålder
"små barn på 15-16 år" säger Tommy Ckevenhult. Små barn ska väl inte köra moped eller vara ute klockan två på natten.
När blir man stort barn? 25-26?
Då har väl 50-åringen precis lämnat tonåren och är på väg in i vuxenlivet.
Lars G
(2008-04-23 10:34)
Om 10år för 50åringen
Om 50åringen får 10år för mordet på pojken.
så ska ungdomarna få ett hårdare straff också.
det är ju sanslöst att dom klarar sig så lindrigt när det är dom som provoserat familjen.

så om ungdomarna ska ha detta straffet så ska 50åringen få ett lindrigare och inte 10år, och om han får 10år så ska ungdomarna ha ett hårdare straff.
Anton
(2008-04-23 10:58)
Helt åt helvete!
Sverige är sannerligen de kriminellas paradis... Det är helt ok att trakassera människor under flera år..

17 åringen förtjänar ett mycket hårt straff dessutom borde hans namn och bild publiceras...

50 åringen har haft psykiska problem under mycket lång tid. Åklagare i Sverige gör verkligen allt för att skydda kriminella. Vanliga svenskar däremot dom ska nitas med besked. Det är inte konstigt att svenskar har mycket lågt förtroende för domstolarna. Åklagare och domare gör i genomsnitt ett mycket uselt jobb. Från Horbocken i HD till åklagaren ovan...
Jonas M
(2008-04-23 12:02)
jonas M
instämmer
framtid
(2008-04-23 12:59)
snälla..
Ska 17 årings namn och bild publiceras vill jag gärna se bild och namn på 50åringen
syndarn
(2008-04-23 14:08)
Stackars människor
Hur ska man kunna bedöma vad som är rätt. Var o en hanlar ju efter sitt förstånd. Det gäller både de som dömer o de som ska dömas. Om man är en helt vanlig människa, ( som jag tror att jag är), så är det nog svårt att bedöma hur man fugerar när man blir förvarnad om att nu ska det hända något, efter att ha blivit förföljd en längre tid utan att få hjälp av ordningsmakten. En blandning av rädsla ilska o uppgivenhet skulle säkert kunna resultera i vad som helst för vem som helst. De flesta människor undviker väl bråk så länge som möjligt. Men när det inte går längre,startar försvarsmaskinen. Om vi går tillbaka till den gamla dansbanan så var det den knutna näven som kom till anvädning. Slagen haglade tills någon gav upp. Man slogs i regel man mot man. Det var en helt vanlig kraftmätning. Sånt som ofta förekommer inom djurvärlden.Men vad var då denna händelsen. Det tål att fundera på.
virre
(2008-04-23 15:20)
håller med !!!
jag håller med dig "syndarn" rätt ska va rätt.
ingen domare
(2008-04-23 16:51)
Förhoppningar..
Är på 50-åringens sida, bara de ser till att han får vård nu när han släppts fri i väntan på domen. Måste vara ett helvete att gå omkring med det där i flera och sen allt som det kulminerade i..

Tror han kan behöva tid med familjen för hans eget bästa.
Patrik
(2008-04-23 16:57)
Äntligen frisläppt!
Det var skönt att höra beskedet om att 50-åringen släppts ur häktet. Han har aldrig tidigare gjort något brottsligt, aldrig gjort ens en fluga förnär. Inte förrän det aggresiva mopedgänget dök upp den ödesdigra natten och grovt provocerade honom. Hoppas 50-åringen nu kan få den vård han behöver inom öppen psykiatri.Får familjen bara vara ifred kommer han säkerligen aldrig att ta till något våld igen.
janne
(2008-04-23 17:03)
Små barn?
Är man tillräckligt gammal för att trakassera och förpesta tillvaron som dessa s k barn gjort - ja då är man ta mig tusan tillräckligt gamla för få straff!
Bernt
(2008-04-23 17:15)
vad är det för singnalar vi sänder ut
fattar inte att man kan tycka att det är ok att ta lagen i egna händer och inte låta vuxna ta annsvar för sina handlingar när vi kräver det av ungdomar.
mormor
(2008-04-23 17:36)
Alla vet väl redan?
Alla vet väl redan vad både 50-åringen och "det lilla, lilla barnet" heter.

Det är för mig nästan komiskt när man kallar en ungdomsgangster och kriminell ligist för "ett litet, litet barn". Det klår nästan hans egna citat när han beskriver sig själv som "en sjysst kille".

Jorå så att eh...
Fredde
(2008-04-23 17:58)
Bra
Kan det vara sant att de släppt den stackaren...än finns det hopp för svenskt rättsväsende
Klas
(2008-04-23 18:02)
Sveriges lag!!
Sätt killarna i fängelse eller nån form av vård, 50 åringen handlade rätt, man få ta lagen i egna händer nuförtiden, poliserna borde ju försvinna!!
lacy
(2008-04-23 18:41)
respekt
skadestånd till ligisterna och fängelse för pappan?...!I HELVETE HELLER! om inte pappan frias från alla anklagelser förlorar jag det sista lilla respekt jag har för det svenska rätts systemet, lås in 17-åringen och släng bort nyckeln!
dom där ligisterna hade det kommande!
Popsi
(2008-04-23 18:42)
Inte helt sunt
Jag tycker att ungdomarna har gjort sig skyldiga till fruktansvärda angrepp på familjen men jag kan inte tycka att det är ok att skjuta någon till döds. Att 50-åringens advokat säger att mannen inte vet vad han gjorde borde ju få tingsrätten att låsa in honom på en mentalanstalt eller liknande vet man inte vad man gör med skjutvapen i hand är man en fara för allmänheten. Ungdomarna har en egen skuld i det som skett men jag anser att samhället som säger sig inte ha något ansvar även är skyldiga till det tragiska som har inträffat.
Kristian
(2008-04-23 19:12)
Om straff
Jag anser att den här mannen har att leva med att han skjutit ihjäl en tonåring. 17-åringen kommer i hela sitt liv, aldrig att gå fri ifrån att hans väns liv gick förlorat den natten. Om föräldrarna till de här ungdomarna kan jag bara säga att Ni tyvärr nog också måste leva med att ett så oerhört trauma inträffat i Era familjers liv..Jag tycker inte att någon bör straffas mer än de redan gjort, för sin del i allt det här och vi kommer alla i samhället att efter förmåga hjälpa er att betala kostnaderna som går att mäta i pengar men vi kan aldrig köpa er fria.
Leva
(2008-04-23 19:14)
frikänd
Jag hoppas verkligen 50-åringen blir frikänd. Att ha trakasserats så som de har blivit gjorda så hade vem som helst kunnat göra samma som han. Ge ungdomarna hårda straff. Jag lider med familjefadern och hans familj.
IF
(2008-04-23 20:02)
Janne
Det sitter många dömda mördare i svenskt fängelse som aldrig tidigare gjort sig skyldiga till brott. Borde vi inte släppa ut de oxå nu. Eller är det skillnad på folk och folk. Gissar att "50-åringen" är din bästa polare. Nä, tillbaks med "50-åringen" bakom galler där han hör hemma precis som alla andra som mördare.
Andreas
(2008-04-23 20:06)
Med facit i hand!
Tänk om polis och sociala myndigheter använt 10% av tid och resurser före dödsskjutningen?
Nu kommer även resurser att behövas en lång tid framöver, till höga kostnader.
Även skolan behöver bättre resurser.


"Tänk efter före"!

nimo
(2008-04-23 20:26)
Helt rätt
De tolv föräldrarna skulle samtliga få ett kortare fängelsestrff för medverkan till dåen samt skadegörelsen. Samhället måst ändr attityd, De som orsakar en skada skall straffas, i detta fall de slarviga föräldrarna. det är som knarklangaren som går fri och endat knarkaren åtalas.
Bengt C
Beng C
(2008-04-23 21:20)
En sorgens dag
Jag känner en stor, stor sorg och ett djupt deltagande med Simons föräldrar.När jag läser vuxna människors dömmande kommentarer blir jag rädd. Vem har rätt att döda? Vilka har aldrig gjort något överilat och dumt som tonåring? Ni som tror ni vet var era tonåringar är om kvällarna har ni glömt er egna ungdom?
Frisläppningen
(2008-04-23 21:40)
Äntligen
Äntligen verkar det som om våra rättsinstanser tänker som allmänheten. 50-åringen måste ju ha varit ordentligt pressad efter allt som har hänt.
Jag tror att dom flesta hade gått väldigt långt för att skydda sin familj.
Hoppas nu bara att "lilla barnet 17-åringen" får ett riktigt straff också.
JiPe
(2008-04-23 21:53)
Håller med dej Andreas.
Får inte 50- åringen straff för detta, så ska ingen annan som mördar få straff heller.... fram med rättvisan nu, lagen ska väl gälla sammma för alla. Låt honom få fängelse.
Fiffi
(2008-04-23 22:03)
Fy f-n va gott!!!
Härligt att XX fick komma ut och träffa sin familj!!
Du vet att du har vårt stöd!!
Pierre"Youngblood"Löfgren

Dela med dig av dina synpunkter - skriv en kommentar:
Granskas av redaktionen för godkännande, redaktionen förbehåller sig rätten att korta inlägg.

Kort rubrik:

Din kommentar:

Signatur:

E-post (adressen publiceras ej)



Stora årskullar ger makt åt de yngsta väljarna
Förstagångsväljarna har makt i år.
De är fler än det röstantal som skilde blocken förra valet. 18-19-åriga gymnasister kan avgöra valutgången.

TELEGRAM
SENASTE NYTT FRÅN TT
spacer
Skadade vid övning på Ålandsfärja (10:23)
Allt fler obehöriga till gymnasiet (10:06)
Våldsamt vid Karroubis hem (08:56)
Fler kör med slitna däck (08:40)
Hajattack på Salomonöarna (08:29)
spacer

Karlskrona
Original Gangsters vill ”besöka” Jomshof
Vilket parti har rätt om ungdomsarbetslösheten?
Karlshamn har bästa turistbyrån i länet

Ronneby
Slaget vid Blountville går i repris i Bräkne-Hoby
Miljönämnden kräver en avloppsplan
– Kommunens agerande tvingar oss att stänga

Karlshamn
Många livesändningar på Bio Laxen i Mörrum
Minskar resandet med tusentals mil
Mycket på G efter sommarplågan

Olofström
Eero har eget pensionärshem
Älgen står stilla ännu
Folkpartiet i enad front

Sölvesborg
Mordåtal dröjer mot 36-åring
Här möter företagarna politikerna för debatt
Gamla mått på matte i det fria

Direktrapporterna från rätten, m.m.
Fler artiklar i ämnet:

SPORT
Vändningen ger en moralisk effekt
Hästös spelartrupp i spillror

Just nu i Sydöstran
MAT & VIN

E-post: redaktion@sydostran.se © Sydöstran. Ansvarig utgivare: Anders Hall






Drömhuset i Skavkulla


Förvandlade villan till drömhemmet


Handgjort kakel ingen lyx för keramikern


Renovering gav ett hus med själ


Karolina och Peter förvandlade Franssohnska gården


Färgstarkt och personligt hem

Annorlunda bygge i vackraste betong


KOMMENTERADE ARTIKLAR JUST NU:
Borg Sveriges överkamrer
Handslag för kvinnorna
KHK o OIK har lite att jobba med
På väg mot lågskattesamhället
KHK starkast i träningsderbyt

MEST LÄSTA ARTIKLAR JUST NU:
Hästös spelartrupp i spillror
Original Gangsters vill...
Älgen står stilla ännu
Eero har eget pensionärshem
– Kommunens agerande tvingar...

Skriv in notiser direkt

Fira någon du gillar - Sydögram


Friskolorna


Sydöstrans reportrar går ett steg längre