Blekingesport

Sydöstran
Fick du ingen tidning i morse?Ingen tidning?
Sydöstran TORSDAGEN DEN 29 JULI 2010
BLEKINGES NYHETASTE WEBBTIDNING

NYHETER
TELEGRAM
SPORT
LEDARE
KRÖNIKA
INSÄNDARE
BLOGGAR
BILDSPEL
VIDEO
VÄDER
ARKIV
LÄSARNAS...
KOMMENTARER
MEST LÄSTA
GRATULERA!
RECEPT
VARDAGSTIPS

SKICKA IN...
INSÄNDARE
KALENDARIET
NOTISER


ANNONSERA
FÖRETAG
BOKA PRIVAT
JAG FYLLER 18
SYDÖGRAM



Sök i arkiv
LOGGA IN
ABONNEMANG
MEDARBETARE
SYDÖSTRAN
0455-33 46 00

KVÄLLSTID
0455-33 46 11

TELEFAX
0455-124 03

SPORTEN
0455-33 46 23
Vi vill lyssna till Marinens Musikkår även i framtiden

Marinens Musikkår (MMK) i Karlskrona är nu åter på tapeten. För vilken gång i ordningen de nu lever under utrotningshot är svårt att säga men som vanligt är det ekonomin som används som argument.
MMK:s oerhörda betydelse som utvecklare av modern blåsmusik såväl som att vara traditionsbärare och verka som symbol för landet nationellt och internationellt ställs i skuggan av försvarsekonomerna.

Inget pang för pengarna tänker man, som det verkar i Kungliga huvudstaden där man tydligen inte vill veta av någon professionell musikkår utanför stadsmurarna, och tillsätter en försvarsmusikchef med uppgift att verkställa avveckling utsocknes alltmedan MMK kämpar i ovisshet om framtiden.

Försvarsmusiken har i dag MMK och Göteborgs Wind Orchestra att tillgå som en effektiv och kvalitetsmässig lösning av musikbehovet. Dessa ensembler är ensamma om att ha tillgång till någon form av spetskompetens inom modern klassisk blåsmusik.
Som ett komplement till dessa bägge finns ett antal hemvärnsmusikkårer och värnpliktsorkestrar som till viss del är förstärkta med proffs.
Detta är vad vi har i landet vad gäller militärmusik.

Det finns förvisso en uppsjö av civila frivilliga musikkårer och andra blåsarensembler av god och hög kvalité men som har delvis annan inriktning.
På grund av omstruktureringar inom musikskolornas verksamheter i flera kommuner hotas återväxten i sådana orkestrar på flera håll.

Man talar om ett sjunkande intresse för blåsmusik men man kanske borde försöka analysera vilka orsaksmässiga samband som råder. Vad blir resultatet av mindre med kvalitativ blåsmusik i utbudet?

Försvarsmaktens planer innebär att Sveriges enda professionella militärmusikorkestrar nu försvinner för gott och fullbordar ett kapitel i svensk musikhistoria som inte kan återskapas.
Att centralisera till Stockholm och uteslutande lita till Hemvärns- och Värnpliktsorkestrar ger ingen skjuts framåt, ingen synlighet ute i landet och definitivt ingen kvalitetsutveckling som är a och o för alla oss som försöker bedriva lokal musikverksamhet i olika blåsorkestrar.

”Militärorkestrar idkar ofta modern konsertverksamhet under bar himmel” lär det ha stått i Nordisk Familjebok en gång i tiden.
I Karlskrona har vi förmånen att kunna lyssna både utom- och inomhus. Denna förmån vill vi ha även i framtiden.
Dessutom bör väl Sveriges Marinbas ha tillgång till sin musikkår. Att lokalisera till Stockholm blir förmodligen både krångligare och med tanke på fastighetspriser dyrare, i vart fall om man vill komma inomhus.

För Marinens Hemvärnsmusikkår Blekinge Bo Samuelson, Anders Björngreen
Publicerad 2008-10-07 03:00. Senast uppdaterad 2008-10-07 15:32

Tipsa en kompis Utskriftsversion


(2008-10-07 12:38)
Instämmer!
Jag instämmmer helt emd artikeln. Behåll kåren, lägg ned staben (FöMusC)!
Andreas S
(2008-10-07 13:24)
Lägg ner kåren eller gör om den till frivillig kår.
Kåren ska inte betalas av skattebetalarna.Gör om den till en frivillig kår som får finansiera sina egna utgifter. Sälj bingolotter, skaffa sponsorer, ordna loppmarknader och ta betalt för konserterna. Det är verkligheten för andra musikkårer och idrottsföreningar runt om i landet.De jobbar ideellt. Det skulle marinens musikkår också behöva göra för att se hur det är för övriga kårer och föreningar runt om i landet. De har levt i en skyddad miljö alldeles för länge.
ÖB
(2008-10-07 14:06)
Kåren har ett berättigande
ÖB! Med din inställning kan vi slopa alla skatter och låta skolor och sjukhus också vara självfinansierade.

Om nu försvaret fortsättningsvis vill ha kvalité i den utförda musiken behövs förebilder som MMK, GWO och andra både militära och civila blåsorkestrar. Försvinner förebilderna kommer inga barn och ungdomar att välja blåsinstrument i framtiden och vi får då anställa en "LEGO"-musikkår med utländska musiker.
I gamla stuter gällde att pukslagaren i beridna musikkåren skulle vara svart. Vi kanske är där snart igen?
Leif Wangin
(2008-10-07 14:37)
komplettering
I mitt tidigare inlägg lyckades jag missanågra bokstäver i sista stycket. statuter ska det vara

MVH
Leif
Leif Wangin
(2008-10-07 15:13)
Frivilliga sponsorer
Leif, om ditt hjärta brinner för blåsmusiken så går det bra att du sponsrar den med frivilliga bidrag men våra skattepengar ska inte gå till att bevara en gammal kvarleva som har spelat ut sin roll. Vi kan inte slänga ut pengar i sjön hur länge som helst för att vissa vill bevara något som håller på att dö ut. Samhället förändras, vissa yrken dör ut och det kommer nya men inom försvaret ska vi fortfarande leva på 1680- talet. Är det dags att damma av musköten också? Nej, som en tidigare socialdemokratisk finansminister sa "Varje felsatsad skattekrona är ett rån mot skattebetalarna"
ÖB
(2008-10-07 17:46)
musikkåren
lägg ner det kostar bara penganr
kalle
(2008-10-08 14:00)
ÖB
Jaså, ÖB är igång igen! Vem bestämmer att blåsmusiken spelat ut sin roll?? Militärmusiken är en modern institution med tradition! FORTFARANDE: Man kan inte jämföra MMK med blåsorkestrar på amatörnivå! De är proffs, heltidsanställda!
John
(2008-10-08 22:33)
John
Du menar att alla som är heltidsanställda är proffs. I så fall är alla yrkesarbetare i samhället proffs. Volvo har inte råd att behålla sina proffs. Där finns inga skattebetalare som går in och betalar deras lön. Nej, skicka marinens musikkår djupt ner i graven och höj A- kassan för de stackare som blir arbetslösa istället.
ÖB
(2008-10-09 14:26)
Volvo!
Volvo är väl privatägt? Inte sant?
Vad heter du förresten, om man får fråga?
John
(2008-10-09 14:59)
Proffs
John, dy yrar om att MMK är proffs för att de får lön av försvaret. Hela försvaret betalas av skattebetalarna. Då är det på tiden att göra dessa s k proffs till amatörer om de ska vara kvar. Våra skattepengar behövs bättre till olika trygghetsförsäkringar som t e x a- kassan. Både sjukvården och skolorna i landet saknar resurser, då kan vi inte ha en heltidsbetald musikkår som håller på med inbördes beundran och tycker att de fyller en stor funktion för allmänheten, när den egentliga nyttan bara är marginell. Ni verkar ha en övertro på er själva inom musikkåren. Det är dags att vakna nu och inse att det är på tiden att MMK begravs för alltid.
ÖB
(2008-10-09 16:42)
Till ÖB
Ditt resenomang är ju fantastiskt
IQ nivån är häpnandsväckande
ÖB o allt!!
Du verkar vara en som är värlsdmästare på det mesta
Men det är märkligt att du INTE avslöjar ditt riktiga namn, så tyvärr är det nog inte så många som tar dig på allvar
Ett tips om hur bra Marinens Musikkår är :Ställ den frågan till samtliga orkestermusiker i hela Sverige o Norden dessutom kan du, om du är intresserad, fråga lite folk i riksdagen om vad dom tycker, dom är ju dina folkvalda vet ja!!
Anders Nilsson i Karlskrona
(2008-10-09 19:20)
...
Jag tillhör inte musikkåren, utan är ett utomstående "fan". Varför fyller inte musikkåren en funktion hos allmänheten menar du, när kårens konserter nästan alltid drar fullt hus?

Jag har diskuterat detta med dig tidigare, ÖB! Du vet vad jag tycker! Du verkar inte stå för dina åsikter heller eftersom du inte nämner ditt namn.
John Sigurdson i Halmstad
(2008-10-09 23:11)
Fantastiskt
Jag tycker synd om alla anhängare till MMK. För tänk om de får börja med att betala inträde till konserterna om den ska bli en frivilligkår. En del verkar inte förstå att MMK finansieras av skattepengar och att vi just nu är på väg in i en djup lågkonjunktur. Staten kommer att få in mindre pengar i skatteintäkter men givetvis så ska det ju inte drabba MMK. Nej, den får inte röras, den ska vara oförändrad. Sänk A- kassan istället, dra in på sjukvård och skolor, gör vad ni vill men rör inte vår viktiga MMK för då går hela Sverige under.Hela vårt samhälle är uppbyggt av MMK. Snacka om brist på IQ. DAGS ATT VAKNA UPP NU!
ÖB
(2008-10-10 08:12)
Inträde
Nästan alla deras konserter får man betala inträde för, precis som för alla andra statliga symfoniorkestrar!!
Anna Persson, Stockholm
(2008-10-10 10:46)
Ett halvår efter...
...att marinens musikkår lagts ned kommer ingen sakna den. Förutom då musikerna som får skaffa riktiga jobb. Kanske i utlandsstyrkan?
Stolt mångkulturell svensk
(2008-10-10 11:11)
Vakna själv ÖB!
Du som verkar vara så himla insatt i allting verkar ju ha missat att detta inte handlar om besparingar i första hand utan en omorganisering av verksamheten till vår kära huvudstad. Så fortfarande kommer oavsett om MMK stannar i Karlskrona eller om verksamheten förläggs någon annanstans i annan form kosta lika mycket pengar för i praktiken mindre verksamhet då lokaler framför allt är mycket billigare på landsorten. Till och med sådan skillnad att det lönar sig att resa till Stockholm och bo på hotell och få traktamente. Sug på den du!!!
Ca 60% av den militära tjänstemusiken görs dessutom utanför Stockholm.

Vidare så brinner mitt intresse för all musik, inte bara blåsorkestrar. Vi har statsunderstödda symfoniorkesatrar som kostar bra mycket mer än de fjuttiga 83 miljoner som dagens försvarsmusik gör. Och den kulturella verksamheten behövs också. Hur bra tror du det hade gått för Lasse Winnerbäck om inte kommunala musikskolan funnits? Han berättade det själv i ett Sommar-program för några år sedan. Kopplingen är solklar mellan det professionella musiklivet och utbildningen. Musik är vår störtsa exportvara i Sverige.

Om sedan skattekronorna slussats genom försvars- eller dågot annat departement spelar ingen roll.

Sedan kan du ju presentera dig och stå för dina åsikter som vi andra gör.

Leif Wangin
(2008-10-10 16:24)
Anna
Uppenbarligen är inträdesavgiften alldeles för låg eftersom den inte täcker kårens utgifter.

Jag håller med ÖB fullständigt, det finns betydligt viktigare saker att lägga pengar på. Staten sponsrar inte andra musikartister, och den bör inte sponsra denna omtalade musikkår heller. Om folk vill lyssna på dem får de helt enkelt betala vad det kostar.
Martin
(2008-10-10 17:40)
Kunskap är makt
Tyvärr kära vänner förekommer här en stor okunskap om vad staten betalar för. S
tatens Kulturråd fördelar miljontals kronor till bland annat musikverksamhet. Sedan har vi de andra konstformerna, teater, dans konst (tavlor och skulpturer med mera). (Ber genast om ursäkt om jag glömt någon forma här). Vad tror ni kungliga operan repektive Dramatiska teatern kostar?

Länsteatrar och länsmusik får också pengar från Statens Kulturråd och dessutom från sina lokala huvudmän så som kommuner och Landsting. Då får många möjlighet till kultur. Särskilt på våra daghem, skolor, sjukhus och vårdhem. Vilket också MMK gör. På det viset är inte de något unikum.
Jag vill ännu en gång påtala vikten av att barn och ungdomar samt vuxna amatörutövare av kultur behöver förebilder. Annars dör det ut.

Är det möjligen så att "ÖB" mera är road av idrott? Grattis i så fall om du kan njuta av något. Idrotten är inte självbärande ens på högsta elitnivå. Inte står jag här och skriker att staten ska sluta lägga skattemedel på idrotten. Alla tycker inte om musik. Och alla tycker inte om idrott. Vilken himla tur att det finns flera saker i vårt samhälle för att underhålla folk.
Teatrarna i sverige hade fler besökare förra året än fotbollen. Ca 4 miljoner besökar till teatrar i Sverige mot lite drygt 2 miljhoner besökare till fotbollen. Enligt Ulf Brunnberg på radion för ett par månader sedan.
Alla idrottsarenor. Är de byggda enbart av insamlade medel och sponsorspengar?
Leif Wangin
(2008-10-11 17:40)
Känner nedslagna!
Martin - ÖB! Leif har tydligt precisierat ärendet för er! Mycket bra!

Martin - Jag tror ingen artistgrupp (på 38 pers) kan dra in biljettintäkter så att det räcker till heltidslöner...
John
(2008-10-11 18:15)
Vapenvägrare? Avundsjuka?
Kan det inte vara så att "ÖB" är avundsjuk för att han inte lärde sig spela ngt, och blev proffs. Kanske till och med vapenvägrare?
Jonas Lundberg, Officer
(2008-10-11 22:18)
kan man lägga ned
flygflottiljer, arméer´ etc är det väl inte mycket att yvas över om hornmusiken upphör.
Vad jag hört kunde Sverige under 'kalla kriget' mobilisera 700.000 man, nu tar det ett år att få ihop
10.000 man.
Anders
(2008-10-12 12:04)
Mobilisering
Ja, du anders - Dock har vi mycket bättre soldater, bättre och dyrare utrustning... Läs på lite om utvecklingen från ett invasionsförsvar till ett insatsförsvar... www.mil.se

Musikkårerna och fältartisterna är viktiga i insatsförsvaret!
John
(2008-10-13 12:00)
Inte nedslagen - bara bekräftad.
Nej, John tror inte heller att MMK kan dra in tillräckliga intäkter för att täcka sina kostnader via konserter. Det bevisar bara att det finns inte tillräckligt intresse för att se dem. Alltså är det dags att begrava MMK. Robert Wells kan man nog kalla proffs. Han klarar att åka runt hela Sverige och dra fulla hus utan att subventioneras av alla skattebetalare. Men vill MMK ha bidrag får de ställa in sig i kön som andra andra och se om de också kan få någon del av de pengar som kulturrådet delar ut.

Sedan vet jag inte hur Jonas blandar in vapenvägrare. Men för att göra honom besviken så gjorde jag min värnplikt i flottan i Karlskrona och det var den mest ineffektiva tiden i mitt liv. Där finns besparingar att genomföra. En sak till Jonas, man är inte proffs för att man har lön av försvaret,då är alla proffs oavsett vilket yrke man har.
ÖB
(2008-10-13 12:36)
ÖB
Då måste du har gjort lumpen för väääääääääldigt längesen, ÖB! Försvaret har förändrats vet du!
Jonas
(2008-10-13 13:09)
Jonas
Försvaret har tydligen inte förändrats eftersom de fortfarande har råd att ha kvar marinens musikkår samtidigt som flygplanen står kvar på marken.
ÖB
(2008-10-13 14:53)
Jämförelse
Du kan fortfarande inte jämföra JAS och MMK! Har du ens någon aning om vad JAS kostar att flyga? För 30 miljoner får du inte så många flygtimmar, utspritt på 4 divisioner. Kan man få en musikkår som är användbar året om så är ju det ett bättre alternativ att lägga pengarna på.
Mats Larsson
(2008-10-13 16:40)
Komiskt
Nu ska vi alltså skrota flyget för att bevara MMK.Gapskratt! Nej, satsa då våra skattepengar på vård och skola istället för en dyr orkester som ska ha allt serverat.
ÖB
(2008-10-13 19:39)
Professionell är...
...ett adjektiv som betyder att någon utför en syssla fackmannamässigt. Ursprunglig betydelse är att man har något som yrke och blir avlönad för det.
Motsatsen till professionell är det mångtydiga ordet amatör, ett faktum som även belyser mångtydigheten hos ordet professionell. Amatör kommer av det franska ordet för älskare, och betyder ursprungligen entusiast, någon som gillar sin syssla, varvid det blir profesionellt att vara uttråkad. Den professionelle behöver betalning för att börja arbeta, medan amatören jobbar gärna och gratis. Men i dagligt tal betyder amatör någon som är en klant, varvid det blir professionellt att vara yrkeskunnig.

Detta kan man lära sig på susning.nu

Alltså är ju alla som gör ett jobb mot betalning proffs.

Svårare än så var det inte.

Beklagar ÖB att lumpen var så bortkastad. Men du har rätt i att värnplikten för många i allt för hög grad var ineffektiv. Nu talar jag om dåtid. Hur det ser ut idag vet jag inte. Det kansk dagens värnpliktiga kan vittna om.

Leif Wangin
(2008-10-13 20:59)
Värnplikt
Jag muckade nu i Juni, och mitt år vid Livgardet och Militärpolisen i Stockholm var kanon! Ett år av många erfarenheter, bra utbildning och egenutveckling. Synd att "ÖB" inte fick lika bra utbildning.

Jag menar inte att JAS skall skrotas för MMK, men man kan som sagt inte jämföra dessa. Ska man föra över MMK budget till det civila, får man ju skära i Försvarets hela budget, man kan inte plocka endast 25 miljoner ur FM så...
John

Dela med dig av dina synpunkter - skriv en kommentar:
Granskas av redaktionen för godkännande, redaktionen förbehåller sig rätten att korta inlägg.

Kort rubrik:

Din kommentar:

Signatur:

E-post (adressen publiceras ej)



Sabotage stängde Brunnsbadet
Brunnsbadet var stängt hela dagen igår på grund av skadegörelse.
Samtidigt fortsatte skadegörelsen i Brunnsparken: kaktusplanteringarna saboterades och en igelkott eldades upp på handikapptoaletten.
4 kommentarer
Vätskebrist däckade Wiberg
Vätskebrist däckade Wiberg
Nicklas Wiberg var på jakt efter en topplacering i tiokampen i EM. Men vätskebristen däckade den svenske VM-sjuan från 2009.
Wibergs plats stod tom när häckloppet inledde den andra dagens tävlande.


Badförbud vid tre badplatser
Vid badplatserna i Hallarum, Trummenäs och Skönstavik råder badförbud sedan tarmbakterier hittats i vattnet.
Men information om förbudet finns bara på svenska.
4 kommentarer
Lagfarter - ny lista


Det går snabbare att få körkortstillstånd – igen
Den som vill övningsköra eller behöver ett nytt körkort kan få vänta länge. Men i Blekinge upplever trafikskolorna att handläggningstiderna för körkortsstillstånden har kortats väsentligt.
– Det tog tre veckor innan jag fick mitt, säger Robin Björklund från Karlskrona.

Man dog av tarmvred före sin operation
Mannen dog av hjärtstillestånd innan han skulle genomgå en akut operation.
Socialstyrelsen riktar nu skarp kritik mot Blekingesjukhusen i Karlskrona och Karlshamn.

TELEGRAM
SENASTE NYTT FRÅN TT
spacer
Man våldtog dement på äldreboende (23:16)
Kaotiskt efter regn i Mellansverige (22:49)
Arizonas guvernör överklagar (22:42)
Man knivmördad i Finspång (22:27)
Gates: Wikiläckan mycket farlig (22:08)
spacer

Karlskrona
Inspektörer mobiliserar till Sailet
Glömd tom damväska blev en dyr historia
Tusentals hushåll utan el efter regnoväder


Ronneby
Motstånd mot bygge vid Halladalsvägen - (11)
– Apoteksreform kan tvinga fler till socialen - (1)
Musikaliska under på Silverforsen

Karlshamn
Återfanns efter stormig seglats
Regissörens hjärta tillhör barnen

Olofström
Uselt utbud på kräftfiske i Olofströms kommun
Här regerar vildmarken - (1)
Ung kvinna förföljd

Sölvesborg
Rundella storsatsar på svenska visartister
Vem stal kon?
Trafikverket vill riva bro över Möllbebjörkekanalen

Senaste veckans insändare:
Beskatta åkerierna! (2010-07-29)
Hur välkomnar Karlskrona sina besökare? (2010-07-28)
Stora möjligheter för landsbygden (2010-07-17)
Vetenskap eller idioti (2010-07-16)
Var finns barnens rätt i valrörelsen? (2010-07-15)
Försvarspolitiskt haveri (2010-07-14)
Klyftorna har ökat (2010-07-13)

Vad tycker du? Läs dagens insändare och tyck gärna till om den!
Ditt mail går till insändarredaktören.
Du kan också läsa andras kommentarer och vara med och ha åsikter om tidigare insändare.
Välkommen in i debatten!

E-post: redaktion@sydostran.se © Sydöstran. Ansvarig utgivare: Anders Hall






Drömhuset i Skavkulla


Förvandlade villan till drömhemmet


Handgjort kakel ingen lyx för keramikern


Renovering gav ett hus med själ


Karolina och Peter förvandlade Franssohnska gården


Färgstarkt och personligt hem

Annorlunda bygge i vackraste betong


KOMMENTERADE ARTIKLAR JUST NU:
Valspurt för mobilisering
Sabotage stängde Brunnsbadet
Motstånd mot bygge vid Halladalsvägen
Badförbud vid tre badplatser
Beskatta åkerierna!

MEST LÄSTA ARTIKLAR JUST NU:
Lagfarter - ny lista
Sabotage stängde Brunnsbadet
Motstånd mot bygge vid Halladalsvägen
Inspektörer mobiliserar till Sailet
Rundella storsatsar på svenska...

Skriv in notiser direkt

Fyndet


Friskolorna


Sydöstrans reportrar går ett steg längre