| (2010-02-04 10:20) |
| Skillnad! |
Regeringens fyra jobbavdrag ligger fast om man nu sänker skatten för pensionärerna till skillnad från socialdemokraterna som enligt uppgift inte går med på de två sista. Det blir en viss skillnad för jobbarna.
 |
| Lennart Alsén |
 |
| (2010-02-04 10:21) |
| Hans |
51 procent av pensionärerna stödjer enligt senaste Sifo Alliansen Hans.
För mig ser det ut som att motståndarsidan lyckats än sämre.
Kan det vara så att pensionärerna inte litar på Sahlin när hon talar om skattesänkningar.
Det är ju inte precis hennes "starka" gren.
Förklara för valarbetarna att vi vill fortsätta sänka skatter?
Det blir nog inte så svårt Hans.
Ni får det värre med den saken misstänker jag.
Med tanke på hur ni inom vänstern konstant sagt nej! till varje förslag i denna riktning tidigare.
Det handlar om trovärdighethet Hans.
 |
| olsson |
 |
| (2010-02-04 11:20) |
| Skillnader och opinionssiffror |
Det är klart att jobbskatteavdragen inte rivs upp, Lennart. Men de ställs in resten av mandatperioden. Säkert ångrar Reinfeldt/Borg och även kanske du misstaget att införa ett fjärde skatteavdrag i rådande konjunktur och opinion.
Men jag förväntar mig ingen borgerlig självkritik före valet - snarare efter valet.
När det gäller oppositionens skattepolitik klarnar den i vår. Det tror jag väljarna kan leva med.
Anders fortsätter konsekvent att glädja sig över opinionsundersökningar där en knapp majoritet av landets pensionärer sympatiserar med alliansen, enligt Sifo. Men Anders, det är väl de stora partisympatiundersökningarna som är intressanta?
Jag konstaterar att pensionärsorganisationerna fördömmer i full enighet skattepolitiken.
Att din partivän, Kjell GG Johansson, SPF-ordförande i länet står bredvid socialdemokraten, PRO-ordfröanden i länet Erland Johansson i kraven på rättvis beskattning förbigår du med tystnad.
Om borgerliga pensionärsrepresentanter är glada idag vet jag inte. Måhända mindre missnöjda. Jag tror de borgerliga valarbetarna har en rejäl uppförsbacke i valrörelsen.
Jag håller med om att valet kommer handla mycket om trovärdighet.
 |
| Hans Bülow |
 |
| (2010-02-04 11:43) |
| U-svängarnas u-sväng... |
...måste väl ändå vara att SVMP påstår sig vilja behålla jobbskatteavdragen (vi får se i april hur mycket som låg i det...) samt att SVMP vill sänka skatten för pensionärer vilket de inte velat göra tidigare.
Alliansen och Reinfedlt har sänkt skatten två gånger för pensionärer och dubbelt jobbskatteavdrag för människor i pensionsålder som jobbar vidare. Vilka har störst förtroende när man talar skattesänkningar?
Att SVMP vågar påstå sig ha kvar samma skattenivå för inkomster under 30 000 kr och samtidigt höja a-kassan till 80 % av lönen för denna ofantligt stora grupp kommer det att förlora valet på. De kan inte finansiera detta genom att en liten grupp människor, de flesta boende i Malmö, Göteborg och Stockholm, ska finansiera detta genom att betala än högre skatter.
I april kommer en hel del räknande att ske och 95 % av befolkningen kommer att framstå som förlorare.
 |
| Filip Issal |
 |
| (2010-02-04 11:51) |
| Rättvis beskattning |
Filip, ditt och borgerlighetens problem är inte antalet skattesänkninhar historiskt. Det är att pensionärerna tycker de betalar en skatt som är orättvis jämfört med de arbetande.
 |
| Hans Bülow |
 |
| (2010-02-04 12:13) |
| Tänk Olsson o Issal |
Vad glada ni är nu när valfläsket är igång från herr Reinfeldt. O himmel vad han börjar dra öronen åt sig när valet närmar sig. Tänk, nu ska plötsligt pensionärerna stå i centrum. Och jobbskatteavdraget får stå åt sidan(så länge). Fiskar man röster tro. Ja, ni kan glädjas men tyvärr spelar detta ingen roll, för som sagt det handlar om trovärdighet.
Och jag tycker inte det är fel att beskatta de som tjänar mer än 30 000 i månaden lite mer än sjuksköterskan som tjänar 21-23 000 i månaden som ni har tjatat om länge. Eller?
 |
| Nettan |
 |
| (2010-02-04 12:31) |
| Ha ha Olsson! |
enligt Sentio Research
M 26,3
FP 5,7
C 4,8
KD 4,8
S 34,5
V 5,5
MP 10.,5
SD 5,6
M+FP+C+KD: 41,5 (-2,5)
S+V+MP: 50,5 (+2,2)
Skräcksiffror för alliansen
United Minds.
Moderaterna tappar mest
Alliansen backar i opinionen och ligger nu under 40 procent.
50,3% för de röd/gröna
39,4% för Alliansen
Det största raset står Moderaterna för, enligt Aftonbladet/United Minds/Cint.
– Regeringen verkar ha förlorat initiativkraften, säger Carl Melin opinionschef på United Minds.
http://www.aftonbladet.se/ny...
 |
| owe |
 |
| (2010-02-04 13:00) |
| Äntligen lite debatt |
ca 30000 kr och mer hamnar på stalig skatt ingen nyhet.
alltid varit så oavsett regering.Men skatte säkningen för övriga arbetare är unikt,tack Borg
härligt att ha lite mer att röra sig med
 |
| Lasse |
 |
| (2010-02-04 13:25) |
| Olsson |
Du pratar hela tiden om skattesänkningar ta Nettan t.e.x hon har fattat hela paketet,ta och uttala dej om sjukfösäkringen,a kassan,pensioner och att låna pengar för skattesänkningar till välavlönade(+30000 kr)
 |
| S Mullgaster |
 |
| (2010-02-04 13:30) |
| Nettan; tjäna mycket, mycket skatt |
Nettan, det är som så att har man förvärsarbete och tjänar pengar så betalar man mer skatt efter hur mycket man tjänar. Tjänar man över 32000 kr/månad får man behålla två tredjedelar av sin kostnad hos arbetsgivaren. Denna kostnad vill SVMP höja så att en person ska behöva prestera än mer, leverera än mer resultat till sin arbetsgivare för att kunna få ut samma lön.
Återigen, varför ska SMVP behålla jobbskatteavdraget som de samtidigt hävdar har sugit ut pengar ur välfärden?
Nettan, du påstår att jobbskatteavdraget har tagit 100 miljoner kr från Karlskrona kommun men vill ändå behålla detta. Hur tänker ni då på vänsterkanten?
Jag tycker inte att det är fel att sänka skatten mest för dem som tjänar minst. En person som tjänar 16 000 kr i månaden har fått sin skatt sänkt med 27 %. En person som tjänar X 3 dvs 48 000 kr har fått sin skatt sänkt med 16 %. Orättvist?
Jag har tömt mina åsikter kringa pensionärers så kallade rop på orättvisa. De som påstår detta ska nog blicka tillbaka och se hur orättvist de har blivit behandlade av pensionssystem, skattenivåer och förd räntepolitik... Min generation skriker om orättvisa när vi får betala av deras statsskuld. Vi arbetar och försörjer dem.
 |
| Filip Issal |
 |
| (2010-02-04 13:38) |
| Till Nettan, |
Den som tjänar 30.000:- i månaden betalar mer skatt än den som tjänar 21.000:-
Med inkomstskatt på 33% så betalar den förstnämnde 9.900:- och den senare 6.930:-. Det är en skillnad på 2.970:- i månaden.
Detta är något som ni på vänsterkanten vägrar förstå och man undrar hur det står till med mattekunskaperna egentligen???
 |
| Pelle i Lyckeby |
 |
| (2010-02-04 14:15) |
| owe; 60 % |
60 % känner inte till att jobbskatteavdraget finns eller hur det fungerar. Jämför den siffran med din opinionsmätning....
 |
| Filip Issal |
 |
| (2010-02-04 14:20) |
| Vad då ställa in,Hans! |
Regeringen har beslutat om jobbavdrag fyra gånger under mandatperioden.
Vad menar Du med ställa in jobbavdrag under mandatperioden,Hans. Om Du tänker på ett femte jobbavdrag så har det ju inte varit uppe på tapeten?
Det kommer väl i så fall 2011, eller hur?
Jag tycker Du bör bli tydligare!
 |
| Lennart Alsén |
 |
| (2010-02-04 14:26) |
| Det är inte rätt |
Det är väl de stora partisympatiundersökningarna som är intressanta? Jo de är intressanta Hans. Men du tar upp pensionärerna och opionen inom denna gruppn i din ledare.
Ur detta perspektivet är 51% stöd intressant.
Om du som det låter Hans, tror att alla pensionärer är förbannade o vill starta uppror mot regeringens politik, varför stödjer då majoriteten densamma?
Det hänger inte ihop Hans!
Varför Kjell gg agerar som han gör i vissa frågor vet jag icke.
Pelle har en bra poäng.
HM chefen Stefan Persson betalde förra året 797 miljoner i skatt!
När skall Bulow och resten hylla dessa personers bidrag till vår gemensamma kaka?
Nej istället skall dessa människor placeras in i facket "de rika" och ställas vid skampålen.
Det är inte rätt.
 |
| ollson |
 |
| (2010-02-04 14:31) |
| Valfläsk,Nettan! |
Du raljerar med förslagen från regeringen och det må Dig vara väl unnat. Valfläsk använder vi i Sverige som ett begripligt uttryck för att locka väljare. Det är väl självklart att båda blocken gör allt de kan för att locka väljare i slaget om makten. Du kallar regeringens förslag för fläsk. Okej då kontrar jag med att de rödgröna också kör med fläsk och dessutom med mycket mos till. Det valfläsket kan lika gärna kallas överbudspolitik eller kortare sagt MER AV ALLT.
 |
| Lennart Alsén |
 |
| (2010-02-04 14:39) |
| Pelle |
Dina mattekunskaper är säkert på topp,mem politiskt har du ett svårartat tunnelsende det är väl inte mer än rätt att en med hög inkomst betalar mer i skatt,ni
på högerkanten kan ju bara prata om en sak i taget,tala stället om hur ni ska lösa hela paketet a kassa,jobben ,sjukförsäkringen, pensioner och t.e. x vargarfrågan eller har er simultanförmåga gott i stå?
 |
| V Beck |
 |
| (2010-02-04 14:52) |
| Ställs in i år |
Lennart, jag borde skrivit ställs in i år.
Längre ned i ledaren står:
"Reinfeldt ger därför temporärt upp sin överideologi om skattesänkningar för de som arbetar".
Till Anders;
Jag hävdar att alla pensionärsorganisationer är mot den borgerliga skattepolitiken när det gäller beskattning av pensioner och av arbete. Jag har bevakat två stormöten med pensionärer och en demonstration mot "pensionärsskatten". Alla tre arrangemangen var samtliga pensionärer mot skattepolitiken. Det rör sig om totalt tusentals människor.
Om lite drygt hälften gillar Reinfeldts politik är det en annan sak i en Sifoundersökning.
Du Anders drar stora växlar på Sifo. Jag känner inte till hur många som svarat på frågan eller vilken fråga som ställts.
Olika opinionsinstitut ger olika siffror om partisympatierna.
Jag läser i centerns partitidning idag där SPF:s ordförtande Karl Erik Olsson får frågan om centern har en tydlig politik för äldre.
Det tidigare centerstatsrådet svarar:
"Tyvärr inte just nu."
 |
| Hans Bülow |
 |
| (2010-02-04 15:08) |
| Miljöpartiet vinnare,owe! |
Du roar Dig med att visa en viss skadeglädje över en av de sista opinionsmätningarna,owe. Du är ju anonym men jag gissar att Du tillhör något av de röda partierna. Jag tolkar det så efter vad orerar om bland kommentarerna. Det intressanta med de siffror Du pekar på är miljöpartiets stora uppgång och det är den som helt och hållet bidrar till de rödgrönas siffror.
Jämför man valresultatet 2006 med denna mätning så kan man konstatera att både socialdemokraterna och vänsterpartiet har gått något bakåt. Detta sker då alla opinionsbildare betraktar socialdemokraternas valsiffror 2006 som en katastrof för partiet. Tittar man på den borgerliga kanten så ligger moderaterna på sitt valresultat medan alla de andra partierna gått bakåt. Deras tillbakagång motsvaras nästan på decimalen när av miljöpartiets uppgång.
Man kan undra varför det går så knackigt för de röda partierna.Blir Du inte fundersam,owe.
Till råga på allt så tycks de röda förlora till miljöpartiet bland storstadsbor och ungdomar.
Är det inte kategorier som åtminstone socialdemokraterna säger sig vilja satsa mycket på inför valet,owe?
 |
| Lennart Alsén |
 |
| (2010-02-04 15:24) |
| Lennar Alsen |
Kan du tala om hur du vill ha det med a kassa,sjukförsäkring,pensioner,a tt låna pengar till skattesänkningar för folk med bra lön(+30000 kr)när du ändå är igång ta vargarna,burkor, ta hela kittet
och du inget "snömos"
 |
| S Mullgaster |
 |
| (2010-02-04 15:38) |
| Lennart |
Så du menar att borgarna inte kör med överbudspolitik, eller kanske jag ska kalla det för "mindre av allt för arbetstagare" förutom jobbskatteavdraget då förstås.
 |
| Nettan |
 |
| (2010-02-04 16:04) |
| Fortfarande oklart |
Jag måste säga att Du fortfarande uttrycker Dig oklart om det inställda jobbskatteavdraget.
Låt mig ta ett utdrag från Skatteverket som ett exempel.
Exemplet gäller en årsinkomst på 250000 kr.
För inkomståret 2009 är avdraget 17121 kr.
För inkomståret 2010 är avdraget 27500 kr.
Jag tolkar Reinfeldt så att för denne inkomsttagare gäller 27500 kr i avdrag även från 2011 och framåt
Vad gäller ytterligare avdrag för denna inkomsttagare från 2011 och framåt håller han tyst. De skatteavdrag som då kan komma ifråga gäller i första hand tydligen pensionärer vilket man nu antagligen jobbar med på finansdepartementet.
Om nu de rödgröna kommer till makten vid valet i september i år vad menar Du då ska hända med denne inkomsttagare?
Får han behålla sitt avdrag på 27500 kr? Vad är det som ska ställas in?
 |
| Lennart Alsén |
 |
| (2010-02-04 17:03) |
| Filip |
60 procent?Ytterligare ett bevis på ineffektivitet av denna regering att inte klara av att nå ut med sina budskap på ett tydligt och bra sätt.Men å´ andra sidan är ju detta inget ovanligt,vi har ju vant oss vid detta nu.
Baksidan av myntet är också uppenbar. Så stora skattesänkningar kräver omfattande prutningar i välfärden; vi får mindre pengar över till skola, vård, omsorg, studiemedel, pensioner, a-kassa och sjukpeng.
Om den borgerliga regeringen försvarat jobbskatteavdraget med att det handlar om en politisk prioritering – "vi föredrar att sänka skatterna för löntagarna i stället för att satsa på den gemensamma välfärden" – hade den argumenterat hederligt.Men om detta råder det fullkomligt tystnad.
En enad Allians som inte ens kan presentera samma resultat...mycket märkligt!
Göran Hägglund sa att jobbskatteavdraget skapat 180.000 nya jobb, Maud Olofsson trodde i årets partiledardebatt 88.000 nya jobb.Reinfeldt pratar om 100 000 nya jobb,medan finansminister Anders Borg nöjer sig med mer blygsamma 70.000 nya jobb. Alla dessa vimsiga uppgifter visar att regeringen inte vet vad den talar om, eller rättare sagt att den ljuger oss rakt i ansiktet för att ge sken av att den har en jobbpolitik.
Regeringen är helt enkelt INTE trovärdig oavsett om det så är 100 procent som har vetskap om jobbavdraget!
 |
| owe |
 |
| (2010-02-04 17:05) |
| De säger |
Mindre skatt för låg o mellan arbetarna, får en låg i % räknat 500:- mindre i skatt får en höginkomsttagare bortåt beroende på inkomst, kanske 40000 mer i månaden så fungerar procenträkning.
 |
| kjell |
 |
| (2010-02-04 17:21) |
| Snälla Filip |
Jag har inte gått i pension än, men har inte merän några år kvar. Tycker du att det är rätt att vi som har jobbat sedan 15-16års ålder ska behöva fundera på om vi har råd att sluta jobba. Även om man är pensionär ska man väl kunna unna sig något. Jag skulle vilja ut och resa men hur f-n ska jag ha råd till det,har aldrig left något lyxliv,ha inte tänkt att göra det som pensionär heller. Du kommer oxå dit någon gång skulle vara spännande att höra ditt resonomang då. Man blir ju sjuk bara av oro hur det ska bli. Men det är väl det som är meningen.
 |
| Blivande pensionär |
 |
| (2010-02-04 17:21) |
| Alla vill ha.... |
"Jag har bevistat stormöten med pensionärer" säger Hans och därmed är allt klart.Hur háde det varit om Du besökt våra arbetsplatser där folk jobbar dygnet runt med 10% lönesänkning och arbetstidsförkortning? Det händer aldrig i en sektor med ombudsmän,skrivkulier,blivande fackpampar mm att man utsätter sig för lönesänkning i konungariket Sverige.Däremot är Sverige som USA när det gäller"self made man" med skillnaden är att här är partiboken avgörande, inte dugligheten.Beträffande pensionärerna är det enkelt: -Skattebefria de med lägst pension,de får knappast hjälp av sådana som Erland Johansson eller Kjell J som har mer i pension än de flesta förvärvsarbetande.
Nej,ut i verkligheten Hans,men det är säkert inte trevligt när verkligheten inte stämmer med partistämmekartan. Fan tar hand om de sina....
 |
| Pettsson |
 |
| (2010-02-04 17:27) |
| Hans generaliserar |
Så två stormöten som Hans går på, i mörrum etc etc är enligt honom represenativa för den allmäna stämningen.
Men Sifo vars underlag, bygger på tusental litar icke Bulow på. Dessa mätningar gäller inte endast Sifo Hans. Flera institu verifierar. Jag har tidigare givit dig vilka, när och hur dessa mätningar genomförts.
Men du vägrar se detta Hans.
Varför denna förnekelse? Jo för att det faktum att pensionärerna inte övergett alliansen stämmer inte in i den bild du vill försöka måla upp.
Det är inte seriöst att nonchalera detta Hans,
Säkert är många pensionärer bevikna. Men jag lovar att många var än mer bevikna under er regering Hans då skatten aldrig sänktes överhuvudtaget.
Varför Hans med full respekt för Mörrum Folkets hus tror du att stämningarna där är reprenstativa för hela sveriges pensionärer?
Mulgaster varför talar du inte ssanning. Skattesänkningar har mest gått till människor med låg inkomst. Du kallar undersköäterskan för rik, men är hon det? ja på mycket säkert men inte är det pengar som du vill göra gällande. Du unnar dem inte denna lättnad.
Det är en mycket kall och hård politik.
Och återigen. Jag frågar den som känneer sig manad. Hur ger högre skatter för vanligt folk mer jobb?
Jag ser fram mot ett svar...
... som aldrig tycks komma.
 |
| olsson |
 |
| (2010-02-04 17:42) |
| Femte jobbskatteavdraget ställs in |
Man kan inte vara nog så tydlig. Jag hävdar att ett femte jobbskatteavdrag ställs in resten av mandatperioden. Det blir inget nytt avdrag i sommar. Skulle det ske sker det på bekostnad av skattesänkningar för pensionärerna. Du Lennart skall som pensionär prioriteras. Beskedet om den nya prioriteringen har Reinfeldt lämnat och det har medierna rapporterat.
Jag upprepar att de rödgröna ger besked i april om vilka skatter som skall tas ut. Jag förutsätter att folk med låga inkomster inte skall betala mer skatt på sina inkomster.
Till Anders vill jag säga att jag inte sett ett enda offentligt pensionärsmöte där pensionärer gett sitt stöd för regeringens skattepolitik.
Det är riktigt att jag är skeptiskt till opinionsundersökningarna som hävdar att en majoritet (51 procent) av pensionärer tycker det är bra med högre skattetryck på pensionärer.
 |
| Hans Bülow |
 |
| (2010-02-04 17:52) |
| Lennart Alsén 72 år |
Jag visade två resultat.I United Minds backar (m) mest och sedan (c)och(fp). Jag håller med dig om att (mp)har bidragit med en hel del i detta val.Men hur som helst,så är det resultatet av alla tre partierna som räknas.Och de har kommit fram till en gemensam,stabil och bra politik som kan lyfta Sverige ur den massiva arbetslöshet,som råder i dag som inte den nuvarande regering har lyckats något vidare bra med.De kommer att prioritera jobben före skattesänkningar på lånade pengar och föra en rättvisare politik.Där inte sjuka ,arbetslösa och pensionärer kommer i kläm.En ny regering som är beredda att slå vakt om välfärden och tryggheten för alla.Lennart,jag är inte alls orolig och (v)brukar komma mer på slutsporten av valet.Nä,Jag skulle nog bli mer bekymrad och orolig om Alliansen skulle få chansen till ytterligare fler möjligheter att förstöra och fortsätta med sina systemskiften.Vi har fått nog av detta nu Lennart!
 |
| owe |
 |
| (2010-02-04 18:18) |
| 51% pensionärer |
Klart dom inte protesterar , dom är nöjda
klart för mig är att rödgrön politik kostar mer an det smakar ,ungefär som att höja moms med 2%
 |
| Lasse |
 |
| (2010-02-04 18:44) |
| Olsson vill inte erkänna |
"Hans generaliserar"Säger Olsson!
Hur gör regeringen när det gäller det sk.fusket av sjuka och arbetslösa?En total generalisering att alla sjuka och "alla arbetslösa som potentiella fuskare!"
Vad beträffar pensionärerna så av de tre pensionärsorganisationerna PRO,SKPF och SPRF som tillsammans utgör ca:700 000 medlemmar är eniga om att pensionärerna fått det mycket sämre med den här regeringen.Varför tar du inte åt dig Olsson av den fakta som finns?Eller är du dåligt påläst?
 |
| owe |
 |
| (2010-02-04 18:59) |
| Kommentar till Nettan och S Mullgaster |
Till Nettan
Nej,någon överbudspolitik kan man inte beskylla regeringen för. Följer Du med i debatten och lyssnar och läser vad vänstermedia tycker och tänker om den hårda och kalla regeringen så är det väl snarare "underbud" man skulle vilja kalla den borgerliga politiken. Det är ingen tillfällighet att samtliga oppositionspartier spenderar mer pengar än regeringen i sina budgetar. Nu ska de komma med ett gemensamt förslag vilket inte blir lätt när det spretar som det gör i deras förslag. Den pricipiella skillnaden mellan de båda blocken är skillnaden i synen på skattesystemet. De röda partierna vill absolut ha ett högskattesamhälle där politikerna får mer att leka med. De borgerliga partierna däremot ser hellre att den enskilda människan får mer att bestämma över. Så enkel är skiljelinjen.
Till S Mullgaster
Jag vill ha en obligatorisk arbetslöshetsförsäkring. Går inte detta vill jag höja taket i A-kassan.
Tanken med den nya sjukförsäkringen är god. Att jobba är bra för alla även om det bara är delar eller dagar av en arbetsvecka. Samhället ska vara aktivt gentemot den enskilde.
Ja, jag tycker det är bra med sänkt skatt på arbete. Jag tycker man ska ta bort värnskatten.
Vargdebatten tycker jag är löjlig. Personligen har jag svårt att engagera mig i detta.
Du vill veta vad jag tycker om burkor. Jag gillar inte fenomenet. Öppenhet ska känneteckna det svenska samhället. Burkorna pekar på det motsatta.
Om detta var klart eller snömos får Du själv avgöra S Mullgaster. Festlig pseudonym förresten. Hur kan man komma på något sådant?
 |
| Lennart Alsén |
 |
| (2010-02-04 19:21) |
| Lasse |
Lasse nog måste det väl ändå vara bättre att höja momsen för alla än att sänka skatter för vissa.
 |
| owe |
 |
| (2010-02-04 19:26) |
| owe; du har rätt |
Regeringen har varit usel i att förmedla budskapet om jobbskatteavdraget. Helt sant. Den tror väl att människor ska läsa sina slutskattebesked och se tydligt att skatten är reducerad med 15000 kr/året.
En ung företagare har fått skatten sänkt med 50 000 kr/året.
Om nu jobbskatteavdraget är så dåligt, varför vill inte svmp ta bort det, owe?
Blivande pensionär; det är det som är poängen. Pensionärer har fått sänkt pension. Pensionen förbättras om tillväxten är hög och arbetslösheten låg samt om börsen går bra. Min generation är helt inne i ett pensionssystem som är mindre lönsamt än det som de flesta pensionärer innefattas av. Men jag klagar inte för nu har vi ett pensionssystem som är hållbart och har pengar kvar till pensionen. Det hade vi inte tidigare.
kjell; gå in på jobbskatteavdrag.se så ser du hur jobbskatteavdraget fungerar. De med högre inkomst har fått lägre skatt i kronor räknat men inte i procent. De flesta som tjänar under 20 000 kr/månad betalar en fjärdedel mindre i skatt nu. En som tjänar 40 000 kr har fått skatten sänkt med en femtedel.
 |
| Filip Issal |
 |
| (2010-02-04 19:31) |
| Owe |
Läkare är mycket bra utbildade,jag vet att dom gör ett bra jobb och dom som försöker fuska förlorar bara på det själva(och dom är väldigt få) det som är beklagligt är att Aliansen har en politik där dom utstuderat plågar arbetslösa,sjukskrivna o.s.v jag låvar dej ingen vill va sjuk eller arbetslös i aliansens Sverige, ingen, att dom sen sen sänker skatten lite för en undersköterska är inte trovärdigt p.g.a hon har vänner som drabats av aliansfjanteri.
S Mullgaster
 |
| Owe tärningen är kastad! |
 |
| (2010-02-04 20:29) |
| Kommentar till owe |
En trend i alla opinionsmätningar de sista månaderna är klar. Miljöpartiet och Maria Wetterstrand går framåt. Deras framgång motsvaras av nedgången för de tre små borgerliga partierna.Personligen tycker jag att vi får oss till del för många opinionsmätningar. Men det gynnar tidningarna som får något att kommentera.
Sen till sakfrågorna. Jag tycker inte Sverige lider av massarbetslöshet. Definitivt inte i ett europeiskt perspektiv. Däremot har vi en alldeles för hög ungdomsarbetslöshet vilket märks inte minst i år eftersom vi har en väldigt stor årskull ungdomar som lämnar gymnasieskolan.
Det där vänstersidan kör med om lånade pengar har jag väldigt svårt att ta till mig. Dessa pengar har i allra högsta grad bidragit till att hålla uppe den inhemska efterfrågan i tider när exportindustrin av kända skäl har det besvärligt. När Du säger,owe, att de rödgröna vill prioritera jobben så är det ju framför allt den offentliga sektorn Du och Dina kamrater tänker på. Vi ska ha en effektiv och ändamålsenlig offentlig sektor men den ska hållas i strama tyglar. Jag har jobbat i denna sektor i över och sett mängder av misshushållning. De pengar Du vill satsa på dessa jobb är också "lånade" slantar.
När konjunkturen vänder och exportindustrin börjar rulla igång är det livsviktigt att inte ha en för tung offentlig sektor att bära på.
Sedan tar Du upp det här med en mer rättvis politik.Här nämner Du pensionärerna som ett exempel. Sedan jag pensionerades 2002 har jag fått ständiga ökningar av min pension. Under 2009 en verkligt stor ökning.Nu får jag en minskninmg i år vilket jag inte har så svårt att förstå. Systemet signalerar ju rätt.
När det gäller arbetslösa så har jag den bestämda uppfattningen att vi ska ha en obligatorisk arbetslöshetsförsäkring. Där begriper jag inte varför socialdemokraterna är så negativa.
Sedan vet jag inte om jag är speciellt borgerlig när jag säger att vi borde se över skattesystemt. Framför allt borde vi få klarare gränser mellan statsskatt å ena sidan och skatter från kommuner och landsting.
Jag gillar inte att kommuner och landsting som inte kan sköta sin ekonomi ständigt och jämt ropar på mer statsbidrag.
Sedan till sist tycker jag att Du och flera andra beskriver ett tillstånd i landet som saknar verklighet. Vi lever i ett så fantastiskt land där människor på andra ställen på vår glob skulle bli gröna av avund för att få en tiondel av det välstånd vi lever. Det tonläge som nu detta valår trissas upp liknar närmast ett verbalt inbördeskrig. Överdrifter vill jag kalla det.
 |
| Lennart Alsén |
 |
| (2010-02-04 21:18) |
| Filip Issal |
Du rör ihop saker och ting och sysslar med ett matematikprojket som skulle få en akutläkare att sätta kaffet i vrångstrupen,ta nu och förklara varför man som sjuk ska bli skickad till arbetsförmedling,varför ska man få sin inkomst sänkt med 50% eller mer om mam blir arbetslös?Politik är inte matematik politik ska bygga på mänsklighet!
 |
| S Mullgaster |
 |
| (2010-02-04 22:26) |
| Lite valfläsk förstås |
Ja det märks att vi närmar oss val. Och nu har (m) kommit på att man måste släppa på tumskruvarna för vissa utsatta grupper i vårt före detta välståndsland. Ja han kan säkert lura till sig många väljare på det och snart kör dom väl med resonemanget om det nya arbetarpartiet igen.
Klas Hägglund
Webbansvarig
Arbetslös Nu
http://www.arbetslos.nu/
 |
| Arbetslön Nu |
 |
| (2010-02-04 23:44) |
| Skattesänkningar har sina biverkningar |
Alla skattesänkningar av inkomsten leder oftast till högre egenavgifter bl.a högre avgift till a-kassa,en information som regeringen gärna inte vill tala om.
"1500kr mer i plånboken varje månad"är vad vi istället är vana att höra vid det här laget från alliansen.Byggnads,Metall och Hotell och restaurang är de som betalar mest ca:400-450kr/månad,samtidigt som ersättningen har försämrats.Som följd av detta har många medlemmar lämnat a-kassan för att de inte längre har haft råd.Nu kommer vi i stället att satsa på en rejäl skattereduktion på 75 procent för de som i dag betalar ca:400 kr/mån kommer att få en skattereduktion på 300kr/månad.Skattereduktionen innebär att avgiften för ett medlemskap i a-kassan kommer för de flesta att understiga 100 kronor i månaden för de flesta a-kassor.Vi avser också att ta bort den differentiering av avgiftsnivån till a-kassan
beroende på arbetslöshet som regeringen har infört.
 |
| owe |
 |
| (2010-02-05 10:16) |
| S Mullgaster; matte |
Om du ägnar dig lite åt matematiken kan du inse att man inte höja a-kasseersättningar till 80 % för 80 % av människorna och behålla alla jobbskatteavdragen. Detta kan inte finansieras genom att människor som tjänar över 30 000 kr/månad betalar än mer i skatt.
Återigen, förklara varför SVMP vill behålla jobbskatteavdraget om detta nu är så förfärligt dåligt?
 |
| Filip Issal (fp) |
 |
| (2010-02-05 10:19) |
| Hans |
Tror du Hans Bulow påfullt allvar att människor som är hyfsat nöjda med tillvaron anordnar protest eller hyllningsmöten? Detta visar Hans hur långt ifrån verkligheten du är ibland. Det kan även handla om stora kunskapsluckor när det gäller mänskligt beteende. Troligtvis rör det sig om det sistnämda.
Du säger att du misstänker att 51 procent säkert inte är nöjda med att betala högre skatt än löntagare.
Men alla kanske inte resonerar som dig Hans. Alla kanske inte hela tiden relaterar till andra när man tittar på sin egen ekonomi. En del kanske är rätt nöjda med att regeringen faktiskt sänkt skatten är par ggr och är beredda att göra det igen.
Samtidigt Hans handlar det om helheten.
Tror du hans att vårdaren är nöjd med att ni vill att han eller hon skall få mindre för utfört arbete?
Nej! men personen kanske trots allt röstar på er då han ser andra fördelar.
Din argumention är mycket bristfällig.
Jag respekterar din position Hans.
Men ibland är det otroligt svårt att förstå hur du resonerar.
Obegripligt faktiskt.
Owe:
man har fått 1500
Ökningen är 400
Alltså ett plus på 1100 när akssan är betald.
Har man inte råd att gå plus, eller vad menar du?
 |
| ollson |
 |
| (2010-02-05 10:32) |
| Undervärderar opinionsmöten |
Anders, jag har bevakat två stormöten och en protestmarsch i lilla Blekinge sedan 2008 mot regeringens skattepolitik. Det var fullsatt i Konserhuset i Karlskrona, det var fullsatt i Folkets hus i Mörrum och det kom cirka tusen protesterande pensionärer till Karlshamns torg i höstas.
Därtill är samtliga pensionärsorganisationer kritiska till skillnader i beskattning på samma inkomst mellan löntagare och pensionärer. De enda pensionärer som försvarar jobbskatteavdragens konstruktion är före detta borgerliga politiker - undantaget är Kjell GG Johansson, moderat kommunpolitiker i Ronneby och SPF-ordförande i länet. Samma kritiska inställning har SPF:s ordförande i landet, Karl-Erik Olsson, före detta centerstatsråd.
Jag tycker dessa omständigheter är tungt vägande om opinionsläger bland pensionärer.
Jag tycker inte en Sifo-undersökning som berättar att 51 procent av pensionärerna uppskatta alliansen mer än oppositionen väger lika tungt.
Men det återstår att se om den verklighet jag möter bland pensionärerna är överddriven i jämförelse med opinionsinstitutetens siffror.
Enligt flera opinionsundersökningar leder de rödgröna i väljaropinionen. Det kan naturligtvis ändras. Det är möjligt att regeringen blir mer populär efter vårbudgeten som innehåller mer skattesänkningar till pensionärerna.
Valet blir säkert jämnt och det är långt kvar dit.
Faktum är att regeringen och Reinfeldt gjort en u-sväng i skattepolitiken i syfte att vinna valet. Alla utom möjligvis centern i regeringen är med på u-svängen.
 |
| Hans Bülow |
 |
| (2010-02-05 11:02) |
| Mr Hans |
Problemet Hans är att du bara möter människor som är irriterade. Den tysta majoriteten finns inte i de omgivningar du besöker. Du har rätt i att många har uttryckt missnöje. Du ser detta, är där.
Men du har fel i att ta denna bild och göra den allmängiltig för hur stämningen ser ut bland alla i hela landet.
Du letar mer på dina egna intryck än på sifo.
Alright.
Men jag kan ju då säga så här. alla jag möter är mycket nöjda med jobbskatteavdraget, och på det hela taget ok med regeringens politik.
Innebär det att jag tror att alla i hela sverige är nöjda bara för att jag möter denna bild i min vardag?
Nej!
Jag ser att det finns polarisering. Jag ser att vi är delade. Och förstår att det faktiskt finns människor som inte fullt ut är lika odelat positiva.
Likadant med dig Hans. Du tycks inte se att det faktiskt finns pensionärer som inte delar din uppfattning mer än som du säger borgliga sympatisörer.
Och dessa är faktiskt en rätt stor grupp bland pensionärerna Hans.
Vad jag söker är nyansering Hans.
 |
| ollson |
 |
| (2010-02-05 11:07) |
| Läser vad du skriver |
Okej, jag hör/läser vad du säger, Anders. För övrigt möter jag också glada människor
 |
| Hans Bülow |
 |
| (2010-02-05 14:47) |
| Nettan Vår nya sally |
MORR På dom Sally sa min mor till vår lilla arga hund. Det var på 30-talet vi bodde på ett torp med ensligt läge, En från granntorpet kom och varnade Det kommmer ett tattargäng med häst o vagn på väg hit. En storväxt man sög tag i källardörren och menade att nog har ni något som ni kan undvra. Min mor 28 år gammal stod där med sin femårige son. På honom sa mor till den lilla morrande arga hunden Sally. En sönderbiten byxbak och ett par trasiga byxben var det sista vi såg av den flyende vrålande Hönstjuven. Ja tocka minnen som kommer på en när när
man ser hur de stora herrarna bär sig åt nu för tiden. På dom Nettan
 |
| virre |
 |
| (2010-02-06 17:08) |
| Virre |
Det kändes skönt att se. Tackar ödmjukast, jag ska ge dom. Göra vad jag kan iallafall.
 |
| Nettan |
 |
| (2010-02-06 22:13) |
| Nettan |
Allt är lungt, aliansfjantarna har tappat tråden,Och Filip Issal,den dan man utövadede matte i din skola hade du nog håltimme!
 |
| S Mullgaster |
 |