Sydöstran
Fick du ingen tidning i morse?Ingen tidning?
Sydöstran FREDAGEN DEN 19 MARS 2010
BLEKINGES NYHETASTE WEBBTIDNING

NYHETER
TELEGRAM
SPORT
LEDARE
KRÖNIKA
INSÄNDARE
BLOGGAR
BILDSPEL
VIDEO
VÄDER
ARKIV
LÄSARNAS...
KOMMENTARER
MEST LÄSTA
GRATULERA!
RECEPT
VARDAGSTIPS

SKICKA IN...
INSÄNDARE
NOTISER
REFERAT


ANNONSERA
FÖRETAG
BOKA PRIVAT
JAG FYLLER 18
SYDÖGRAM



Sök i arkiv
LOGGA IN
ABONNEMANG
MEDARBETARE
SYDÖSTRAN
0455-33 46 00

KVÄLLSTID
0455-33 46 11

TELEFAX
0455-124 03

SPORTEN
0455-33 46 23
Sverige backar i välståndsligan

OECD:s välståndsliga mäter hur stor bruttonationalprodukten är per capita i de ledande industriländerna. Enligt nya siffror är Sverige ett av länder som klarat den ekonomiska krisen sämst. Nu ligger vi på 14:e plats. Omkörda av flera länder.

Verkligheten i alliansregeringens Sverige är att alltför många hamnat på efterkälken. Utanförskapet har ökart i stället för minskat. Tvåtredjedelssamhället har blivit el vardag för allt fler. De många utan arbete, deltidsarbetslösa, de långtidssjuka och pensionärer. Andra hamnat på gräddhyllan i den borgerliga regeringens ansträngningar att så snabbt som möjligt med hjälp av stora skattesänkningar nå sitt systemskifte, där klyftorna mellan olika samhällsgrupper ökar.


För högeralliansen gäller tuffare tag för dem som tvingas leva på bidrag. Ett samhälle med ett snabbt förvandlingstempo gör att allt fler människor hamnar i utanförskap. Några bra lösningar på hur människors försörjning och trygghet ska lösas när de befinner sig i kris saknas hos alliansregeringen. De ska tydligen skylla sig själva och söka ett jobb som inte finns. Annars får de stå sitt kast.

Sjukersättningen är ingen ingen lön utan en försäkring, men de nya tuffa förslag som regeringen genomfört kan på sikt tvinga drygt 50 000 personer med tidsbegränsad sjukersättning att gå till socialen för att få försörjningsstöd ( det får inte heta socialbidrag längre). Kostnaderna vältras över från staten till kommunerna, som redan är tyngda av ökande utgifter.

Statistiska centralbyrån (SCB) har undersökt hur skatte-och bidragssystemen påverkat den enskildes inkomster under alliansens dryga år vid regeringsmakten. De visar att inkomsten för dem som redan har höga löner har ökat med 24 procent medan de som befinner sig längst ner på samhällsstegen bara fått ynka två procent i höjning. Så slår arbetslinjen mot vanligt folk. Det ”vanliga” folk som KD-ledare Göran Hägglund säger sig värna om.

En stor grupp medborgare som kommit i kläm under alliansregeringens tid vid makten är landets pensionärer. I år minskar pensionsutbetalningarna på grund av att pensionssystemets så kallade broms slår till. De som har en pensionsinkomst på 14 500 kronor får sin pension sänkt med minst 100 kronor per månad. Kan tyckas lite, men kan betyda mycket för den som redan har svårt att få pengarna at räcka till.

Kenneth Jonsgården
Publicerad 2010-02-08 03:00. Senast uppdaterad 2010-02-08 07:07

Tipsa en kompis Utskriftsversion


(2010-02-08 11:41)
Valutan betyder mest
Den enskilt största faktorn till vårt ras i välståndsligan är ändå den flytande växelkursen. De andra som Grekland hålls uppe av euron.
Fast det är ju så vi i Sverige historiskt sett har behålli vår konkurrenskraft genom devalveringar och flytande växelkurs.
Johan
(2010-02-08 12:05)
Inte i kläm
Du bluffar,Jonsgården. Min pension ökade 2006-2009 och det rätt ordentligt. Att bromsen slår till 2010 är inte så konstigt med tanke på vad som hänt. Särskilt klämd har jag inte blivit på grund av regeringen.
Lennart Alsén
(2010-02-08 12:47)
valfläsk
aliansen lovar tänka på pensionärerna,vad bra då kanske jag får mina 33kr som dom sänkte i år.vi är äldre,men inga idioter.
kenta kallinge
(2010-02-08 14:29)
vilken tur vissa har
här ser ni att alla låginkomstagande pensionärer inte fått det sämre tex Alsen.
putte
(2010-02-08 15:10)
Till Kenta Kallinge
Du vet väl Kenta Kallinge att socialdemokraterna var med om pensionsöverenskommelsen.
Lennart Alsén
(2010-02-08 17:28)
Mer blir det kanske.
Om nu de rödgröna vinner valet, så tillkommer ordentliga skattehöjningar för de som har arbetsinkomst. Detta är ju utlovat. Då sjunker vi än mer i välståndsligan.
Jan Olofsson Ronneby
(2010-02-08 18:03)
Inte tur .Putte
Pensionerna inom ramen för pensionsöverenskommelsen växte 2006-2009,Putte. Det var inte turen som åstadkom detta. Högkonjunkturen och vettiga placerare låg bakom. Själv lyfte jag inte ett finger.
Lennart Alsén
(2010-02-08 18:38)
Jonsgården och ärligheten
Du är inte ärlig, Jonsgården! Du drar liksom din kollega, Bülow, växlar gällande bromseffekten i pensionssystemet. Ni hävdar gång efter annan att denna effekt är framverkad av sittande regering. Om ni tror att så är fallet, bör ni omedelbart avgå som politiska ledarskribenter för då är ni inkompetenta!! Ni borde veta att det är en blocköverskridande åtgärd för att inte pensionskassan ska urgröpas.!
Alliansen har sänkt skatten för pensionärerna. Det är första gången på många, många år som pensionärerna fått skattelättnad.

Nu försöker ni och ert moderparti locka röster genom att skylla pensionärernas sänkta inkomst på alliansen, vilket inte bara är felaktigt utan även ohederligt!
Roger
(2010-02-08 21:55)
Intellektuell ohederlighet
Till signaturen Roger vill jag uppmana att peka på var undertecknad påstått att bromsen i pensionssystemet är regeringens fel? Jag vill gärna veta veta det.

Hans Bülow
(2010-02-09 06:53)
Bülow och intellektuell ohederlighet
Måhända har du inte skrivit rakt upp och ned att bromsen i pensionssystemet är alliansens fel, men du har gjort ditt bästa för att försöka påskina detta.
I ledarna "Kall vinter för pensionärer" - H.B., "När utanförskapet ökar" - K.J., insinueras att pensionärernas försämrade förhållanden skulle orsakats av sittande regering. Detta var de två första ledare jag hittade när jag sökte på ordet "broms" på sydostran.se.
Att insinuera och låta påskina kan ofta få samma effekt som att säga rakt ut. Detta vet herrar Bülow och Jonsgården att utnyttja. Så snacka inte om intellektuell ohederlighet.
Roger
(2010-02-09 08:10)
Insunerar inte
Nu var du inte lika säker längre. Jag har inte hävdat att bromsen i pensionsöverenskommelsen är regeringens FEL.
Jag har satt in bromsen i ett sammanhang där sänkta pensioner möts med sänkta skatter. Pensionärerna har drabbats av en inkomstsänkning.

Jag uppskattar att du Roger läser mina ledare, men tillskriv mig inte åsikter jag inte har.
Hans Bülow
(2010-02-09 12:30)
Odla ett missnöje
"Jag har satt in bromsen i ett sammahang där sänkta pensioner möts med sänkta skatter" säger Hans Bülow.
Du vill till varje pris odla ett missnöje hos pensionärerna,Hans. Pensionsutvecklingen inom det pensionssystem som socialdemokraterna och de borgerliga partierna enats om är en sak. Jobbavdraget för arbetstagarna är en annan.
Du vill att pensionärerna ska titta på arbetstagarnas
skattesänkningar och därefter träffas på PRO-möten med kaffe och dopp. Där ska snacket utvecklas till avundsjuka och samtidigt ska man hitta en syndabock. Jo,vem kan det vara? Regeringen och borgarna naturligtvis.
Om Du insinuerar kan diskuteras men Du tar avundsjukan eller missunsamheten till hjälp för att odla ett missnöje. Alla genomskådar inte taktiken.
Jag gör det,Hans.
Lennart Alsén
(2010-02-09 12:41)
Intressant teori
Det var en intressant teori, Lennart. Hela pensionärsrörelsen är bara avundsjuk. Driver borgerligheten vidare den tesen ser jag fram emot en intressant valrörelse.
Hans Bülow
(2010-02-09 13:33)
Hans
Jag tror att du gör ett fel när du jämställer hela pensionärsrörelsen med alla pensionärer Hans.
Men det är klart. Det ligger väl i din kollektivistiska grundåskådning att göra den typen av svepande analyser.
olsson
(2010-02-09 13:50)
Representativ demokrati
Jag värdesätter högt den representativa demokratin. Jag tror inte du vill införa Sifokrati, Anders.

Hans Bülow
(2010-02-09 14:43)
Mänsklig reaktion
När Du och socialdemokraterna pekar på jobbavdragen ute på pensionärsmöten,Hans så kan jag höra frågan från Er till den gråhövdade skaran.
" Är inte detta orättvist?"
Varpå pensionärerna med upphetsade ansiktsuttryck samfällt ropar
"Jo,vi vill ha samma avdrag!
Det hela är en högst naturlig reflex.
Man kan kalla det vad man vill.
I de flesta inlägg och kommentarer jag läser om pensionärer så vinklar socialdemokraterna frågan på detta sätt. Man försöker tala så tyst som möjligt om den pensionsöverenskommelse som styr våra pensioner idag. Där är det ett förfärligt mumlande.
När nu regeringen flaggar för sänkta skatter på pensionerna så vips är Mona Sahlin där och vill göra detsamma. Det har vi inte hört ett ord om tidigare.
Tala om att hålla upp ett finger i luften.
Lennart Alsén
(2010-02-09 15:03)
Jag har mött pensionärsledare
Fakta, Lennart är att jag inbjudits till presskonferenser med länets pensionärsledare: Erland Johansson, PRO och Kjell GG Johansson, SPF. Den förste är socialdemokrat, den andre är moderat.

Jag har bevakat två stora möten med pensionärsorganistionerna i länet, ett i Karlskrona och ett i Mörrum.
Inbjudna har varit borgerliga och socialdemokratiska politiker.
I Mörrum debatterade Jeppe Johnsson, M och Jan Björkman, S. Pensionärerna ställde frågor till politikerna och uttalanden antogs vid båda mötena mot regeringens skattepolitik.
Dessutom bevakade jag en demonstration i höstas i Karlshamn med pensionärer närvarande från olika pensionärsorganisationer. Cirka tusen pensionärer gick i demonstrationståget.

Av dessa möten med pensionärsorganisationerna har jag dragit slutsatser som återspeglas på ledarsidan i Sydöstran.
Jag tycker det ska var samma skatt på samma inkomst. Det tycker Mona Sahlin också.
Jag vill inte riva upp pensionsöverenskommerlsen och det vill inte Sahlin heller.

Jag har inte inbjudits till pensionärsmöten där jag ställt frågot till pensionärerna om skattepolitiken.
Hans Bülow
(2010-02-09 15:35)
Hans
Bara en liten fråga.
Om du nu tycker Hans att det skall vara lika skatt på lika inkomst innebär detta att du vill ha en enhetlig skattesat´s för kommuner & landsting?
Som det är nu betalar du ju olika skatt beroende på var du bor.
En person med 20 000 betalar mer i skatt om han bor i Ronneby jämfört med vellinge exempelvis.
Du vill ändra på detta förstår jag. annars når du ju inte lika skatt för lika inkomst. Hur exakt är det tänkt att detta skall gå till?
Bara av nyfikenhet?
olsson
(2010-02-09 16:07)
Samma skatt!
Du och Mona Sahlin vill säga till pensionärerna att att det ska vara samma skatt på samma inkomst.Nu är det inte det. Vad säger Ni båda då till pensionärerna?
"Ja,det enklaste vi kan göra det är att snarast höja skatterna för alla som arbetar tll den nivå där skatten blir lika för båda grupperna vid samma inkomst. Vi tar bort jobbavdraget successivt.
Det andra sättet och något mera kostsamt är att införa samma avdrag för Er som för de som arbetar.
Väljer man det sistnämnda måste man kraftigt öka marginaleffekterna i skatteskalorna."
Vad svarar pensionärerna på de båda förslagen?
Kanske får Ni då till svar från de flesta.
"Gör hur Ni vill bara det blir samma skatt på samma inkomst"!
Alltså är ni,både Du och Mona Sahlin, tillbaka på ruta ett. Hur gör Ni?



Lennart Alsén
(2010-02-09 16:27)
Steg för steg minska klyftan
Skatteklyftan mellan pensionärer, arbetslösa , föräldralediga, sjukskrivna och löntagarna får minska steg för steg.
Vill du minska eller öka klyftan, Lennart?

Jag vill behålla den kommunala självständigheten men försvarar samtidigt skatteutjämningssystemets principer, Anders.
Jag tycker det är viktigt att lyssna på pensionärerna.
Hans Bülow
(2010-02-09 16:36)
Tomma ord
Men då når du aldrig lika skatt för lika inkomst.
Eller hur Hans.
Vad du säger är: Jag vill behålla strukturerna men ändå lägga fram ambitioner som i grunden är omöjliga att genomföra på grund av dessa strukturer.
Är det korrekt?
Frågan ligger fast.
Hur skall du uppnå lika skatt för lika lön med bibehållen kommunal självständighet hans?
Kan du inte förklara detta så blir ju dina ideer inget annat än tomma ord.
olsson
(2010-02-09 17:57)
Kommunalt självstyre går före
Det är rimligt att beskatta inkomsterna lika. Men jag tycker också den kommunala självstyrelsen går före. Här finns en målkonflikt.
Jag vill minska klyftor - och du vill öka dem Anders, fast du kallar klyftorna för drivkrafter.

Hans Bülow
(2010-02-09 18:04)
klart vi backar
när vi skänker bort allt, tex eu som vi har så otroligt mycket nytta av "ironi"
morre
(2010-02-09 18:39)
Steg för steg!
I realiteten betyder Ditt "steg för steg" skattesänkningar för pensionärer som Du fixar genom att successivt ta bort jobbavdragen det vill säga höja skatten för de som arbetar.
Att införa den beryktade förmögenhetsskatten och åter igen fila på fastighetsskatten räcket inte på långt när för att åstadkomma det Du vill. Trots att vi kan skryta med ett av de största skattetrycken i Europa vill Du spä på detta med ytterligare kronor.
Slutligen när det gäller klyftorna i samhället så upplever jag inte förhållandet idag som orimligt. Två grupper vill jag dock ska få hjälp. De svagaste pensionärerna och ungdomarna som behöver stöd in på arbetsmarknaden.
Lennart Alsén
(2010-02-09 20:22)
Hur man än argumenterar
Hur man än argumenterar så kvarstår sanningen att skattesatsen är olika mellan pensionärer och förvärvsarbetare. Detta är en grov orättvisa, oavsett vad olika borgerliga företrädare säger. Lika skatt för alla borde vara en självklarhet för alla i Sverige år 2010!
Peter Jeppsson (S)
(2010-02-09 23:47)
Bryt massarbetslösheten
Ett rättvisare skattesystem förutsätter att massarbetslösheten bryts. Vi måste få fler i arbete igen. Då ökar resurserna och förutsättningarna för att ta ut de skatter som behövs för en generell välfärd.
Det är bra Lennart med ditt klargörande att du tycker klyftorna är rimligt stora med undantag för fattiga pensionärer och ungdomar.
Rimliga klyftor med två undantag ställs mot kravet på minskade klyftor.
Hans Bülow
(2010-02-10 10:49)
Hur,Peter?
"Lika skatt för alla" säger riksdagsmannen Peter Jeppsson. Jag förutsätter att han menar alla med samma inkomst.
Nu har vi inte det. Vad tycker Peter Jeppsson man ska göra för att ändra på det förhållande vi har idag?
Lennart Alsén
(2010-02-10 18:08)
Halooj Peter
Du har inte teckning för detta Peter. Var i er budget finns denna enorma justering av skatteskalorna för pensioonärerna? det rör sig om miljarder...
Ni har ju aldrig velat sänka skatter för pensionärer innan. Varför nu?
och hur gör du. En pensionär i Karlshamn betala mer än en i Solna. Då är det ju fortfarande orättvisst eller hur? Skall ni betämma kommunernas skattesats?
Är det inte så peter att du ägnar dig åt lättviktig poulismt o inget annat!
marie förre detta bleking
(2010-02-10 19:14)
Hej Marie
Det hela är ganska enkelt egentligen, vi vill ha samma skattesystem oavsett om man är pensionär eller löntagare.
Det är orimligt att pensionärer numera faktiskt beskattas hårdare än löntagare.
Budskapet är tydligt; rättvis och lika skatt!
Innan regeringsskiftet 2006 betalde pensionärer och löntagare faktiskt lika skatt vid lika inkomst.
En återgång till detta är det enda rätta! Jag är övertygad om att de allra flesta i vårt land tycker att detta är både rimligt och rätt! Vad tycker du?
Peter Jeppsson (S)
(2010-02-10 19:34)
Bra med besked, Jeppson!
Bra Peter att du går ut med vad S vill. Med andra ord vill du höja skatten för arbetstagare genom att ta bort jobbskatteavdragen. För du menar väl inte att du vill sänka skatten för pensionärer? Ni i S påstår att skattesänkningar tar från välfärden och lånar pengar till detta.

Berätta gärna Peter vad denna återgång innebär för den som tjänar 17000 kr/månad. Att du menar att de ska få höjd skatt med 1255 kr per månad. Var ärlig och berätta vad ni menar med en återgång.

Berätta samtidigt för den 23 åriga frisören att h*n ska få skatten höjd med 50 000 kr om året.

Ni kan tala vitt och brett om rättvisa skatter och samma skatteskalor men berätta också vad detta innebär i kr. Att en pensionär har fått lägre skatt sedan 2006, att ni i S också står bakom pensionsuppgörelsen.

Berätta samtidigt att Sverige låg fyra i välståndsligan innan 70-talets massiva skattehöjningar startade.
Filip Issal (fp)
(2010-02-10 19:48)
Herj hej
Nej, jag tycker nog att om man arbetar skall det vara lite lägre. Det är rättvist, att man får lite mer fördelar då, Speciellt när man tänker på alla extra kostnader. Jag tycker det viktigaste är att alla får lägre skatt, inte att den ena får lite mer eller mindre. Det har mest att göra med avudnsjuka och det gillar jag inte.

Du säger en återgång. Men det menar du att min skatt skall höjas och viss sänkning hos pensionärer eller?
jag ser vad du vill, men bara på ytan. Frågan är hur du vill att detta skall gå till.
Hur gör du när man vid lika inkomst betalar olika skatt beroende på var man bor?
Hur skall utjämning gå till, Bara sänkt skatt för pensionärer? då kostar det miljards miljarder
hur ska ni betala.
Och som du säger innan 2006 betalde alla lika MEN alla betalde också högre skatt.!Du tycker detta var bra eller....
Inte mot högre skatt bara det blir lika.-
Lite barnsligt faktiskt.
sklulle gärna vilja ha svar.
marie
(2010-02-11 08:29)
Jag avstår gärna den skattesänkning som jag har fått
till förmån för pensionärer, arbetslösa(den sänkta a-kassa som regeringen genomfört), sjuka och utförsäkrade! Jag är säker på att en majoritet av svenska folket är beredda att solidariskt betala för en bra välfärd och en bra försäkring som det faktiskt handlar om.
Lika skatt för lika inkomst (pension är uppskjuten lön)! Där har vi vår ideologiska skiljelinje, uppenbarligen. Väljarna komer att avgöra vilket system som är mest medmänskligt, den 19 september.
Peter Jeppsson (S)
(2010-02-11 09:31)
Varför?
Varför är det inte i Sverige som i en del andra länder i Europa, mindre skatt på pensionen. Jag har jobbat sedan jag var 16 år och betalat skatt. Varför ska man då betala mellan 30-35% i skatt när man blir pensionär. Det skulle vara mindre skatt på pensionen för den som har en folkpension upp till 20 000 kronor i mån. Jag har ut en pension på 8024 kronor när skatten är dragen. Tycker du Alsén att det är en bra pension. Jag fick sänkt pension med 240 kronor i mån.
Gun
(2010-02-11 12:53)
Kommentar till Gun och Peter Jeppsson
Gun
Nej, Du har inte en säskilt hög pension. Som jag sagt ovan i den här debatten tycker jag man ska sänka skatten för pensionärer med låg pension.
Peter
Äntligen får jag ett klart svar från en ledande socialdemokrat.Du tycker att alla som fått jobbavdrag ska avstå från detta det vill säga betala mer i skatt
Bra,Peter nu vet alla som jobbar vad som väntar dem om Du och Dina meningsfränder kommer till makten.
Lennart Alsén

Dela med dig av dina synpunkter - skriv en kommentar:
Granskas av redaktionen för godkännande, redaktionen förbehåller sig rätten att korta inlägg.

Kort rubrik:

Din kommentar:

Signatur:

E-post (adressen publiceras ej)



Fp vill ha knarkhund i skolorna
Knarkhundar som sniffar runt på kommunens skolor och fritidsgårdar. Det vill Folkpartiet i Olofström ha.
3 kommentarer
F-kassan anställer IT-folk i Karlskrona
KARLSKRONA Försäkringskassans IT avdelning ska anställa ett 80-tal nya medarbetare under våren. En av rekryteringsorterna är Karlskrona, och annonseringen är redan igång.
5 kommentarer
Hockeyfeber i byn
OLOFSTRÖM Det råder hockeyfeber i Olofström. I morse fanns inte en enda sittplats kvar till den första kvalseriematchen mot Tingsryd på söndag.
7 kommentarer
Körde rakt in i polisbil vid vansinneskörning
KARLSKRONA Två okända män lyckades i går natt undkomma polisen efter en vansinneskörning i trakterna kring Rödeby.
Vid ett tillfälle under jakten körde männen också medvetet på en av polisbilarna. En misstänkt greps dock vid middagstid i går.
4 kommentarer
Än så länge är det rent på sjukhusen i Blekinge
BLEKINGE De städar bland sjuka, efter alla besökare i centralhall och korridorer. De tvättar bort blodstänk och gör toalettringarna rena, de torkar damm och byter soppåsar.
I vinter har de konsumerat litervis med sprit, mer än någon gång tidigare. På sjukhuset får det INTE bli smutsigt.
1 kommentar
Ungdomar erbjuds 130 sommarjobb inom vården
BLEKINGE Landstinget Blekinge erbjuder ungdomar mellan 17-19 år 130 sommarjobb under fyra veckor.

Personalen allt friskare i kommuner och landsting
BLEKINGE Offentliganställda mår allt bättre. En undersökning som SKL presenterade igår visar att sjukfrånvaron minskat i alla landets kommuner.
En del av förklaringen är hårdare sjukregler. Men också medvetet arbete från kommunledningens sida, menar Jan Garsén, personalchef i Sölvesborgs kommun som har friskast personal i Blekinge.

Gripenplan nära krocka i luften
Med några sekunders marginal var Jas Gripenplanet nära att krocka med ett civilt passagerarplan över Småland.
– Så här får det inte gå till, konstaterar Haverikommissionen och kritiserar militären.

TELEGRAM
BLEKINGE
spacer
Polisens dygnsrapport (11:46)
spacer
SENASTE NYTT FRÅN TT
spacer
Strejk på British Airways (16:20)
Fyra års fängelse för dödsskott (15:46)
Ask vill att sexköpare skäms öppet (15:36)
Fälld för bombdåd på Södermalm (15:24)
Riksdagsmän utreds för mutbrott (15:15)
spacer

Karlskrona
O’Learys vill öppna senast till hösten - (14)
Gymnasieprogram läggs ner
Strax premiärdax för musikalen Rent - Bildspel

Ronneby
Stora skillnader i anbuden inför skolskjutsavtalet - (2)
Dag Vag och Torsson på samma scen
Ingen sexdömd bakom ratten i skolskjutstrafik
Tillflyktsort ska byggas vid Bräkneån

Karlshamn
Många nya företag – svag studentutveckling - (1)
Holmström efterlyser fler goda ambassadörer - (1)
Viberg får jättebeställning av stenskulpturer till Eriksberg - (1)
Vilks har blivit rondellhund - (6)

Olofström
Risk för stridsåtgärder
Telefonkioskens tid förbi - (1)
”Är det en maktdemonstration”? - (2)

Sölvesborg
Bestulna punkare får pengar till mer
LN Tower Sveriges coolaste byggprojekt
– Obekväma ideologier måste debatteras
P-avgift införs på Strandvallen - (10)

Senaste veckans ledare:
Ge ungdomarna sommarjobb (2010-03-19)
Nyfattigdomen breder ut sig i Sverige (2010-03-18)
Ingvar Carlsson vallokomotivet (2010-03-17)
Snubblande nära storkonflikt (2010-03-16)
Mot en kluven skola (2010-03-15)
Alla har ansvar för flyktingar (2010-03-13)
Kamp om pensionärers röster (2010-03-12)

Läs Dagens Ledare och var med i debatten!
Klicka längst ned på sidans Kommentera-knapp. Din kommentar går till chefredaktören för eventuell publicering.

E-post: redaktion@sydostran.se © Sydöstran. Ansvarig utgivare: Anders Hall









KOMMENTERADE ARTIKLAR JUST NU:
Ge ungdomarna sommarjobb
Hockeyfeber i Olofström
Viberg får jättebeställning av...
Lars Vilks som rondellhund
Vill ha Björkman som kommunalråd

MEST LÄSTA ARTIKLAR JUST NU:
Hockeyfeber i byn
Fp vill ha knarkhund i skolorna
O’Learys vill öppna senast...
F-kassan anställer IT-folk i...
Stora skillnader i anbuden inför...

Skriv in notiser direkt

Fyndet


Friskolorna


Sydöstrans reportrar går ett steg längre