Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Insändare: ”Bryt med Sveriges hamnar i Karlshamn”

Nästan alla hamnarbetare i Karlshamn är anslutna till Hamnarbetarförbundet. Endast några enstaka är anslutna till Transport, men eftersom Transport är ett LO-förbund är det med maktens logik detta förbund som skriver kollektivavtal.
Publicerad 18 februari 2019
Detta är en opinionstext i Sydöstran. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Gunnel Persson

Under lång tid har Hamnarbetarförbundet trots detta kunnat förhandla lokalt och utse skyddsombud. Respekten mellan hamnens ledning och Hamnarbetarförbundet har varit ömsesidigt. På senare tid har dock ett multinationellt företag i Göteborgs hamn tröttnat på att Hamnarbetarförbundet har haft fräckheten att föra medlemmarnas talan och därför krävt att arbetsgivarorganisationen, Sveriges hamnar, ska näpsa hamnarbetarna.

Och eftersom storföretagens ord är lag i dagens Sverige blev det så. Resultatet har blivit att majoriteten av arbetarna i exempelvis Karlshamns hamn fråntagits rätten att utse skyddsombud och att förhandla lokalt med arbetsgivaren. Detta har ställt till stor oreda i det kommunala hamnbolaget i Karlshamn och det bryter flagrant mot kommunens styrdokument då det inte främjar en god arbetsmiljö eller motverkar diskriminering.

Annons

Hamnarbetarna har då svarat på det enda sätt de kan,  genom att gå ut i små punktstrejker under några timmar för att visa sitt missnöje. Detta har gjort att flera ledarskribenter, partiföreträdare och näringslivets direktörer har ropat att strejkrätten måste bort. Hamndirektören i Karlshamn säger att strejkerna skadar hamnen. Men han säger inget om att Sveriges hamnar i själva verket, genom lockout, stänger ute hamnarbetarna från sitt jobb under betydligt längre tid en de korta strejkerna.

Om uteblivet arbete är hotet så är det ju arbetsgivaren själv som står för det största hotet! Frågar man hamndirektören varför hamnen väljer att ta denna strid när det har fungerat nöjaktigt tidigare, tvår han sina händer och svarar ”vi måste följa vad Svenska hamnar säger.” Men han säger inte att han själv varit med om att fatta beslutet i Sveriges hamnars styrelse.

Snacka om att tala med kluven tunga. Samma sak är det med kommunalrådet Mattsson, som på en fråga om hur han stillatigande kan åse hur anställda i ett helägt kommunalt bolag behandlas på ett sätt som strider mot den kommunala personalpolicyn, svarar ”kollektivavtalet ska slutas centralt mellan Transport och arbetsgivarorganisationen, punkt”.

Så talar en f d facklig förtroendeman som glömt varifrån han är kommen. Trots att det faktiskt bryter mot flera  principer som utmärker en demokrati hindras majoriteten av arbetarna alltså från att föra facklig kamp. Om en majoritet utestängs från sina rättigheter med motiveringen att de inte har rätten att teckna kollektivavtal så är det helt naturligt att de ställer kravet att få denna rätt.

Det finns inte ett enda logiskt argument mot detta – endast floskler. Hamnens agerande mot sina anställda skadar Karlshamns kommuns anseende. Karlshamns hamn borde lämna organisationen Sveriges Hamnar och i stället agera självständigt. Dessutom borde kommunstyrelsen tillse att bolaget följer den personalpolicy som de antagit.

Anders Englesson

Karlshamn

Annons
Annons
Annons
Annons