Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Varför bryter Socialnämndens ordförande mot lagen?

I Karlskrona Kommunfullmäktige 2018-04-26 framkom det att Socialförvaltningen i Karlskrona medvetet bryter mot svensk lagstiftning. Vi trodde inte våra öron när ordföranden för Socialnämnden Ingrid Hermansson meddelade att man inte rutinmässigt anmäler bidragsbrott till Polisen.
Christopher Larsson blandar som vanligt ihop begreppen för att försöka vinna billiga poäng på felaktigt ihopsatta resonemang. På senaste kommunfullmäktige beslutades att Karlskrona kommun inte slentrianmässigt ska anmäla ensamkommande barn för bidragsbrott om deras ålder skrivs upp av Migrationsverket.
Publicerad 12 maj 2018
Detta är en opinionstext i Sydöstran. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
SD-ledaren i Karlskrona Christopher Larsson ställer frågor till Ingrid Hermansson, C, socialnämndens ordförande. Hon svarar i direkt anslutning till debattartikeln.
SD-ledaren i Karlskrona Christopher Larsson ställer frågor till Ingrid Hermansson, C, socialnämndens ordförande. Hon svarar i direkt anslutning till debattartikeln.Foto: Mattias Mattisson

Som vi uppfattade det så anser alltså inte nämndens ordförande att bidragsbrott skall polisanmälas trots att det står så i Bidragsbrottslagen (2007:612):6 § Myndigheter som anges i 1 § samt kommuner och arbetslöshetskassor ska göra anmälan till Polismyndigheten eller till Åklagarmyndigheten om det kan misstänkas att brott enligt denna lag har begåtts.(Ändring 2014:667).

Rättsmedicinalverket (RMV) bedömer endast om en person är vuxen eller inte. Därvidlag framgår det i det rättsmedicinska utlåtandet som skickas till Migrationsverket att metodens säkerhet är relaterad till 18-års gränsen.

Annons

Under 2017 åldersbestämde RMV 10 701 personer och i 83 procent av fallen gjordes bedömningen att den undersökte är 18 år eller äldre medan det i 15 procent av fallen bedömdes att den undersökte kunde vara under 18 år. I den bedömningsmetod som används ligger ett osäkerhetsmått på minus två år inlagd i mätmetoden vilket ger en total felmarginal på endast 3%. (RMV;https://youtu.be/mcx1mAWsgCk)

Migrationsverket använder idag fingeravtryck för att fastställa identitet och de flesta länder med någorlunda utbyggd befolkningsräkning har kontroll på vilka som befinner sig i landet och ifall de är dömda för något brott. Numera behöver Migrationsverket alltså bara pröva fingeravtrycken mot olika databaser för att få träff.

I den svenska databasen kan Migrationsverket t.ex se om någon tidigare sökt asyl i Sverige. Europeiska Unionen har en egen databas som heter Eurodac där all EU-länder, men även Island, Norge och Schweiz, kan göra sökningar. Om en person tidigare sökt asyl i något av dessa länder får man träff i databasen. EU har även en annan databas som heter VIS.

Om en person sökt tillstånd på någon av EU-ländernas ambassader för att resa till ett EU-land, exempelvis som turist eller för att besöka släktingar, så framkommer det i denna databas. Den senaste tiden har flera fall uppmärksammats där Polismyndigheten kontrollerat fingeravtryck på minderåriga personer som befinner sig i Sverige och där det framkommit att dessa registrerats och identifierats i EUs kontrollsystem långt tidigare och inte sällan funnits vara både vuxna och heta något annat på riktigt.

Som vi uppfattar det så verkar inga av de vetenskapliga metoder som staten använder bra nog för Ingrid Hermansson eller tjänstemännen på Socialförvaltningen. Socialförvaltningen verkar däremot enligt vad som framkom under debatten på Kommunfullmäktige bortse från svensk lag när det passar deras agenda.

Förvaltningen verkar dock —som väl är— acceptera att utan protest flytta ”barn” till Migrationsverkets boende när de får ett beslut om detta, dvs från kommunala HVB-hem till Migrationsverkets vuxenboende. Man får vara glad för det lilla.

Följande frågor skulle vi vara tacksamma att få svar på av ordföranden i Socialnämnden : Anser du Ingrid Hermansson att RMV inte är trovärdiga när det gäller medicinsk åldersbedömning? Vi hör ofta från dig att Socialnämnden har lagar och regler att förhålla sig till men det verkar som om ni själva godtyckligt väljer vilka lagar och regler ni följer.

Finns det fler lagar utöver den ovannämnda ni väljer att strunta i? Du sade i debatten att man inte regelmässigt polisanmäler bidragsbrott men vi har anledning att misstänka att ingen tjänsteman på Socialförvaltningen under den senaste mandatperioden lämnat in en enda polisanmälan för brott mot Bidragsbrottslagen.

Anser du Ingrid Hermansson att Sveriges rikes lag skall följas?Det som framkommit gör gällande att man struntar i svensk lag på Socialförvaltningen i Karlskrona. Behöver medborgarna vara oroliga för att ni inte regelmässigt anmäler brott eller utreder orosanmälningar?Christopher Larsson & Göran Eklund, Sverigedemokraterna Karlskrona

Annons

Svar direkt:

Det finns flera goda skäl till detta – ett första är att det är Migrationsverket som står för kostnaderna kring asylsökande i första hand, inte kommunerna. Kommunerna får ersättningar för de barn som tas emot, ersättningar som ska motsvara de utgifter som uppstår när barnen tas emot.

Det är alltså Migrationsverket som enligt Christopher Larssons sätt att se på det lider ekonomisk skada när en flykting som inte fått med sig identitetshandlingar när de farit i en överfull båt över Medelhavet inte kan styrka sin ålder när de kommer till Sverige. Migrationsverket polisanmäler inte personer för att de inte kunnat göra sin ålder trolig, men det påverkar rimligtvis personens möjligheter att få stanna i landet.

Tycker inte Christopher Larsson att det räcker att få ett avslagsbeslut på sin ansökan om uppehållstillstånd?

Ett andra argument är att medicinska åldersbedömningar är ett oprecist instrument – Så här beskriver Rättsmedicinalverket vad deras medicinska åldersbedömning visar: ”om det är sannolikt att en person är över eller under 15, 18 eller 21 år så är det inte möjligt att exakt bedöma någon personsålder.”

Christopher Larsson vill alltså att Karlskrona kommun utifrån så här osäkra premisser ska polisanmäla alla. Socialnämnden har istället som inställning att göra individuella bedömningar i varje enskilt fall när det handlar om att polisanmäla enskilda personer. Så länge socialnämnden ansvarade för det ekonomiska biståndet anmäldes bidragsbrott vid flera tillfällen, när det faktiskt uppdagades.

Därtill kan nämnas att nästan 40 polisanmälningar gjordes av socialnämnden i Karlskrona bara förra året i fall som avsåg våld mot barn. När Socialnämnden bedömer att det finns risk för ett lagbrott så sker enpolisanmälan. Dessutom har socialnämnden i sin plan för intern kontroll under 2018 en punkt som handlar om att kontrollera så att polisanmälningar görs när de ska, för att säkerställa att lagar efterlevs.

En sak är socialnämnden enig med Christopher Larsson om – även om han har fel i sitt sätt att formulera det: det är oroväckande att vi trots hårda ansträngningar fortfarande har svårt att i tid utreda om ett barn behöver stöd och hjälp från socialnämnden.

Tjänstepersonerna på socialförvaltningen arbetar hårt och målmedvetet för att försöka minska handläggningstiderna och socialnämnden följer detta arbete noga.

Så Nej, Christopher Larsson, Karlskrona kommun ska inte slentrianmässigt anmäla människor till polisen. Däremot kan det göras efter en väl avvägd individuell bedömning.

Ingrid Hermansson, C, Socialnämndens ordförande

Annons
Annons
Annons
Annons