Lennarth Förberg (M): Säkerhetskrav försvårar digital kommunikation i vården

Insändare Artikeln publicerades
Lennarth Förberg (M):  ”För min egen del skulle jag önska att de patienter som prioriterar smidighet framför säkerhet skulle kunna lösa vårdgivaren från sekretessansvaret.”
Foto: Mattias Mattisson
Lennarth Förberg (M): ”För min egen del skulle jag önska att de patienter som prioriterar smidighet framför säkerhet skulle kunna lösa vårdgivaren från sekretessansvaret.”

Svar på frågor från Mats Johansson på Sydöstrans ledarsida den 7 augusti. Tack för dina frågor, Mats.

Digital kommunikation har blivit tillgänglig för de flesta och sparar mycket tid som vi kan använda till annat. Jag använder själv gärna tjänster på nätet. Därför tyckte jag att det var intressant att reda ut din fråga varför det har tagit så lång tid att tillämpa e-post, internet och SMS i vården.

När jag kollar med dem som är experter så visar det sig att man arbetar mycket med detta men att det naturligtvis är känsligt att sända uppgifter om patienter via öppna system. Det får ju inte hända att personuppgifter och journaler delas på ett sätt som inte är säkert och att de därför blir kända av obehöriga. Det får heller inte finnas risk att uppgifter förändras på vägen.

Datainspektionen har fastställt att SMS inte är tillräckligt säkert för att ens bekräfta tidsbokningar i primärvården. Man kan sända känsliga uppgifter elektroniskt men det måste i så fall gå via helt säkra system. Man kan alltså inte använda världsstandarden e-post utan i så fall skriva i ett formulär direkt hos vårdgivaren. Därmed blir det inte så enkelt som man kunde hoppas.

För min egen del skulle jag önska att de patienter som prioriterar smidighet framför säkerhet skulle kunna lösa vårdgivaren från sekretessansvaret på samma sätt som Europeiska unionens dataskyddsförordning, förkortad GDPR, föreskriver om personuppgifter i övrigt på nätet. Genom att kryssa i en ruta så skulle man kunna lösa motparten från ansvar och kan därefter själv välja hur man vill bli kontaktad, inklusive webbtjänster, e-post och SMS.

Helt klart är väl att ingen egentligen vill göra kommunikationen mellan patient och vårdgivare mera komplicerad än nödvändigt. Med de säkerhetskrav som ställs blir systemen komplicerade och dyra. Det pågår ett omfattande arbete hos oss i Region Blekinge för att förenkla och förbättra kommunikationen med patienter och allmänhet. Men vi måste liksom andra regioner hålla oss inom de ramar som föreskrivs av myndigheterna.

Lennarth Förberg (M)

Regionstyrelsens ordförande

Region Blekinge

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Sydöstran och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.