Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Olofströms turistservice – en chimär

År 1967 flyttade jag från min kära födelsekommun, Olofström. Sedan dess har jag besökt kommunen minst en gång varje år, så även i sommar.
Publicerad 18 juli 2018
Detta är en insändare i Sydöstran. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Den 4 juli var jag på turistbyrån i Olofström för att söka information om aktuella aktiviteter. Det gav ingen positiv behållning då den var obemannad. Ute på gatan träffade jag flera personer som berättade att den ofta är stängd.

Även i fjol möttes jag av samma dåliga service. Det var under Nässelfrossan. Då fick jag till min glädje se att en av programpunkterna var en föreläsning om Harry Martinsson. Biljetter skulle beställas hos turistbyrån. Min svåger ville följa med. Vid samtal med turistbyrån fick jag besked att det fanns endast en biljett kvar och någon ytterligare plats gick inte att ordna.

Annons

Naturligtvis åkte jag dit men min svåger fick avstå.

När föreläsningen började var en tredjedel av stolarna tomma. Hur många fler gick miste om den intressanta föreläsningen på grund av turistbyråns felaktiga information?

Den låga servicenivån är en skam mot turister och kommuninvånare. Men också mot föreningar och privata aktörer som ordnar olika aktiviteter i kommunen.

Nog är det så att även för Olofströms kommun har turismen en positiv betydelse. Vill kommunen välkomna turister så krävs en rejäl skärpning.

Sven-Åke Gillberg, Norrköping

Annons
Annons
Annons
Annons