Piratpartiet överdriver om upphovsrätten

Insändare Artikeln publicerades
Jättar som exempelvis Facebook ska ta ansvar för sitt innehåll precis som alla andra, skriver Karsten Dyhrberg Nielsen.
Foto: Roger Carlsson
Jättar som exempelvis Facebook ska ta ansvar för sitt innehåll precis som alla andra, skriver Karsten Dyhrberg Nielsen.

EU har sedan många år arbetat med att modernisera upphovsrätten så den blir bättre anpassad till dagens samhälle. Piratpartiets toppnamn Mattias Bjärnemalm är emot moderniseringen och menar (Sydöstran 21/4) att FN varnade för konsekvenserna. Detta stämmer inte.

Direktivet innebär framsteg på en låg rad områden: förbättrad möjlighet till distansundervisning, enkla licenser för skolor och bibliotek tryggas, ökad transparens för kulturskapare med mera. Det som fått mest uppmärksamhet är EU-kommissionens ambition att se till så att amerikanska nätjättar som Youtube och Facebook tar ansvar för innehållet, precis som alla andra. Det handlar om att uppdatera 20 år gammal lagstiftning som några av världens mäktigaste företag har kunnat gömma sig bakom för att undvika att betala skäligt till svenska kulturskapare, trots att de tjänar mycket pengar på deras material. Det skapar dessutom ett snett konkurrensläge när andra aktörer som till exempel Spotify eller Hallands konstmuseum behöver betala, medan de stora plattformarna kan slippa undan.

Tyvärr sprids det mycket överdrifter och direkta felaktigheter om direktivet. Piratpartisten Bjärnemalm sprider tyvärr vidare en sådan felaktighet i sin text: FN har inte tagit ställning emot direktivet eller varnat för några konsekvenser. Vad piratpartisten Bjärnemalm syftar på är antagligen den av FN utsedde ”särskilda rapportören” i yttrandefrihetsfrågor David Kaye, aktiv vid University of California, som gjort sig känd för att motsätta sig ett ökat ansvar för nätjättarna generellt. Det är alltså viktigt att ha klart att det visserligen står Kaye fritt att göra kritiska uttalanden om direktivet, men han är inte synonym med FN. I sammanhanget är det viktigt lyfta fram att direktivet stöttades tydligt av högsta chefen för UNESCO som är FN:s organisation för utbildning, vetenskap och kultur.

En annan myt som odlas är att direktivet blivit verklighet uteslutande tack vare rättighetshavarnas branschorganisationer. Det är EU-kommissionen som lagt fram lagförslaget och i parlamentet har frågan drivits av en tysk konservativ politiker. Självklart har företrädare för både rättighetshavare och plattformar varit delaktiga i samtalet. Det kommer de även att vara under den nationella implementeringsprocessen och i Kommissionens ”stakeholderdialoger”. På så vis garanteras att syftet med direktivet får genomslag i praktiken på bästa möjliga sätt.

Direktivet har ett brett stöd inom kulturella och kreativa sektorn. I Sverige har över 20 kulturskaparorganisationer startat ett upprop till stöd för moderniseringen. Bland de politiska förespråkarna hittar vi bland annat Merkel och Macron. Det här är en viktig lagstiftning med brett stöd som moderniserar upphovsrätten i Europa, inget annat.

Karsten Dyhrberg Nielsen

Vd Stim

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Sydöstran och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.