PISA - inget skäl att slå sig till ro
En närmare analys av resultaten skulle ge vid handen att mindre resursstarka elever och skolor fortsätter att halka efter, medan mer gynnade skolor och elever redovisar de förbättrade resultaten. De är i praktiken dels ett resultat av segregationen, men dels ett resultat av den betygsinflation som uppstått i den marknadsstyrda skolan.
Vi ska komma ihåg att lärares och elevers prestationer har varit goda över tid. De varierar inte med PISA-resultaten utan mer med de förutsättningar, som skolan erbjuder. Vi ska också komma ihåg att svensk skola och svenska elever har kvalitéer, som inte kommer i dagen vid den här typen av jämförelser med till exempel asiatiska nationer.
Likväl finns inget fog för att slå sig till ro utifrån PISA-resultaten, men starka skäl för att ta krafttag för en bättre skolutveckling. Därför är det mycket oroväckande när utbildningsminister Anna Ekström (S) uttrycker glädje över de nya PISA-resultaten. Antingen hennes eufori beror på bristande insikter eller är en anpassning till regeringens stödpartier, så är den till men för svensk skola och hämmande inför det arbete som måste göras för att framdeles säkerställa likvärdighet och kunskapsutveckling för alla. Ett arbete som också är nödvändigt för att komma till rätta med utanförskapets effekter i vårt samhälle.
Inge Johansson
Kallinge