Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Snabba raka och säkra cykelvägar

Läser om de vällovliga satsningar för att fler ska välja cykeln före bilen i Karlskrona. Det är bra punkter som lyfter cyklandet, frågan är om det räcker. En reflektion är att vi har givit bilen ett mycket stort företräde.
Publicerad 21 juli 2019
Detta är en insändare i Sydöstran. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Kollektivtrafik och cyklar borde ha företräde i planeringen av framtidens transporter, skriver Peter Christensen.
Kollektivtrafik och cyklar borde ha företräde i planeringen av framtidens transporter, skriver Peter Christensen.Foto: Janerik Henriksson / TT

Med en motorväg ända in i centrum för bilar, samtidigt hänvisar vi cyklister och kollektivtrafik till den gamla infartsleden eller för cyklister andra krokiga alternativ. Egentligen borde det vara tvärt om. Kollektivtrafik och cyklar borde lyftas upp på så vis att det är utifrån dessa trafikslag som vi planerar framtidens transporter. Det är i praktiken svårt men samtidigt men nödvändigt om vi vill lyfta fram dessa miljövänligare alternativ. Vi gör ett val, när vi väljer transportmedel, det ska vara smidigt, snabbt, enkelt och säkert. Idag fördel bilen.

Karlskrona kan bli en cykelstad som Köpenhamn, vi kan om vi vill, men det kräver lite större satsningar. Här vill jag särskilt lyfta fram sträckan Lindesnäs och Trossö. En sträcka som för cyklister inte är optimal. Beroende på alternativt vägval som cyklisten väljer, finns det lömska utfarter, folksamlingar vid busshållplatser, fotgängare, skarpa svängar, men även parkerade bilar och arbetsfordon.

Annons

Det planeras och byggs allt fler supercykelvägar i Sverige. Andra länder har kommit längre, som ex Nederländerna där de kallas "fietssnelwegen", och Danmark "cykelsuperstier".

Rent konkret, nu när man avser att förändra den södra delen av infartsleden och samtidigt har behov av att förbättra andra delar av leden, är det ett perfekt läge att även ta ett helhetsgrepp kring cykelvägsfrågan. En snabb, säker, rak supercykelväg mellan Lindesnäs och Trossö är en offensiv miljömässig framtidssatsning, när fler väljer cykeln till och från skola eller jobbet eller annat ärende på Trossö.

Peter Christensen (L)

Nättraby

Annons
Annons
Annons
Annons