Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Vi behöver minska utsläppen rejält

Ledarskribenten Robert Sundberg frågar i Sydöstran varför Miljöpartiet driver på för ökade miljö- och klimatåtgärder. Han funderar om det är valtaktik och också om Miljöpartiet blir svårare att samarbeta med efter valet på grund av de långtgående åtgärder som föreslås.
Publicerad 25 februari 2018
Detta är en insändare i Sydöstran. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Bilavgaser en kall vintermorgon. Foto: Berit Roald / NTB scanpix / TT
Bilavgaser en kall vintermorgon. Foto: Berit Roald / NTB scanpix / TT

Svaret är enkelt och är grundat i naturvetenskap: vi behöver minska utsläppen rejält och för det krävs reella åtgärder. Våra utsläpp är på alldeles för höga nivåer och enbart teknisk utveckling räcker inte till för att möta hotet.

Vi tror också att faktabaserad politik som är grundad i vetenskap är enkel att samarbeta med efter valet. Är då Miljöpartiet ett helt nischat parti gentemot klimatet? Nej vågar jag säga. Många av de åtgärderna som föreslås i Miljöpartiets Klimatfärdplan handlar om att ställa om till näringsliv och ett hållbart företagande.

Annons

Framförallt biodrivmedelsproduktion på landsbygden behöver stimuleras, då vi vill ha en hög svensk produktion av biodrivmedel. Här finns långsiktiga jobb för människor som vill bo i hela Sverige. Det är direkt felaktigt att påstå att t.ex. en dieseldriven motorsåg inte kan användas längre än till 2030 med Miljöpartiet vid styret. Idag finns en reduktionsplikt - att bensin och diesel ska ha en viss inblandning av biodrivmedel - som MIljöpartiet har varit med och infört i regeringen.

Miljöpartiets förslag till 2030 innebär att successivt öka inblandningen av biodrivmedel tills det består av 100 % förnybart år 2030. Det innebär alltså att de maskiner som drivs av bensin och diesel idag kommer att kunna användas även efter 2030. Utländska turister är fortsatt välkomna och de som vill använda förbränningsmotorer kommer alltså kunna fortsätta att göra det.

Debattören PM Nilsson har sammanställt en del av de länder som aviserat förbud from 2030 för bensin och diesel. Några som nämns är Norge, Indien, Storbritannien, Nederländerna och Frankrike. Det är alltså inte ett utopiskt förslag, men det kräver många åtgärder för att fungera.

Miljöpartiet har 141 till, och vi kommer att fortsätta utveckla fler framöver. Oavsett om det idag är förenligt med EU:s regler gällande ett förbud för försäljning av fossila drivmedel så går det att ändra genom politik. Och det är flera EU-länder som är med oss.

Olle Hilborn (MP), Språkrör Karlskrona, Riksdagskandidat

Annons
Annons
Annons
Annons