Politiker: ”Vi har fullt förtroende för stadsarkitekten”

Insändare Artikeln publicerades
Stadsarkitekt Hans Juhlin backas upp av tre tunga politiker i miljö- och samhällsbyggnadsnämnden efter Peter Öjerskogs angrepp.
Foto: Mattias Mattisson
Stadsarkitekt Hans Juhlin backas upp av tre tunga politiker i miljö- och samhällsbyggnadsnämnden efter Peter Öjerskogs angrepp.

Svar på Peter Öjerskogs insändare ”Stadsarkitekten ödelägger Karlskrona”.

Till att börja med är vi väldigt stolta över att vi som en av tre kommuner blivit nominerade till årets stadskärna 2019. Det är byggt på ett mycket bra, långsiktigt och helt frivilligt samarbete mellan fastighetsägare, handel och kommun.

Det är felaktigt och rent ut sagt oförskämt att anklaga vår stadsarkitekt för att ödelägga Karlskrona. Vi har fullt förtroende för Hans Juhlin och medarbetarna på den förvaltning han leder kring i deras arbete för att utveckla vår stad och vår kommun.

Tillsammans kan vi växla upp våra resurser och skapa mervärden för alla inblandade parter, för Karlskronaborna och för våra besökare. Ett sådant samarbete är en förutsättning för att överhuvudtaget kunna vara aktuell för att bli årets stadskärna. Jag vill också passa på och tacka alla andra som varit med och jobbat så hårt för att vi skulle bli nominerade.

Det är felaktigt och rent ut sagt oförskämt att anklaga vår stadsarkitekt för att ödelägga Karlskrona. Vi har fullt förtroende för Hans Juhlin och medarbetarna på den förvaltning han leder kring i deras arbete för att utveckla vår stad och vår kommun.

Varken Hans eller någon annan företrädare för kommunen har heller talat om att hela Trossö ska göras bilfritt. Det vi lyfter är samma framgångsrecept som många andra levande stadskärnor anammat, att i delar av staden prioriteras gående och mötesplatser för människor. Det här rekommenderade även Gehl arkitekter när de för flera år sedan tittade närmare på Karlskrona.

Vi har begränsat med utrymme i centrala Karlskrona. Bilar behöver inte stå parkerade i de allra mest attraktiva lägena. Det är bättre att använda parkeringshus i stället och låta aktiviteter och människor använda t.ex.våra attraktiva kajytor.

Genom att erbjuda bra kollektivtrafik såväl till lands som till sjöss och genom bra möjligheter att cykla och gå, så blir Trossö tillgängligt även för den som absolut behöver använda bilen. Samtidigt gör vi något bra för att lösa de så viktiga miljö- och klimatutmaningarna.

Nuvarande parkeringsstrategi har utvecklats i samråd med fastighetsägare och handel men vi har också sagt att vi är beredda att göra en översyn av den för att hitta förbättringar. Snart har vi också ett nytt parkeringsledningssystem på plats som visar var det finns lediga parkeringar för den som väljer att besöka Karlskrona med bilen. På sätt blir vår stadskärna än attraktivare att besöka framöver.

Magnus Larsson (C)

Ordförande, Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden

Karlskrona

Susanne Johansson (S)

1:e vice ordförande, Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden

Karlskrona

Stefan Lundin (L)

Ledamot, Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden

Karlskrona

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Sydöstran och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.