Barn lär med påkopplade sinnen
Pedagogerna har lagt sig en en ring, slutit ögonen och tar in information, genom hörsel, smak och känsel. Det är pedagogerna Fia Johansson, Norrevångs förskola, Gunilla Karlsson, Tuvans förskola och Malin Gårdesten, Jössastigens förskola som har skapat ett drama genom Sveriges årstider med alla sinnen påkopplade.
Snön faller och is hamnar på pedagogernas tungor. Skratt fyller rummet.
– Genom dramat får vi in alla sinnen, ordförståelse och intresse för naturkunskap, säger Fia Johansson.
30 förskollärare har drillats i drama hos Teatersmedjan, en utbildning som Karlshamns kommun bjudit in till. Skaparandan ska pedagogerna ta med sig ut och sprida i förskoleverksamheten.
– Vi har jobbat med hur man kan anpassa teater och drama till att lyfta upp olika teman. Som pedagog behöver man träffa andra pedagoger för att bolla tankar, idéer och problem, säger Sofia Prytz, teaterpedagog på teatersmedjan som håller i kursen.
”Ni befinner er på stranden, havet kluckar, det kommer en bris. Känn stenarna”.
Vattenstänk fuktar ansiktena, det är sommar.
– Alla pedagoger borde få samma möjlighet, drama lyfter fram de som inte vågar ta plats, säger Gunilla Karlsson.
Kursens syfte?
– Genom drama får man in lärandet på ett lekfullt sätt, det är så du når barnen, säger Malin Gårdesten.
Ett löv faller ner på deltagarnas magar. Det luktar höst.