De laddar för folkfest med mässa på vattnet
Karin Olsson har lång erfarenhet av båtbranschen med företaget Marinkompaniet och det var hon som kläckte idén till mässan. Hon kunde konstatera att besökarna inte strömmade till inomhusmässorna i samma utsträckning längre. Trenden går istället mot flytande båtmässor där båtarna visas i sitt rätta element.
– Det finns en mässa i Göteborg och en i Stockholm och besöksantalet har ökat varje år.
Hon kunde se att det inte fanns något motsvarande i södra Sverige och att Karlshamn har en perfekt position.
– Vi riktar oss upp till Småland, Halland, Skåne och Själland, inom ett område där det tar två timmar att ta sig hit med bil.
Arbetet med att ragga utställare är i full gång och totalt ska det bli omkring 100 båtar som ställs ut. Dessutom blir det utställare på land samt mat och musikunderhållning. Flytbryggor kommer också att läggas ut så att besökarna kan passera över Väggaviken och ta sig runt mässområdet på ett smidigt sätt.
– Det ska vara en upplevelse för hela familjen och ska vara lite folkfest över det hela, säger Karin Olsson.
För att ro visionen i land har Karin Olsson tagit hjälp av två meriterade herrar. Conny Nilsson, tidigare festivalamiral samt Pelle Svensson som har goda försänkningar i branschen efter sin tid som marknadschef inom båttillverkaren Ryds.
Pelle Svensson vittnar om ett stort intresse vid de kontakter han har med branschfolk.
– Det kommer in förfrågningar på mejlen varje dag.
Kommunen har ställt sig positiv till arrangemanget och Conny Nilsson konstaterar att det är en tilldragelse som verkligen sätter Karlshamn på kartan.
Man räknar med att båtintresserade från hela södra Sverige samt Danmark kommer att strömma till Väggahamnen och totalt kan det handla om 30 000 besökare.
Lokalt deltar Marinkompaniet och MMG Marine som i likhet med de andra utställarna får hyra platser. När det gäller den typ av båtar som kommer att ställas ut tror Pelle Svensson inte att man ska räkna med de vräkigaste modellerna.
– Det blir det som är aktuellt på marknaden. Det går mer mot dagsutflyktsbåtar, så det blir inga sexmiljonersbåtar. Kanske det kommer att finnas någon drömbåt.