Gör anmälan efter att ha fått skevt bord

Karlshamn Artikeln publicerades
ARN ska nu titta på ärendet.
Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT
ARN ska nu titta på ärendet.

När mannen fick den matgrupp han beställt var bordet repigt och skevt. Stolsbenen var dessutom i en annan färg än de skulle vara. Nu har kunden vänt sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Mannen fick tidigare i år syn på en annons via en bild på Instagram. Han vände sig till företagets kundtjänst, som finns i Östergötland, och gjorde en beställning.

När matgruppen sedan dök upp visade det sig att bordet var repigt och dessutom skevt. I samband med beställningen hade mannen försäkrat sig om att stolsbenen skulle vara i samma färg som bordet, men det visade sig att benen var mörkbruna istället för svarta.

Från företagets sida har man hävdat att man gjort klart för kunden att det rörde sig om ett demonstrationsexemplar och att öppet köp inte gäller. Mannen skriver i sin anmälan till ARN att det aldrig nämndes något om det i samband med beställningen. Han har dessutom varit i kontakt med Konsumentverket som säger att han har rätt till reklamation även om det inte var fråga om något öppet kö.

Mannen vill nu ha hjälp av ARN med att häva köpet eller att få ett rimligt prisavdrag.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Sydöstran och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.