Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Kliv mot en bättre handel

Svensk Handel har tagit fram en handbok med tips för den fysiska handeln. Mera har kollat om Karlshamns kommun följer råden.
Karlshamn • Publicerad 1 november 2018
Mathias Wijk, näringslivschef i Karlshamn.
Mathias Wijk, näringslivschef i Karlshamn.Foto: Bo Åkesson

Marie Enhörning, näringspolitisk expert på Svensk Handel, berättar att omsättningen i Blekinge är positiv.

– Jag kan tänka mig att många i Blekinge är lojala mot sin egen handel, säger hon.

Annons

Samtidigt berättar Marie Enhörning att e-handelns utveckling går fortare än väntat och därför har Svensk Handel tagit fram en rapport som kan användas som lite av en handbok, med tips på hur kommuner kan arbeta för en välmående handel.

– Tidigare har man kunnat ta handeln lite för givet och lita på att den ser till att vi har livfulla städer, säger hon.

Med den digitala utvecklingen går det inte längre. Handeln kan välja bort kommunerna och välja att endast finnas på nätet. Kommunerna däremot kan inte välja bort handeln.

En viktig del för att behålla handeln är att skapa fler besöksanledningar som arrangemang och aktiviteter i närheten av handeln.

– Vi har ganska mycket arrangemang och event. Vi kan säkert göra mer men totalt sett händer det mycket, säger Mathias Wijk, näringslivschef i Karlshamn.

Det är också bra med närhet till kultur, arbetsplatser, restauranger, kaféer och sporthallar eftersom det bidrar till att det finns människor i rörelse.

Samverkan är också bra, i form av cityorganisationer. Dessutom bör det finnas en dialog mellan kommunen, fastighetsägare och handeln.

– Kommunen behöver han ett handelsperspektiv, säger Marie Enhörning.

Wijk berättar att Karlshamn precis har gjort en handelsutredning och tittat på vad som är bra och vad som kan förbättras. Den har genererat i konkreta åtgärder och tankar att arbeta vidare med. Dessutom har grupper med butiksinnehavare, fastighetsägare och representanter från kommunen bildats för att fortsätta diskutera förbättringar.

– Vi har fått bra gensvar från fastighetsägare. De tar till sig och lyssnar. Handeln är lite svårare men cityföreningen är med i arbetet.

Annons

– Det samspelet vi har nu har nog inte funnits tidigare på samma sätt, säger han.

Det fortsatta arbetet kan handla om etableringar, omgestaltning av gator och att eventuellt flytta butiker som kanske inte passar på sin nuvarande plats.

Tillgänglighet är en annan punkt som påverkar handeln. Det kan till exempel handla om parkeringsfrågor och kommunens avgiftssystem. Marie Enhörning tycker att det är bra med en lägre kostnad per timme eller att kunderna betalar när de checkar ut så att de inte har någon tid att passa.

Mathias Wijk upplever inte att parkeringsfrågan är något större problem i Karlshamn. I hamnen kan många parkera gratis och på torget finns flera platser. Han tycker inte heller att kommunen är en av de dyraste att parkera i även om de tar en avgift.

Fastighetsägarna spelar en stor roll för handeln. Eftersom handlarna kan välja bort en fysisk butik om hyran är för hög, kontraktet på för lång tid eller fastighetsägaren inte tillräckligt flexibel när det gäller utformningen av lokalen.

– Många kontrakt har lång tid i dag men det är svårt för handeln med tanke på att de inte vet om de finns kvar om fem år, ger hon som ett exempel.

I Karlshamn tycker Mathias Wijk att fastighetsägarna är flexibla.

– Vi har ett antal större fastighetsägare i centrala Karlshamn och jag tycker att de är väldigt tillmötesgående. De försöker lösa saker och ting.

Stina PetterssonSkicka e-post
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons