Kvinna fick rätt mot bilförsäljare

Karlshamn Artikeln publicerades
Kvinnan köpte en begagnad Citroën C3 som visade sig ha flera fel. Nu anser ARN att företaget som sålde bilen ska betala reparationskostanden av AC:n. Bilen på bilden är inte den som nämns i texten.
Foto:TT
Kvinnan köpte en begagnad Citroën C3 som visade sig ha flera fel. Nu anser ARN att företaget som sålde bilen ska betala reparationskostanden av AC:n. Bilen på bilden är inte den som nämns i texten.

Det blev mycket krångel för en kvinna efter att hon köpt en begagnad bil. Nu rekommenderar Allmänna reklamationsnämnden företaget som sålde bilen att åtgärda ett av felen.

Kvinnan köpte bilen, en Citroën C3 av årsmodell 2004, för 21 000 kronor förra året. Men det blev långt ifrån ett problemfritt ägande. Enligt en anmälan kvinnan gjort till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) uppstod flera problem kort efter köpet.

Efter en besiktning startade inte bilen, eftersom batteriet var dåligt. Det framkom också enligt kvinnan att kamremmen inte var bytt, trots att säljaren sa att arbetet hade utförts innan bilen såldes. Efter en tids diskussion byttes remmen och arbetskostnaden delades av de båda parterna.

När det blev sommar och varmt upptäcktes ett nytt fel. AC:n fungerade inte och då hittades ett alvarligt fel.

Företaget som sålde bilen säger att både batteri och AC fungerade felfritt då bilen levererades. Någon ersättning förutom kamremmen anser de inte är motiverat.

ARN gör en annan bedömning. Ett fel som uppstår inom sex månader från köpet anses ha funnits där även före köpet. Någon utredning som pekar på något annat finns det inte. Kvinnan ville helt häva köpet, men ARN anser inte att felet är så allvarligt att det är rimligt. I stället rekommenderar nämnden företaget att reparera felet på AC:n utan kostad för kunden.