Marinabygget på Stärnö kan ta fart

Karlshamn Artikeln publicerades
Skiss över hur Stärnö Marina kan komma att se ut om några år.
Foto: Karlshamns kommun
Skiss över hur Stärnö Marina kan komma att se ut om några år.

Tre miljoner kronor avsätts till att riva fastigheterna vid stenbrottet på Stärnö. Moderaterna ville vila på hanen men kommunfullmäktige sa ja.

Nu står det klart att kommunen ska avsätta tre miljoner kronor till att riva de byggnader som står på täktområdet i Stärnö Marina. Det klubbades igenom på måndagens fullmäktige, dock inte med moderaternas samtycke, som yrkade på avslag.

– Det finns oerhört många frågetecken i det här ärendet, inte minst vad gäller saneringskostnaderna, säger oppositionsrådet, Magnus Gärdebring (M) och fortsätter:

– Vila på hanen, vi säger inte att det är fel att riva byggnaderna, det kan bli rätt, men vi vill ha alla korten på bordet.

– Saneringskostnader är stora, det har att göra med gamla försyndelser. Bedömningar vi har är väldigt grova, det handlar om 15 till 40 miljoner. Vad den verkliga kostnaden hamnar på vet vi inte förrän vi har påbörjat saneringsarbetet, säger Per-Ola Mattsson.

– Vi kan inte se hur rivningen av byggnaderna skyndar på saneringen, säger oppositionsrådet, Magnus Gärdebring (M) som anser att koalitionen bedrivit popkornpolitik under några år.

– Vi vet hur förutsättningarna ser ut, vi vill komma igång, svarade kommunalrådet, Per-Ola Mattson (S).

Under 2018 kommer NCC att lämna området och i avtalet mellan kommunen och NCC står det att Karlshamns kommun ska stå för rivningen av byggnaderna som NCC nyttjat under tiden då det brutits diabas.

I området har det tidigare även funnits ett asfaltsverk och i timmerterminalen har det skett impregnering av trävaror. Provtagningar har visat att det finns metaller och PAH:er i markerna som kan vara cancerframkallande. En sanering krävs.

– Alternativet är att stängsla in området och låta det stå som ett monument över stenbrytningstiden. Det vill vi inte, säger Per-Ola Mattsson.

För att få till Stärnö Marina ska byggnaderna rivas, saneringen ska ske, det ska anläggas vägar, byggas broar, sprängas ett hål och avlopp och el ska på plats.

– Allt som allt kommer det att kosta runt 150 till 200 miljoner kronor, säger Per-Ola Mattsson.

När står det klart?

– Det är svårt att säga, det kommer att ta minst fyra till fem år. Allt behöver inte göras på en gång, båtplatser kan man exempelvis anlägga efterhand, säger Per-Ola Mattsson.