Nya färjan till Litauen...
– Vi tror på hamnen i Karlshamn, säger Nikolaj Kock på rederiet.
Flytten av färjan M/V Siauliai från Åhus förklaras med att det är mer ekonomiskt att samla sina krafter till en hamn. Samtidigt passar Nikolaj Kock på att ösa beröm över Karlshamns hamn.
– De är flexibla och har en mycket bra organisation här. Trots att det är en liten hamn klarar de av stora volymer.
Med den nya linjen uppgår nu antalet avgångar till Baltikum till åtta per vecka.
Det är inte bara godsfrakten som gått bra, även persontrafiken slår alla rekord.
– Vi har mer eller mindre fullbokad hela sommaren, säger en nöjd Nikolaj Kock.
Det har varit en segsliten kamp mellan Karlshamn och Åhus om denna linje till Klaipéda. Redan tidigare har kommunalrådet i Kristianstad och Åhus hamnchef besökt Litauen för att diskutera förbindelserna.
Då var det den statliga Lisco Line som körde. De blev sedermera uppköpta av just DFDS Tor Line, som nu beslutat att flytta den sista av Åhus färjeförbindelse till Karlshamn i stället.
Något som får direktören Björn Nilsson att förtjust gnugga händerna.
– Ja, det här är en trevlig nyhet. Vi försöker ju att tillmötesgå våra kunder så mycket som möjligt.
Nu närmast ska en till- och ombyggnad av passagerarhallen göras. Detta för att möta Schengens regler om hur gränsstationen ska se ut.
Överst på önskelistan står förövrigt en ny ro-ro läge. Hamnen letar efter en finansiering till utökningen, men än så länge ligger det bara på planeringsstadiet.
I Åhus hotas nu personal om uppsägningar, men än så länge behövs inga nyanställningar i Karlshamns hamn, men rederiet säger sig behöva utöka sin kontorspersonal med minst en till.