Världsunik webbhajk växer

Karlshamn Artikeln publicerades

Somliga kallar det en blandning av Woodstock och Almedalen.

Sant är i alla fall att rekordstora Sweden Social Web Camp är världsunik.

Och den blev inte alls som arrangörerna Tomas Wennström och Kristin Heinonen tänkt sig.

– När vi kom på idén föreställde vi oss att vi skulle sitta några stycken på en kobbe och dricka öl och snacka lite social media, minns Wennström från Malmö.

Fyra år senare kommer närmare 500 personer från hela Sverige och lite till till skärgårdsidyllen via specialchartrat 60-talståg, mäktiga skutor och för all del bil. Någon halvkilometer fiberkabel är utdragen i närheten av tält och stugor. ”Okonferenser” sänds live på nätet och omvärlden har onekligen fått upp ögonen för Tjärö.

– Folk som mötts på nätet via Facebook, Twitter och annat vill ännu hellre ses i verkliga livet, byta kunskap, umgås och förstås knyta nya kontakter. Här föds diskussioner som sedermera blir stora ämnen i medier, företag startas och kunder hittas.

På bergknallar, i stortält och lummiga grönområden pratas sociala medier ganska spontant ur alla dess tänkbara vinklar. Hur bra är Wikipedia som källa egentligen? Hur hanterar de som jobbar i kreativa näringar avtal för bilder och annat material? Hur byggs framtidens kommunala webbplats?

Just det senare var något som Karlshamns kommuns nya kommunikationschef Anna Lindblad var nyfiken på.

– Vi håller ju på att utveckla en ny webbplats som ska kännas lite modernare och i ett nästa steg göra oss tillgängligare via sociala medier. Så vi vill höra vad man pratar om, säger Lindblad.

Även för Google är det premiär i en sällsynt sponsorinsats – som förstås kombineras med marknadsföring.

– Vi vill vara nära användarna och lyssna på Tjärös ”superusers”, säger företagets nordiska kommunikationschef, Emma Stjärnlöf.

– Dessutom finns ju ingen motsvarighet till det här i världen!

Tusentals tweets och blogginlägg lämnar Tjärö under dagen. När kvällen närmar sig hörs deltagarna sjunga Kvinnaböske- och Gärdestad-pastischer som ”Får man ta Iphonen med sig in i himlen” och ”Jag vill ha en egen group-on”.

Nördstämpeln är viktig att vårda.