Vill lyfta fram viktiga företag

Karlshamn Artikeln publicerades
Näringslivsenheten i Karlshamn; Marianne Westerberg, Annica Hammar, Mathias Wijk, Mikael Persson och Theresia Bergdahl ser fram emot nomineringarna till Made in Karlshamn.
Foto: Annette Sandberg
Näringslivsenheten i Karlshamn; Marianne Westerberg, Annica Hammar, Mathias Wijk, Mikael Persson och Theresia Bergdahl ser fram emot nomineringarna till Made in Karlshamn.

Kommunen vill lyfta fram företag som ser till att pengar utanför regionen landar i kommunen. Det gör man genom det nya priset Made in Karlshamn.

Genom att instifta priset vill Karlshamns kommun lyfta fram företag som ingår i det man benämner som intäktsbasen och som arbetar aktivt för att stärka kommunens varumärke.

Det handlar om företag som säljer sina varor och tjänster på marknader utanför Blekinge. I kategorin ingår bland annat exportföretag och turistanläggningar som lockar besökare bortom Blekinge.

– Den här typen av bolag fyller en särskilt viktig uppgift. De tillför pengar till länet och skapar även intäkter till våra lokala serviceföretag, säger Mathias Wijk som är näringslivschef i Karlshamn.

Priset kommer att delas ut i samband med Guldeken-galan och ingår i klassen Made in Blekinge.

Man kan nominera företag fram till den 20 augusti. Kriterierna som kandidaterna måste uppfylla är:

• Säte i Karlshamn

• Bidrar till att stärka Blekinge/Karlshamns varumärke

• Egen produktion/tjänsteutveckling

• Har en betydande del av sin omsättning utanför regionen