Flera åtgärder efter lönemiss

Karlskrona Artikeln publicerades

Karlskrona kommun har felaktigt betalat ut miljontals kronor i löner till anställda under flera år. Nu har kommunen presenterat sina åtgärder.

Det var SVT Nyheter Blekinge som i fredags avslöjade att Karlskrona kommun betalat ut 1,2 miljoner kronor för mycket i lön till jouranställda mellan januari och november 2016.

Enligt CGI–rapporten som kommunens personalsystemleverantör har gjort finns det stora brister i samverkan mellan HR– och löneavdelningen – något som Sydöstran skrev om i morse.

Personalomsättningen har varit stor på löneavdelningen den senaste tiden och flera personer har enligt uppgifter till Sydöstran varit rejält missnöjda med sin arbetssituation.

Vidare i rapporten står det att anställda på löneavdelningen efterfrågar ett tydligare ledarskap.

En del av åtgärdspaketet efter bristerna i verksamheterna är att nuvarande chef för löneavdelningen får lämna sitt jobb – ett beslut som togs i våras.

– Vi är överens om nya arbetsuppgifter för personen och har kommit långt i processen att hitta en ny chef, sa Per Jonsson, förvaltningschef, under måndagens sammanträde i drift– och serviceförvaltningen.

Enligt ett dokument har den omplacerade chefen visat ett stort missnöje mot HR-avdelningen och beskriver flera inre stridigheter.

I dokumentet skriver chefen att de inte fick något konkret gensvar från HR på flera månader när de gäller de felaktiga utbetalningarna – trots återkommande påstötningar.

Enligt åtgärdspaketet ska samverkan bli bättre.

– Vi har tillsatt en ny styrgrupp med jag som förvaltningschef, HR-chefen, chefen för HR-avdelningen och den nya lönechefen, sa Per Jonsson.

Enligt Per Jonsson har kommunen kontroll på situationen.

– Vi är på banan och har stoppat de felaktiga utbetalningarna, men något hål i systemet kan det fortfarande vara. Vi har fått rapportern från CGI och är nöjda med de interna åtgärderna. Det här ska bli bra, sa Per Jonsson.

Under måndagen hade kommundirektören Carl–Martin Lanér kallat till ett extra möte för att få en samlad bild av situationen.

– Vi har kontroll på läget, säger han.

Carl–Martin Lanér har under två år haft kännedom om problemen inom lönehanteringen.

– Jag har ställt krav på berörd förvaltning och tryckt på att de ska göra åtgärder, säger kommundirektören.

Kände du till de felaktiga utbetalningarna till jouranställda?

– Nej och det tycker jag är fel. Den informationen skulle nå mitt bord.

En rådgivningsrapport som CGI har gjort visar att felet med lönerna funnits i flera år.

– Det är inte fel på själva systemet, utan kedjan mellan de medarbetare som är inblandade i detta, sa Per Jonsson.