Det bortglömda arbetet bakom kulisserna
– Man är här först, man går härifrån sist och man gör mest, sammanfattar Pär Friborg sitt arbete. Han är scenchef och ljudtekniker för Scenteknik Kalmar.
Att arbeta inom scenbranschen är slitigt. Arbetstiderna är obekväma och långa, konserter infaller oftast på helger och arbetsdagar över tio timmar är inte ovanligt.
Pär Friborg tycker inte att det i sig är speciellt konstigt, men däremot vet folk inte alltid vad yrket faktiskt innebär.
– Folk vet inte vad det är man egentligen gör. Vissa tror ju att man träffar artister och har det kul, men det får vi ju aldrig göra, berättar han.
På Hasslöfestivalen har riggningen av scenerna gått smidigt, lugnt och stilla, berättar han. Allt som allt rör det sig om ett team på 20 personer som arbetat med att rigga innan, under och efter helgens Hasslöfestival.
Henrik Johnsson har arbetat som ljustekniker i fem år. Samtidigt som han pratar med Sydöstran går nästa band på scenen och för att höras bättre flyttar han sig en bit bort.
– Man vänjer sig vid ljudvolymen i det här jobbet, ofrivilligt, säger Henrik Johnsson.
Henrik Johnsson tycker att scenarbetare är en arbetsgrupp som hamnat i skymundan, samtidigt som han också menar att det är något alla som arbetar inom yrket är införstådda på.
– Man arbetar inte inom den här branschen för att få uppmärksamhet, säger han.
Å andra sidan är det välkommet med feedback, och inte bara när saker strular.
– Det är ju vi som arbetar bakom scenen som får allt att gå runt, att funka. Samtidigt hör man aldrig något positivt när allt går som det ska, det är ju först när något inte funkar som vi syns, berättar han.