Efter misstaget – nu ska Stena Line betala

Karlskrona
Stena Lines färja i Karlskronas farled. Rederiet har inte betalat fartygsavgift på över sex år till Karlskrona kommun. Nu ska de betala fem miljoner kronor per år till kommunen.
Foto:

Stena Line har inte betalat någon fartygsavgift till Karlskrona kommun på flera år – efter ett misstag från kommunen. Enligt ett nytt avtal ska nu rederiet betala kommunen fem miljoner kronor per år.

I över sex år har Stena Line inte betalat någon fartygsavgift till Karlskrona kommun. Det är en avgift som kommunen kan ta ut för Stena Lines verksamhet i kommunens vatten.

2010 sålde Karlskrona kommun kaj och terminalområde på Verkö till Stena Line som majoritetsägare. Samtidigt bildade kommunen tillsammans med Stena Line bolaget Karlskrona Baltic Port, KBP – där Stena äger 51 procent i bolaget och kommunen 49 procent.

Efter att det nya bolaget bildades slutade Stena Line att betala fartygsavgift – en miss som kommunen erkänt. I mars kommenterade kommundirektören Carl-Martin Lanér missen så här:

– Det var något som man missade att reglera när kommunen och Stena Line bildade ett gemensamt hamnbolag 2010.

Nu är det nya avtalet klart mellan Karlskrona kommun och Stena Line. Enligt avtalet ska rederiet betala fem miljoner kronor varje år till kommunen – en avgift som Stena Line sluppit betala i över sex år.

Avtalet gäller över fem år och trots att det skrevs under den 23 december 2016 gäller det från den 1 januari 2016.

– Vi har förhandlat under året och kom överens att det skulle börja gälla då, säger Monica Strandhag, Trade Manager på Stena Line.

Det handlar inte om någon slags kompensation för att ni inte betalat på sex år?

– Nej, som sagt det är eftersom vi förhandlade under 2016.

Karlskrona kommun håller på att köpa bogserbåten Ted och kritiker har menat att det är en beställning från Stena Line. Hamnchefen Pelle Pettersson har tidigare sagt till Sydöstran att bogserbåten inte har något med Stena Line att göra. Även rederiet är tydlig i den frågan.

– Vi har inte gått in i dessa förhandlingar med ett krav att kommunen ska köpa en bogserbåt. Det finns inget i avtalet om bogsering, säger Monica Strandhag.

Tycker ni att hamnen i Karlskrona borde ha en bogserbåt?

– Ja, det bör finnas. Men det krävs en dragkraft på över 30 ton för att hantera våra färjor.

Bogserbåten Ted som kommunen vill köpa har dragkraften 15 ton.

Hur gör ni i dag om situationen uppstår?

– Då för vi en dialog med de leverantörer som kan tillhandahålla en bogserbåt av relevant kapacitet för det aktuella tillfället.

Fakta

Fartygsavgift

I Stena Lines fartygsavgift ska kommunen:

Tillhandahållande av infrastruktur till sjöss och till land, d.v.s farleder vilket innefattar sjömätning och muddring, utprickning och isbrytning, respektive till lands i form av tillfartsvägar till hamnområdet.

Visa mer...