Frimärkets allra trognaste vänner
Ingeman Jönsson försöker inte skylla på vädret när han blickar ut över Militärhemmets stora sal, och de bord och attraktioner som ingår i Karlskrona Filatelistklubbs traditionella Vårmässan.
Fortfarande är antalet inbjudna säljare fler än de besökare som ännu hittat hit.
– Fast det mesta sker på nätet numera, även för oss som fortfarande kallar oss entusiaster.
Klubben som han leder bildades 1924, och är för närvarade nere i 120 medlemmar, varav cirka 40 i ungdomssektionen.
– Vi har haft bättre dagar, påpekar en hela tiden galghumoristisk ordförande, med täta leenden.
– Medelåldern i klubben är just nu 77,6 år...
Men dessa är å andra sidan desto mer engagerade, och mässans stora höjdpunkt är en auktion, med flera möjligheter till fynd, även om auktionslistan, på drygt 300 utrop, också legat ute på nätet, och det redan också lagts bud ”utifrån”.
– De flesta samlar svenskt, och det ges fortfarande ut ett stort antal svenska frimärken varje år, trots att allt mer av vårt kommunicerande numera ju sker digitalt. Men å andra sidan blir valörerna på de nya märkena allt högre, och få nya märken håller numera heller värdena. I stort sett är det bara de gamla kvalitetsobjekten som betingar någonting i dag, i övrigt ser vi att de frimärken som förr gick för kanske 70 procent av katalogvärdena numera gör det för kanske 20-25. Så det har hänt mycket.
De nya, unga samlare som emellanåt tillstöter samlar ofta på motivmärken utifrån sina övriga intressen; t ex frimärken med hästar, eller blommor eller fotbollsspelare.
Även vykort säljs och byts på Vårmässan. De flesta går fortfarande efter frimärken och stämplar på baksidan, men för allt fler blir framsidan viktigare, och tydligt nischad. – Många samlar på vykort på t ex kyrkor, eller kanske specifikt från Nättraby, eller Lyckeby, berättar Ingeman Jönsson.
En av dem som ännu drar ned medelåldern i Karlskrona Filatelistklubb.