Hockeyölens framtid är hotad

Blekinge Artikeln publicerades
Det är den här logotypen som Systembolaget vill att Brygghus 19 ska ta bort från etiketten till sitt "Trossöl".
Foto:

Brygghus 19:s Trossöl riskerar nu att kastas ut ur Systembolagets sortiment. Orsaken är den lilla KHK-logga som finns på etiketten. Ingen koppling mellan sport och alkohol får förekomma, bannar Systembolaget.

För närvarande har det lilla mikrobryggeriet i Karlshamn åtta olika öler på Systembolagets hyllor. Just hybriden Trossöl började säljas i fjol, och är resultatet av ett samarbete med Karlskrona Hockeyklubb – som bryggeriet sponsrar med två kronor för varje såld butelj.

Men nu är det samarbetet hotat.

I våras tipsade nämligen en kund Systembolaget om Trossölets etikett, vars ena hörn pryds av Karlskrona HK:s logga.

En tydlig koppling till sport. I strid mot Systembolagets regler, påpekade tipsaren.

Och det tyckte också Systembolaget, efter granskning.

Karlshamnsbryggeriet fick tre månader på sig att ta fram en ny etikett, utan logga. Annars skulle ölet försvinna ur Systembolagets sortiment.

Men nu har Brygghus 19 överklagat beslutet.

– Visst finns en anknytning till sport, i och med att vi sponsrar ett lag med pengar utifrån försäljningen av ölet. Men dels är regelverket otydligt, det står oss veterligen ingenstans att en anknytning är h e l t förbjuden, bara att den b ö r undvikas. Dels finns ju ändå de här banden runt om oss i samhället i dag. Hur många lag har t ex inte alkoholreklam på sina matchtröjor, säger Brygghus 19:s vd Dan-Magnus Svensson till Sydöstran.

– Den lilla loggan på etiketten syns ju f ö knappt heller, påpekar han.

Bryggeriet vill ha frågan ordentligt utredd i Alkoholsortimentnämnden.

– Vi vill veta var gränsen går, säger Dan-Magnus Svensson.

Förlorar man överlever visserligen ändå ölet, men med en ny etikett.

– Vi har tiotusentals "KHK-etiketter" i lager, men då får vi förstås räta in oss i ledet.

Bryggeriet har just nu två nya öler på väg in i Systembolagssortimentet.

– Det här är första gången vi anklagats för "etikettsbrott", säger Dan-Magnus Svensson.

– Vi rättar oss efter Konsumentverkets allmänna råd, och i just det här fallet har vi funnit det nödvändigt med en dialog med bryggaren. Det finns tabun,och de anknytningar som inte får förekomma är trafik, sport, våld, vapen, graviditet, skola och barn, säger Elina Yli-Torvi, kommunikatör på Systembolaget, till Sydöstran.

– Man får t ex inte förledas att tro att öl på något sätt skulle förhöja den fysiska förmågan, vid utövande av sport.

Systembolaget har 22 000 olika produkter i sortimentet. – Vi är hårda på det här, och de flesta vet vad som gäller, säger hon.

– Allt brukar lösa sig efter en dialog...