Högaktuell Höglund i nygammalt ljus
På plats för att inviga den tidigare i dag var konstnärens änka Ingrid, som samtidigt berättade om sin makes oerhörda kreativitet och mångsidighet, men också ”tossigheter”, i positiv bemärkelse.
Allt svårare märkt av följdsjukdomar av sin tidiga diabetes, bland annat med båda benen amputerade, jobbade han ändå in i det sista; de sista tio åren framför allt med glas.
Just nu uppmärksammas han i japansk television.
Erik Höglund växte upp på Väster Udd, och kom redan som 16-åring in på Konstfacks teckningslärarlinje. Hans stora dröm var emellertid att bli cirkusartist, och detta går också som en röd tråd genom stora delar av hans produktion; vare sig det handlar om skisser och målningar, eller om skulpturer. Det är också högst märkbart i den nu pågående utställningen.
”Högis”, som han allmänt kallades av vänner, växlade tidigt in på skulpturlinjen, och det är också skulpturer som kännetecknar det mesta av hans offentliga utsmyckningar; ett 150-tal i Sverige och Tyskland, och ett halvdussin i Karlskrona. Mest känd är väl Fiskargumman på Fisktorget.
Att förfärdigandet av den dröjde förklarade Ingrid Höglund i lördags med att maken fick en massiv hjärnblödning just som han gjutit sin tänkta gumma i gips, och låg medvetslös i tre månader.
På designsidan är det kanske annars mest Erik Höglunds glaspjäser som rönt mest uppmärksamhet, även internationellt. Inte minst hans olika tjurpjäser.
År 2000 köpte en annan Karlskronason, finansmannen Ulf G Lindén, upp den framlidne konstnärens kvarvarande samling, och nio år senare skänkte hans dotter den till Blekinge museum, där nu merparten av den finns och visas på Rosenholm. När den inte, som nu och ”tills vidare”, får en mer framskjutande plats, på huvudmuseet vid Fisktorget.