Vilket hundliv i parken!

Karlskrona ,
Fatime Laith Jawad med hög fart på hinderbanan. – Det var jättekul, berättar hon och lägger till att hon skulle vilja ha en hund.
Foto:
Foto:
Eleverna stod på kö för att hälsa på hundföraren Tello Tuomistos shetland sheephund Freja. Här var det Nina Borgs tur.
Foto:
Valentina Hokic Ragnarsson och Stella Östberg på agilitybarnen i världens fart.
Foto:
Tello Tuomisto, från brukshundsklubben i Karlskrona, berättar för eleverna hur ett första bemötande ska se ut - inga händer uppe på huvudet och låt hunden komma fram.
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:

För ett par veckor sedan kunde Sydöstran berätta om Tullskolans nya satsning med kompis- och stödhunden Hedda.

I samma anda fortsätter skolan med att eleverna får lära sig ansvar och träning av hundar.

Artikeln publicerades 30 augusti 2017.

Nyligen anställdes hunden Hedda och i dag hade Karlskrona Brukshundsklubb en lek- och informationsdag med Tullskolans elever i Tullparken.

Det var ett moment i skolans temavecka om hundar som har inspirerats av kompishunden Hedda som Sydöstran tidigare har skrivit om.

Sju klasser, från förskolan till årskurs 6, fick i olika omgångar lära sig om de små djuren. Först fick eleverna bevittna när riktiga hundförare sprang med sina hundar genom en hinderbana och sedan pröva på själv.

De fick även lära sig ett och annat om ansvar, bemötande, olika hundraser och vad agilityträning är för något.

– Många barn är rädda för hundar, berättar Nancy Anglert, lärare på Tullskolan.

– Så det här handlar om att barnen ska bli mer bekväma med hundar. Lära sig att de är en del av en familj, lära sig om ansvar och vad det kostar att ha hund.

I parken satte hundklubben upp en agilitybana. Det är en hinderbana, med olika moment, som en hund ska klara av på så kort tid som möjligt.

Hinderbanan bestod av 8 hopphinder med 10 till 30 centimeter i höjd, två platser med slalompinnar och två tunnlar.

Både Julian Stenelund och Max Vujović Fransson, årskurs 6, har stenkoll på vad som händer på agilityplanen - de har nämligen hund hemma.

– Ibland får man hjälpa till och gå ut med hunden, berättar Julian.

Julian har en bordercollie, och Max en miniatyrbullterrier.

Deras skolkamrat Baset Waezi berättar att han inte har någon hund, men att han gärna vill ha en.

– De är bra att träna och leka med, säger Baset.

– En hund kan vara bra om man känner sig ensam också, lägger Baset till, och hans skolkamrater instämmer.

Flora Body, årskurs 5, fick testa på att springa med vallhunds- och sällskapsrasen shetland sheepdog på agilitybanen.

– Det var jääättekul. Jag vill helst ha en golden retriever men en mindre hund hade också gått bra, säger Flora.

Två favoriter hos eleverna var border collierna Puck och Li som drog hem rungande applåder när de tog sig som blixtar genom banan. Matte och agilityföraren Marja Anglert sitter med sina hundar och låter barnen komma fram och sitta i ring - lugnt och stilla - och klappa hundarna.

– Jag hade en elev för några år sedan som var jätterädd för hundar, säger Eva Saleskog, lärare för årskurs 5.

– Men jag fick träna med honom att vänja sig vid min hund, och det gick bra till slut.