Jakt på ny kaféentreprenör snart i mål

Karlskrona
Anbudstiden för kaffestugan i Wämöparken i Karlskrona går ut på söndag. ”Det har funnits många intressenter och vi har hittills fått in flera anbud”, säger upphandlingschef Mikael Augustsson.
Foto: Mattias Mattisson
Anbudstiden för kaffestugan i Wämöparken i Karlskrona går ut på söndag. ”Det har funnits många intressenter och vi har hittills fått in flera anbud”, säger upphandlingschef Mikael Augustsson.

Nu på söndag går anbudstiden ut för kaffestugan i Wämöparken. Karlskrona kommun söker efter ett nytt socialt företag som kan driva kaféverksamheten vidare.

– Vi vill få till en levande park, säger upphandlingschef Mikael Augustsson.

I november förra året gick det sociala företag som drivit kaffestugan i Wämöparken i konkurs på egen begäran. Efter konkursen har arbetsmarknadsförvaltningen och parkförvaltningen fört diskussioner om hur verksamheten ska drivas vidare och vad som ska hända med kaffestugan.

Det beslutades att kaffestugan ska fortsätta drivas som ett socialt företag med anställda som står långt från den ordinarie arbetsmarknaden, bland annat på grund av olika funktionshinder.

Sista dag för att inkomma med anbud är nu på söndag, den 17 mars.

– På måndag sker öppning av anbuden och sedan vidtar utvärdering av de olika alternativen innan vi kan fatta beslut och vinnaren offentliggöras. Målet är att allt ska vara klart till början av april, så att den som tar över kan komma igång i god tid innan säsongen börjar på allvar, säger Mikael Augustsson, upphandlingschef på Karlskrona kommun.

Intresset för kaféverksamheten i Wämöparken har varit stort.

– Det har funnits många intressenter och vi har hittills fått in flera anbud. Ett flertal intresserade har hört av sig ända sedan konkursen av det företag som tidigare drev kaffestugan, säger Mikael Augustsson.

Kaffestugan kommer att hyras ut i befintligt skick. Kommunen kommer inte ta ut någon kostnad för själva lokalen, men driftskostnad för sophämtning, el och vatten tillkommer.

I kommunens upphandlingsannons står det att driften av kaffestugan ”bör omfatta någon annan form av verksamhet/komplement under vinterhalvåret”. Detta för att få bärighet i verksamheten.

– Det krävs en ordentlig marknadsplan för att få verksamheten att fungera på bästa sätt. Det är bra att ha flera ben att stå på, konstaterar Mikael Augustsson.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Sydöstran och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.