Lockar drakar med kaffe och strumpor

Karlskrona ,
Eko Kaffe presenteras av Felicia Alamaa, Wilma Algotsson och Ebba Hansson.
Foto: Mattias Mattisson
Eko Kaffe presenteras av Felicia Alamaa, Wilma Algotsson och Ebba Hansson.

Dåliga idéer var det ont om när ett gäng modiga unga företagare vågade sig in i draknästet för att lyfta fram sina planer för ett framgångsrikt företag.

Roliga strumpor i en låda, eller spännande tacokryddor till fredagsmyset? På torsdagen ställde sig UF-företagare från den fristående gymnasieskolan Aspero inför ”drakarna” för att presentera sina affärsidéer.

Drakarna ifråga var varken fjälliga eller eldsprutande, men väl pålästa på det lokala näringslivet. Syftet med Draknästet är att ge eleverna en chans att få bra feedback på sina idéer och en känsla för hur det kan gå till att stå inför en riktig investerare.

– Jag är stolt över våra elever, de har kommit långt på bara ett par månader och har gjort väldigt fina presentationer så här långt. Det är kul att kunna arrangera ett ”draknäste”, det är viktigt att få träffa riktiga företagare och höra deras perspektiv, säger Malin Karlsson, ekonomilärare med ansvar för UF-kurserna på skolan.

Juryn består av Jan Olof Petersson, Magnus Altefur och Max Michelson.
Foto: Mattias Mattisson
Juryn består av Jan Olof Petersson, Magnus Altefur och Max Michelson.

"Drakarna” består av Magnus Altefur, som bland annat driver Datoraffären i Karlskrona, Max Michelson från MaxIT consulting och Jan Olof Petersson, JP Guide & change.

Huvuddrake är Magnus Altefur, som har en gedigen bakgrund som UF-företagare. I potten ligger ett stipendium om 1 000 kronor till det företag som man tycker gör den bästa presentationen.

Först ut att presentera sin idé var Eko Kaffe UF bestående av Ebba Hansson, Wilma Algotsson, Felicia Alamaa och Ebba Andersson, där den senare inte kunde delta under presentationen. Deras produkt tar avstamp i det faktum att svensken är ett av de mest kaffedrickande folken i världen.

De börjar med att lägga upp ett scenario – en grå söndagsmorgon med samma gamla bryggkaffe som alltid. Tråkigt?

– Vi har lösningen, konstaterar trion.

Genom att samarbeta med Henrik Arvidsson från Blekinge kafferosteri i Mörrum har de unga företagarna tagit fram en egen kaffeblandning, som är god, fairtrade och ekologisk.

– Henrik har själv varit på plats där bönorna odlas och kan säkerställa att det går rätt till, säger Wilma Algotsson.

De visar de bruna kaffepåsarna för drakarna. Till jul ska de bytas ut mot röda. Att det handlar om en lyxprodukt står tydligt när priset avslöjas, 95 kronor per paket.

– Vad får er produkt att stå ut från andra dyra kaffesorter som erbjuds? vill Jan Olof Petersson veta.

– Detta är en smak som bara kan köpas av oss, de som har testat tycker mycket om det och har velat få tag i mer, svarar Ebba Hansson.

– Bra! Det borde ni lyfta fram och marknadsföra. Jag skulle vilja se lite mer kaxighet i er presentation.

Överlag är drakarna dock överens om att det är en god idé och att säljprognosen låter vettig.

Jonathan Pålsson , Filip Helmerson, och Hugo Stånggren driver Sox in a box UF.
Foto: Mattias Mattisson
Jonathan Pålsson , Filip Helmerson, och Hugo Stånggren driver Sox in a box UF.

I nästa presentation byts kaffebönor ut mot färgglada sockor tillverkade av bambu. Hugo Stånggren, Jonathan Pålsson och Filip Helmerson berättar om sitt företag, Sox in a box UF. Även här är drakarna överens om att det är en god affärsidé men att det finns förbättringsmöjligheter, främst vad det gäller marknadsföringen.

Efteråt är killarna nöjda.

– Det blev ju lite pirrigt precis när vi skulle gå in och köra presentationen, men jag tycker att det gick bra, säger Filip Helmerson.

Varför valde ni att sälja strumpor i en låda?

– Vi tittade på flera olika alternativ, vi ville ha något som man använder varje dag och som man kan bli glad av. De här strumporna är riktigt sköna och roligare än vanliga bomullssockor, säger Hugo Stånggren.

En klasskamrat går förbi och visar upp en fot försedd med en randig strumpa, försäljningen har gått riktigt bra.

Vad tyckte ni om att presentera er affärsidé på det här sättet?

– Bra, det är bra att få tips från de som redan är företagare och få en känsla för hur det kan var att prata med en investerare.

Draknästet arrangeras av Ung företagsamhet i Blekinge/Bromölla och framöver kommer flera draknästen att arrangeras för elever runt om i länet. Efter Karlskrona följer Olofström (Nordenbergsskolan) och Karlshamn (Vägga gymnasieskola) i slutet av november.

 

Fakta

Draknästet

Draknästet är ett tv-program från Japan, originaltiteln är Money no Tora (ungefär Pengatigrar), på engelska heter programformatet Dragons' Den.

Premissen är att entreprenörer visar upp sina verksamhetsidéer för ”drakarna”, rika investerare och riskkapitalister. Med en tillräckligt bra produkt kan investerarna välja att köpa in sig i företaget i utbyte för en del av vinsten.

Det finns en lång rad lokala versioner av programmet, i Sverige har två säsonger visats.

I Storbritannien har Dragons' Den blivit mycket populärt. Den amerikanska versionen heter Shark tank

Visa mer...
Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Sydöstran och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.