Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Oro efter ändrade hissregler

Rödeby • Publicerad 11 december 2017
Anna-Lisa Rönning tycker att hissen i trappuppgången fungerar väldigt bra, men hon är orolig för den förestående förändringen som innebär att det är hon i stället för kommunen som ska sköta hanteringen av fakturorna.
Anna-Lisa Rönning tycker att hissen i trappuppgången fungerar väldigt bra, men hon är orolig för den förestående förändringen som innebär att det är hon i stället för kommunen som ska sköta hanteringen av fakturorna.Foto: Ola Åkeborn

Tidigare har Karlskrona kommun hanterat faktureringen när det varit problem med Anna-Lisa Rönnings handikapphiss. Från och med årsskiftet måste hon sköta det själv.

– Jag är snart 93 år. Jag vill inte ha det ansvaret, säger hon.

Annons

Sedan elva år tillbaka bor Anna-Lisa Rönning i ett flerbostadshus i Rödeby. Hennes 88-årige granne Hans Samuelsson, som bor i lägenheten bredvid tillsammans med sin fru Ulla, var förste man att flytta in i huset när det byggdes 1964. Båda säger att de trivs väldigt bra och bor gärna kvar, men för att kunna ta sig upp och ner för trapporna fick de för två år sedan en stolhiss installerad genom lagen om bostadsanpassning.

Även om Karlskrona kommun inte står som ägare – det gör de som använder handikapphissarna – har kommunen hjälpt till med att sköta faktureringen när det har uppstått såväl större som mindre problem. Ibland är det ett avancerat tekniskt fel som kommunen kan ge bidrag till, eller så får ägarna själva stå för kostnaden om det till exempel tryckts på nödstopp av misstag.

Men från och med den 1 januari ska hissbolagen inte längre skicka fakturorna direkt till kommunen.

– Det innebär att det i stället är mamma som måste vara en slags administratör och avgöra om det är något tekniskt fel som de kan få bidrag för eller inte. Är det något riktigt allvarligt, till exempel med kretskortet som kan kosta 10 000 kronor, måste hon ligga ute med pengarna, säger hennes dotter Lena Rönning.

Hissen kan användas med hjälp av en nyckel.
Hissen kan användas med hjälp av en nyckel.Foto: Ola Åkeborn

De nya reglerna oroar både Anna-Lisa Rönning och Hans Samuelsson.

– När man blir äldre reagerar man inte på samma vis längre, säger Hans.

Anna-Lisa fyller i:

– Man blir glömsk. Jag vill ha det som det varit förut. Det har fungerat så bra. Man vill ha inte några bekymmer när man blir gammal.

Lena Rönning tycker inte att hanteringen av fakturorna kring hissen är riktigt jämförbart med de vanliga räkningarna som kommer.

– Det är snudd på handläggning med att fylla i blanketter och hantera pengar, säger hon.

”Man vill ha inte några bekymmer när man blir gammal.”
Annons

Birgit Palmgren arbetar på Karlskrona kommun som handläggare för bostadsanpassningsbidrag. Hon säger att anledningen till förändringen är att kommunen har varit för generös med att hjälpa till genom avtal med reparatörerna.

– Jag har förståelse för att en del blir oroliga. Men vi behöver få in en ansökan först för att det ska bli mer riktigt enligt den lagstiftning som finns, så att det finns ett juridiskt underlag för att betala ut pengar.

Hon säger att det finns 100–120 hissar i Karlskrona kommun som är berättigade till bidrag, och de som använder hissarna är allt från barn till äldre.

– Bara för att man är gammal är det ingen ursäkt för att kommunen ska ta hand om privata fakturor. Vi har fått två samtal från personer är oroliga, men det är ändå tillräckligt många och vi ska försöka bemöta detta på bästa sätt.

Matilda OhlssonSkicka e-post
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons