Robot ska ta kommunala e-tjänster vidare
Redan i dag ligger Karlskrona kommun långt framme vad gäller utbudet av e-tjänster. Vi digitaliseras snabbt, och de som numera letar fram ett nummer för ett samtal med t ex en handläggare i ett biståndsärende över telefon blir allt färre.
– Men i dag sitter ändå en administratör på vår sida e-tjänsten, och fyller i alla formulär för ett senare och som oftast också rent rutinmässigt beslut, och det är där vi ser möjligheterna och även nödvändigheten av en automatisering, säger Maria Persson, chef på arbetsmarknadsförvaltningen i Karlskrona, till Sydöstran.
Med start senare i sommar ska nu en rad mindre komplicerade, men ändå tidsslukande rutiner vad gäller just ansökningar om ekonomiskt bistånd tas över av en robot, som sedan ska bearbeta dem, och även fatta beslut, över natten.
– Och skulle något hänga upp sig meddelar roboten genast detta vidare till en fysisk handläggare, via mejl, berättar Maria Persson – som själv nyligen varit i Trelleborg och studerat ett liknande projekt där.
– Och det fungerar alldeles utmärkt!
Maria Persson ser en rad användningsmöjligheter framöver, t ex vid ansökningar om trygghetslarm och andra tjänster inom äldreomsorgen. Eller varför inte vid behandling och utbetalning av fakturor?
Egentligen är det inte alls så dramatiskt som det kanske låter. – Men – visst det är mycket teknik, medger hon.
– Robotisering spar tid, och pengar, och förbättrar samtidigt medborgarservicen – men det frigör också personella resurser. Vi vet att vi kommer att få det svårt att fylla upp alla luckor i den offentliga verksamheten framöver, att det kommer att saknas händer. Men här finns en möjlighet att vara strategiska, och fördela om resurser, i en samtidig satsning på kompetenshöjning, menar Maria Persson.
– Och det är alltid också roligt att kunna vara i framkant.