Skrotar biljettsystem: ”Vi vill inte vara en bank”
I onsdags kunde Sydöstran berätta att Blekingetrafiken har beslutat att sänka resekostnaderna för pensionärer och ungdomar.
Från den 4 mars nästa år kommer unga upp till 20 år att få 40 procent rabatt på alla produkter, seniorer och studenter får 25 procent rabatt.
För att bekosta satsningen som kostar fyra miljoner kronor sänks rabatten på reskassan från 20 till 10 procent, samma nivå som bland andra Skånetrafiken har haft under ett par års tid. Därmed riskerar resorna för sällanresenärer att bli dyrare.
De nuvarande resekorten ska avvecklas i december 2019 och med det försvinner även reskassan helt och hållet. I stället införs ett flexsystem med en tillhörande rabattstege.
– För den som inte åker buss eller tåg så ofta blir möjligt att köpa från en till tjugo biljetter på en gång och använda dem när behovet uppstår. Ju fler resor man köper desto mer rabatt blir det, säger Magnus Johansson (S), ordförande i regionens trafiknämnd.
En orsak till att reskassan försvinner är att Blekingetrafiken inte vill fungera som en bank och hantera insatta pengar.
– Vi är bra på mycket, men att ”bedriva bank” är inget vi vill fokusera på.
Därför införs även en annan typ av betalmöjlighet, där resenären kan koppla ett kort direkt till sin bank så kostnaden för resan dras direkt från kontot.
– Inför avskaffandet av reskassan vill vi även börja påminna resenärerna att använda upp pengarna man har på sitt kort. Vi vet att många inte har registrerat sin reskassa och då blir det svårt att återbetala de pengar som redan finns inbetalda när systemet försvinner. Vi kommer att dra igång en informationskampanj om det här under våren, säger Magnus Johansson.