Slarviga kunder straffas med dyrare sophämtning
– Det är dyrt för oss att ta hand om avfallen. Det är därför vi måste höja vissa kostnader för att få in mer pengar. Men vi vill inte straffa de som är duktiga på sopsortering, säger Anna Wallin, marknadschef på Affärsverken.
I morgon ska politikerna i kommunstyrelsen ta beslut om det kommunala bolaget Affärsverkens renhållningspriser för 2018.
Den största förändringen är att det blir en avgift för pappersfaktura. Den nya fakturaavgiften blir 40 kronor per brev som kunder får varannan månad.
– Tidigare har vi inte haft den avgiften. Vi vill uppmana våra kunder att använda digital faktura. Det är billigare för oss att hantera den digitala fakturan och det är bättre för miljön, säger Anna Wallin.
Kunder som använder digital faktura slipper betala fakturaavgift.
En annan förändring är att Affärsverken höjer priset för sophämtning oftare än en gång i veckan för flerbostadshus.
– Det finns Karlskronabor som inte sopsortera, utan slänger allt i samma påse. För att uppmana folk att sortera blir det dyrare för de som har sophämtning oftare än en gång i veckan, säger Anna Wallin.
Priset för de som har hämtning en gång i veckan får samma pris 2018 och de som har mer sällan än en gång i veckan får billigare pris.
Anledningen till att det blivit mer kostsamt för Affärsverken bero på att invånarna inte sorterar rätt och att det blivit dyrare att skicka iväg soporna.