Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Vart sjätte tåg i Blekinge försenat eller inställt

Av de knappt 13 200 tåg som hade sin slutdestination i länet under 2017 kom 83 procent fram enligt tidtabell och vart tionde tåg blev mer än fem minuter försenat.
BLEKINGE • Publicerad 26 mars 2018
Vart sjätte tåg i Blekinge blev enligt ny statistik försenat eller inställt förra året.
Vart sjätte tåg i Blekinge blev enligt ny statistik försenat eller inställt förra året.Foto: Tom Wall

Det visar ny statistik från Trafikanalys som järnvägsföretaget Strukton Rail presenterar. Uppgifterna är hämtade ur Sveriges officiella statistik om Punktlighet på järnväg 2017.

Vart sjätte tåg i Blekinge blev enligt rapporten försenat eller inställt förra året. Men länet ligger trots det betydligt bättre till än riket i övrigt. I hela landet kom knappt två tredjedelar, 66 procent, av tågen fram enligt tidtabell till sin slutstation.

Annons

I Blekinge nådde 88 procent av tågen sin slutstation inom två minuter efter utsatt ankomsttid och inom fem minuter hade 90 procent av tågen kommit fram.

När kommer tåget?
När kommer tåget?Foto: Anders Nilsson
”Växelfel och nedrivna kontaktledningar är exempel på fel som skapar förseningar och urholkar förtroendet för järnvägen.”

– En väl fungerande järnväg är avgörande för att vi ska kunna resa och frakta gods på ett effektivt och klimatsmart sätt. I dag är många överens om att tågtrafiken fungerar långt ifrån optimalt. Växelfel och nedrivna kontaktledningar är exempel på fel som skapar förseningar och urholkar förtroendet för järnvägen, säger Otto Nilsson, chef för innovation och teknik på Strukton Rail. Företaget menar att man nu kan presentera lösningar på många av de problem som leder till trafikstörningarna.

– Eftersom flera regeringar under lång tid prioriterat ner järnvägsunderhållet är järnvägen sliten. Men nu finns smarta, innovativa lösningar som kan effektivisera underhållet om de används i det förebyggande arbetet. Därigenom går det att minimera antalet förseningar, säger Otto Nilsson.

Trots att var sjätte tåg hade problem med punktligheten i Blekinge förra året så ligger länet mycket bättre till än riskgenomsnittet.  I hela landet kom knappt två tredjedelar, 66 procent, av tågen fram enligt tidtabell till sin slutstation.
Trots att var sjätte tåg hade problem med punktligheten i Blekinge förra året så ligger länet mycket bättre till än riskgenomsnittet. I hela landet kom knappt två tredjedelar, 66 procent, av tågen fram enligt tidtabell till sin slutstation.Foto: Gunnel Persson

Fotnot: Strukton Rail är en av Sveriges största privata järnvägsentreprenör som bygger, driver och underhåller spårsystem i Skandinavien. I Sverige arbetar 900 anställda och år 2016 hade företaget en omsättning på 2,6 miljarder kronor. Det ingår i en koncern med 6 500 anställda och verksamhet i fem länder i Europa samt i USA och Australien.

Lottie HåkanssonSkicka e-post
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons