Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Lukt lockar till köp

KRÖNIKA Christina Mångård
Minns ännu hur ljuvligt det luktade i den stora amerikanska affärsgallerian som vi handlade i. Doften kom från ett konditori som bakade de största och smörigaste kanelbullar jag sett. Det gick bara inte låta bli att köpa fastän kön var lång.
Nyheter • Publicerad 8 augusti 2013

Goda dofter i affären, det är något som ökar köplusten och får oss att handla mer. Handlarna har nu förstått att doftmarknadsföring lockar oss att öppna plånboken. Det ska puffas ut dofter av blommor i klädbutiken, exotiska frukter vid fruktdisken och nybakat vid bröddisken. Och lukten av choklad och kaffe ska få oss på så gott humör att vi gärna handlar lite till.

Vi ska inte tro att det är en slump att parfymavdelningen ligger precis innanför dörrarna till varuhusen. Det är bara för att den fina doften av ska locka in oss. Och mataffärer har fattat hur viktigt det är att kundernas alla sinnen aktiveras. När vi hör ljudet av skrikande måsar vid fiskdisken ska de få oss tänka på en fiskhamn vid havet. Då köper vi hem färsk fisk.

Annons

Detta är bara några av alla knep som smarta affärer har för att få oss att handla mer. Att lista ut dessa reklamtrick är en hel vetenskap. Faktum är att två tredjedelar av det vi handlar hem, det är saker som vi absolut inte hade planerat att köpa när vi gick till affären. Alltså av tre varor kan två vara helt onödiga impulsköp.

Men vi går gärna i stormarknader och handlar, även om vi tycker att de flesta ser trista och opersonliga ut. Vi gör det för att det är praktiskt och för att vi tror att det är billigt. Och vi kan ändå gilla upplevelsen. Stormarknaden har blivit en given mötesplats, en samlingsplats där folk träffas precis som de gjorde på stadens torg förr.

Den mjuka musiken ur högtalarna är på för att vi ska invaggas i en trevlig stämning. Ju längre tid vi tillbringar i affären, ju mer köper vi. Och det är ingen slump att mjölken alltid finns allra längst in i butiken för att vi ska plocka på oss några extra varor på vägen dit.

Till och med är tanken att vi ska gå högervarv i affären för att högerhanden ska hamna mot lockprisvaror som då lätt kan greppas och läggas i korgen. Påsar, burkar och kartonger i storpack staplas på höjden så att det ska se stort och mycket ut. Det får oss att tro att vi gör kap om vi köper många och att det är extra billigt.

Till sist... att affären erbjuder öppet köp tjänar nog butiken mest på. Då vågar vi köpa och att lämna tillbaka något som vi släpat hem, det gör vi sällan.

Christina Mångård
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons