Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

En politik för vanligt folk

Stefan Löfven älskar varmkorv. Det märks i valfilmerna. Inför riksdagsvalet ifjol beställde han en korv med bröd vid en korvkiosk. Han upprepar nu korvköpet med att beställa en bratwurst i Berlin inför EP-valet 26 maj.
Publicerad 15 maj 2019
Sydöstrans ledarsida delar arbetarrörelsens grundläggande värderingar.
Stefan Löfven samt toppkandidaterna Jytte Guteland (tv), Heléne Fritzon och Johan Danielsson (th) presenterade på onsdagen Socialdemokraternas valmanifest inför valet till Europaparlamentet. Foto: Naina Helèn Jåma / TT
Stefan Löfven samt toppkandidaterna Jytte Guteland (tv), Heléne Fritzon och Johan Danielsson (th) presenterade på onsdagen Socialdemokraternas valmanifest inför valet till Europaparlamentet. Foto: Naina Helèn Jåma / TT

Ett varumärke byggs upp av Stefan Löfven som en vanlig svetsare som gillar att äta korv med bröd. Han är en vanlig kille som vill göra väl för vanligt folk. Det är så en ledare för ett arbetarparti ska vara.

De båda valfilmerna hakar i varandra och är begåvat utformade. Löfven vandrar omkring i verkligheten i Sverige och i Europa. Allt avslutas med att han får sin korv/bratwurst. Valkampanjer blir ofta förenklade och trista. Men Socialdemokraternas valkampanjer har i likhet med valfilmen om skattefria Svensson med Stig Järrel på 50-talet lyckats utveckla politisk marknadsföring.

Annons

Valfilmerna har i grunden en optimistisk tro på demokrati, framsteg och pragmatism. Om S lyckats med sina valfilmer har Liberalerna drabbats av rena hjärnsläppet. Sydöstran berättade på onsdagen att Liberalernas kampanjfilm med två pussande män plockats bort av nätjätten Facebook. Innehållet anses vara ”sexuellt antydande.” Så hårt blåser högerkonservativa vindarna att Facebook lägger sig platt för homofoba stämningar.

Valrörelser är svåra att förutse. De kan utvecklas hur som helst. På onsdagen presenterade Socialdemokraterna sitt valmanifest i EP-valet. På pressträffen stod de tre översta kandidaterna bredvid varandra. Men det var Löfven som fick de flesta frågorna av media. Jytte Guteland har suttit i Europaparlamentet och vet hur parlamentet fungerar. Löfven vet hur EU:s toppmöten fungerar.

Helen Fritzon med bakgrund som kommunalråd i Kristianstad och en kort period som statsråd vet hur svensk politik fungerar. Johan Danielsson med bakgrund i LO vet hur svensk och europeisk arbetsmarknad fungerar, eller inte fungerar. Alla har sina kompetenser men det märks att kraven på att stärka löntagarnas rättigheter i Sverige och i EU har svårt att tränga igenom. Mediaintresset är minimalt.

Johan Danielsson är påläst och beskriver väl hur illa löntagare från andra EU-länder behandlas på våra arbetsplatser. Det påminner om svenska arbetares usla löner och arbetsvillkor på 1800-talet. Det finns anledning för LO-ledningen att stötta och berätta om vad deras kandidat har att säga om det eländiga tillståndet för utstationerade byggnadsarbetare och lastbilschaufförer.

Stefan Löfven med bakgrund som metallarbetare och förbundsordförande för Metall har också stor trovärdighet för synliggöra arbetsmarknadsfrågorna. Använd tiden väl i slutspurten av EP-valet. Gärna en varmkorv men hellre mer valkampanjande på svenska arbetsplatser.

En sosse vet att välja mellan Macron och Orban. Det vet inte den högerkristne kandidaten Sara Skyttedahl. Hon personifierar både politisk aningslöshet och historielöshet.

Hans BülowSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons