Exporten görs mer känd

Ledare Artikeln publicerades
Ann Linde - utrikeshandelsminister och minister med ansvar för nordiska frågor.
Foto: Naina Helén Jåma/TT
Ann Linde - utrikeshandelsminister och minister med ansvar för nordiska frågor.

Onsdag 14 augusti drogs kampanjen Hela Sverige Exporterar i gång. Det är utrikeshandelsminister Ann Linde (S) som driver den. Hon avser att besöka alla län i samband med kampanjen.

Exakt vad Linde ska göra inom ramen för kampanjen vet jag inte. Det kan i och för sig vara bra att uppmärksamma exportens betydelse för Sverige, landets ekonomi och sysselsättning.

I storstadsområden, och hos vissa personer, är antagligen inte exporten eller exportindustrin så närvarande i medvetandet.

För inte så länge sedan sade dåvarande statsministern Fredrik Reinfeldt (M) att industrin i Sverige var ”basically gone”, alltså ”i grunden och borta”.

Runt om i landet har industrin och exportindustrin en central ställning, för ekonomin där, arbete och i folks medvetande. Många kommuner har ofta industri, inriktad på export, som stor arbetsgivare.

Några exempel som jag känner till i främst Dalarna och Norrland är ABB i Ludvika, SSAB i Borlänge, Luleå och Oxelösund, Stora Enso i Avesta / Fors och Borlänge / Kvarnsveden, LKAB i Kiruna och Gällivare, Boliden i Skellefteå, Holmen, före detta MoDo, i Örnsköldsvik, Sandvik i Sandviken. Och i Blekinge exempelvis Volvo i Olofström.

Denna lilla uppräkning visar att industrin är central på många ställen runt om i landet. Jag har exempel från i första hand Dalarna och Norrland, men skulle kunna nämna fler. Industri med koppling till malm och järn samt skog är särskilt centrala exportindustrisektorer i Sverige.

Trots Lindes kampanj är industrin, och exportindustrin med dess ofta stora företag, redan ganska omhuldad i vårt land. Det har den varit i en lång tid av de politiska makthavarna.

Mindre och medelstora företag har hamnat i skymundan, liksom företag av alla storlekar som är verksamma främst i Sverige och inte exporterar så mycket. Samt i vissa fall inte exporterar alls eller främst importerar.

”Trots Lindes kampanj är industrin, och exportindustrin med dess ofta stora företag, redan ganska omhuldad i vårt land. Det har den varit i en lång tid av de politiska makthavarna.”

Att minska kronans värde har varit en återkommande och beprövad metod för att stärka exportindustrin, och fördyra import, i 45 år. Detta genom devalveringar eller att låta kronan flyta fritt i kurs mot andra valutor.

Det senare kan i teorin, och ibland i praktiken, leda till starkare valuta och svårare för exportindustrin. Men oftast, och särskilt nu, är det en svag kronkurs som erhållits.

Ekonomer pratar nu rent av om risken att den svenska (export-)industrin slöar till i sin effektivisering och produktutveckling när den får lättförtjänta vinster och marknadsandelar tack vare en låg kronkurs.

Sammanfattningsvis kan Ann Lindes kampanj vara bra för att påtala exportens vikt runt om i hela landet.

Antagligen är det de landsdelar och personer som redan känner till det, alltså olika aspekter gällande exporten och industrin som står för den, som Lindes initiativ röner genomslag hos. De som är i nästan alla geografiska områden utanför Stockholmsområdet.

Men i huvudstadens område, där mer kännedom om exporten och industrins betydelse borde erhållas, riskerar budskapet att vara för svagt för att nå fram i någon större eller påtaglig utsträckning.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Sydöstran och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.