Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Annacarin Leufstedt: Ledarkrönika: Inga uppkavlade klimatärmar i politiken

Utsläpp är inga mjuka värden. Så de går att mäta. Och utsläppen är i princip hela frågan med alla klimatavtal. Så det är ju själve den att inte mäta dem. Men så är det.
Annacarin LeufstedtSkicka e-post
Publicerad 22 juli 2019
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Sydöstran politiska etikett är socialdemokratisk.
Foto: David Zandén/Scandinav/TT
Foto: David Zandén/Scandinav/TT

Koldioxid är den växthusgas som släpps ut mest och påverkar klimatet mest. Att kartlägga den gas som inverkar mest borde alltså vara en redan gammal självklarhet. Parisavtalet om 1,5 grad skrevs ju inte precis under i går och en klimatkris blir ju inte heller mindre för att man dröjer med det som krävs. Eller inte vill veta hur långt efter man är.

Koldioxidbudgetar är inte bara ett accepterat verktyg. Det anses som det enda vetenskapliga hjälpmedlet för att räkna ut hur mycket utsläppen måste minska om världen ska nå Parisavtalet. Och verktyget har faktiskt använts på Blekinge, för att räkna på utsläpp här.

Annons

Blekinges politiker vet att koldioxidutsläppen kommer att öka och att även de flygrelaterade har visat en sådan trend. De vet att utsläppen måste minska med drygt 16 procent varje år med början senast 2020 för att nå Parisavtalet. Och de vet att det inte räcker, eftersom världen går mot 2 grader och en ännu större katastrof.

Ändå finns bara tre av länets kommuner med på listan över de som tänker jaga koldioxiden med ett eget budgetverktyg. Ronneby har inte kommit igång och Sölvesborg svarade inte ens på enkäten. Det är alltså inte bara ovanligt med rejält uppkavlade klimatärmar i rikspolitiken. Det är likadant på lokal nivå. Och Blekinge är inget undantag, men andra kommuner är bättre.

Klimatkris är inget modeord. Det är en realitet. Och den kräver ledarskap och beslutsamma politiker. Sådana som sätter sig i framsätet, men inte bara kör på utan gör det rätt och gör det snabbt. Inte i långbänkar som de är vana vid. Den som vill kalla sig framtidspolitiker måste helt enkelt bli sin egen version av Greta Thunberg.

Det är inte konstigare än att alla förare behöver rätt attityd och värderingar när de ska köra.

Annons
Annons
Annons
Annons