Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Ta tåg för klimatets skull

Den som har gjort en resa har alltid något att berätta. Rest har jag nyligen gjort. Jag tycker alla har ett ansvar för att rädda vårt klimat. Därför valde jag och min livskamrat från Alvesta att ta tåget i stället för flyget för att få sol och värme - bort från gråväder, kyla och väta.
Publicerad 19 februari 2019
Sydöstrans ledarsida delar arbetarrörelsens grundläggande värderingar.
Ska vi bryta med flygresandet måste det bli enklare och bekvämare att ta tåget i stället. Bild från tågstationen Triangeln i Malmö. Foto: Drago Prvulovic/TT
Ska vi bryta med flygresandet måste det bli enklare och bekvämare att ta tåget i stället. Bild från tågstationen Triangeln i Malmö. Foto: Drago Prvulovic/TT

I vanliga fall har vi valt flyget till Kanarieöarna. Dit går inga tåg. Det fick i stället bli en tågresa från Alvesta till en ort nära spanska Malaga vid Gibraltar sund. Är tåget konkurrenskraftigt jämfört med lågprisflyget?

Svaret är nej. Kan tåget bidra till en ny massturism i konkurrens med flyget? Svaret är också nej, tyvärr. Klimatpolitiker, regeringar och miljörörelsen vill att vi ska ta tåget. Jag vill ta tåget.

Annons

Resan till Spanien hade uppåt tio byten, en sträcka i nattåg och hotellnätter. Det finns inget tåg från Sverige som går direkt ned till Medelhavet. Ska vi resa mera tåg för att bidra till ett bättre klimat måste tågen bli billigare och snabbare.

Jag och min reskamrat är båda i åldern 55+. I den övre medelåldern är man inte lika rask, stark och pigg för att göra långa resor. Det tar på krafterna att släpa på tungt bagage, att lyfta tungt bagage. Det tar på krafterna att det ofta saknas personal att fråga vart tågen står inför avgångarna.

Här ska erkännas att i Spanien stod det tågvärdar på perronger som visade oss till rätt tåg. Men de saknades på de allra flesta tågstationer. När man reser långt på tåg blir man också hungrig. Utbudet av god mat till rimliga priser lyste med sin frånvaro. Värst var priserna i Schweiz. Hutlöst dyrt.

”Att åka med interrail-biljett ska inte bara vara avsett för unga spänstiga människor som kan somna på en tågstation.”

Ska människor som brottas med sin flygskam välja tåg framför flyg duger inte det europeiska tågsystemet som det ser ut i dag. Alla vet att det svenska tågsystemet är sorgligt eftersatt. Det kommer ta decennier innan vi har de snabba och bekväma tåg vi vill ha. Men klimatet väntar inte.

Ska jag själv välja fler tågresor i framtiden över den europeiska kontinenten duger inte den service som finns i dag. Jag vill inte avstå från tågresor – tvärtom. Men jag kräver att de ska bli betydligt bättre i komfort. Att åka med interrail-biljett ska inte bara vara avsett för unga spänstiga människor som kan somna på en tågstation.

Här har EU-byråkratin mycket att göra för att tågbolagen i Europa ska samarbeta mera för snabbare och bekvämare och miljövänligare transporter. De flesta människor vill ta ansvar för en hållbar livsstil. Det är fantastiskt att sitta på ett tåg och se landskapen skifta utanför tågfönstret. Det är fantastiskt att träffa andra resenärer från andra länder.

Jag är trots allt nöjd med tågresan fram och tillbaka till och från Spanien. Resans mål var mödan värd. Den spanska kusten och spanska vädret var stärkande för hälsan. Men det räckte inte med en veckas ledighet utan två veckor om man väljer tåget.

Förhoppningsvis kommer vårt resande upp till debatt i kommande valrörelse inför valet till Europaparlamentet. Det förtjänar vårt framtida klimat.

I år behövde jag inte skämmas för att komma till värmen. Flygskammen sitter fortfarande kvar i min själ efter hemkomsten till februarikylan.

Hans BülowSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons